نظر سنجی طرح گردشگری شهرستان محلات

  • 0
  • نام*نام کامل
    1
  • نام خانوادگی*نام خانوادگی کامل
    2
  • میزان تحصیلات*
    3
  • نام دستگاه اجرایی*
    4
  • نقاط قوت عوامل درونی شهرستان محلات*قوت 1قوت 2قوت 3قوت اساسی
    1. وجود جاذبه هاي گردشگري طبيعي (کوه های شاه پسند و هفتاد قله، غار سوراخ گاو، غار یکه چاه و غار سرچشمه، سد نیمور، چشمه آب گرم محلات، سرچشمه محلات، یخچال طبیعی نیم ور و ...)
    2. وجود جاذبه هاي گردشگري تاریخی- مذهبی (معبد تاریخی خورهه، آتشکده میل میلونه، پل باقرآباد، آتشکده آتشکوه ، امامزاده شاهزاده فضل و يحيي (ع) ، و ...)
    3. وجود جاذبه هاي گردشگري فرهنگی- هنری (مراسم بیل گردانی، مراسم آهو آهو، آیین های بارانی خواهی، قالی بافی، رودوزی های سنتی، آثار چوبی و ...)
    4. برخورداری از آبگرم و خواص درمانی منحصر به فرد محلات (امکان توسعه گردشگری سلامت)
    5. برخورداری از برند پرورش گل و گیاه محلات و انتخاب شهر محلات به عنوان شهر سنگ و گل و گیاه ایران
    6. وجود مناطق متعدد حفاظت شده مانند منطقه هفتاد قله در شهرستان محلات
    7. معماري و بافت منحصر به فرد محلات
    8. برخورداری از محیط آرام با هوای پاک و عاری از سروصدا
    9. برخورداری از امنیت عمومی
    10. فعالیت ‌داخلي ‌برخي ‌اتحادیه ها‌ جهت ‌ارتقاء‌ مهارت ‌اعضا (نظیر اتحادیه رستوران داران)
    11. برخوردار‌ از ‌نیروی ‌انساني ‌جوان‌ و ‌تحصیل کرده
    12. ‌برنامه ریزی‌ نهادهای مرتبط شهرستانی در‌زمینه ‌خدمات رساني‌ به‌گردشگران (وجود کارگروه شهرستانی)
    13. تعدد کارخانه های دایر در حوزه های مختلف و بستری برای گردشگری بازرگانی – تجاری و گردشگری کارخانه ای
    14. انجام تحقيقات سالهاي گذشته از جمله طرح جامع گردشگري استان و شهرستان
    15. فرهنگ و سنن و موسیقی محلی
    16. وجود مناطق متعدد روستایی مستعد براي میزبانی از تورهاي طبیعت گردي
    17. گونه هاي گياهي و جانوري منحصربه فرد
    18. وجود روحيه مهمان نوازي
    19. تنوع تنقلات، غذاها و آش های محلی
    20. وجود جاذبه های متنوع گردشگری برای فصول مختلف
    21. وجود آثار تاريخی ملی ثبت شده در سازمان ميراث فرهنگی
    5
  • نقاط ضعف عوامل درونی شهرستان محلات*ضعف 1ضعف 2ضعف 3ضعف اساسی
    1. عدم برخورداری کامل از خدمات زیر ساختی همانند آب، برق، گاز شهری، پوشش تلفن همراه
    2. ناکافی بودن خدمات اقامتی، پذیرایی، رفاهی، تفریحی و تجاری و پایین بودن کیفیت آنها در مقایسه با استانداردهای ملی و بین المللی
    3. ناکافی بودن تاسیسات، زیرساخت ها و خدمات حمل و نقل زمینی درون شهری و برون شهری
    4. کمبود ‌نیروی ‌متخصص، ماهر و آموزش دیده ‌در‌ حوزه‌ گردشگری به ویژه اکوتوریسم‌ (شامل ‌راهنمایان‌گردشگری،‌ مفسران،‌ دفاتر‌خدمات ‌مسافرتي)
    5. عدم سرمایه گذاری‌ ‌گسترده‌ در ‌بخشهای‌ مختلف‌ گردشگری ‌از‌ جمله‌ هتلداری
    6. عدم‌ وجود ‌اطلاع رساني ‌و‌ تبلیغات ‌کافي (نبود تبلیغات در سطح منطقه ای و ملی) و بی توجهی به روش های نوین بازاریابی در حوزه گردشگری
    7. عدم بهره مندی از مسئولان، مدیران و کارشناسان متخصص و آموزش دیده در زمینة گردشگری و حوزه های مرتبط
    8. ناکافی بودن خدمات و تسهيلات بهداشتي و درمانی
    9. افزایش آلودگي هاي زيست محيطي شهرستان (آلودگي های ناشی از تعدد کارخانه ها و...)
    10. عدم اتصال به راه آهن سراسری
    11. نبود امکانات و خدمات حمل و نقل هوایی در شهرستان
    12. کمبود منابع و تخصیص نامتوازن منابع در تمامی بخش های گردشگری (اقامتی، حمل و نقل و ...) در شهرستان ها
    13. بوروکراسي ‌اداری و روند طولانی اخذ مجوزهای گردشگری و حمایت های حداقلی دولتی از بخش خصوصی
    14. کمبود تحقیقات کاربردی انجام شده در حوزه گردشگری توسط سازمان‌ میراث ‌فرهنگي، ‌صنایع‌دستي ‌و ‌گردشگری و سازمان های مرتبط
    15. ناآگاهی از نیازها و تمایلات گردشگران و ضعف در شناسایی بازارهای هدف
    16. قدرت‌ اجرایي ‌اندک ‌و‌ نقش‌ ناچیز ‌اتحادیه ها‌ و ‌انجمن های‌ مرتبط ‌با‌ بخش‌گردشگری‌ ‌(نبود و یا کم اثر بودن NGO ها)
    17. کمبود علایم و تابلوهای معرفی برای راهنمایی مسافران به جاذبه های گردشگری
    18. کم توجهی و گاها بی توجهی طرح های فرادست شهرسازی در شهرستان به گردشگری
    19. ضعف در روحیه مدارا و پذیرش تفاوت ها در خصوص نحوه برخورد با گردشگران
    20. فقدان حيات شبانه براي گردشگران و نبود سيستم روشنايي مناسب
    21. ریزش فصلی گردشگران به ویژه در فصول سرد
    22. نبود انگیزه سرمایه گذاری در مناطق مستعد و کمبود با نبود بسته های پیشنهادی به سرمایه گذاران
    23. اجرايي نشدن برنامه هاي تدويني گردشگري به علت عدم هماهنگي بين سازمان هاي مرتبط
    24. بی توجهی به بسترسازی برای آفرینش رویدادهای گردشگری اثرگذار
    25. كوتاه بودن مدت ماندگاري گردشگران در شهرستان و بی توجهی به پیوندهای اقتصادی-اجتماعی با شهرستان های همجوار و استفاده از پتانسیل های آنها به این منظور
    26. دوری از مرکز استان
    6
  • فرصت ها عوامل بیرونی شهرستان محلات*فرصت 1فرصت 2فرصت 3فرصت جدی
    1. گسترش صنعت گردشگری در جهان و ایران (اقتصاد سوم)
    2. افزایش تقاضای گردشگری داخلی و خارجی
    3. امکان استفاده از گسترش فناوری اطلاعات برای توسعه گردشگری و خدمات راه دور
    4. طراحی و راه اندازی نرم افزار گردشگری استان
    5. وجود‌کارگروه‌زیارت‌و‌خدمات‌سفر‌استانداری (کارگروه استانی)
    6. انجام تحقيقات سالهاي گذشته از جمله برنامه ملي گردشگری
    7. تاکید برنامه 5 ساله توسعه استان بر توسعه زیرساخت های مناسب گردشگری شهرستان های شازند، خمین، محلات و دلیجان
    8. تاکید سند ملی توسعه کشور بر حوزه گردشگری (از جمله توسعه و تجهیز شبکه های زیربنایی متناسب با اولویت ها، برگزاری فعالیتهای گردشگری طبیعی، مطالعه مناطق انتخابی از طرف یونسکو، ارتقاء محتوا و کیفیت جاذبه ها و توسعه مناسبات بازرگانی گردشگری)
    9. تاکید بر گردشگری روستایی در برنامه ششم
    10. امکان سنجی مناطق نمونه گردشگری (تعیین روستاهای هدف گردشگری)
    11. اشتغال زايي مستقیم و غیر مستقیم و تحرک اقتصادی به واسطه توسعه مشاغل در بخش خدمات و گردشگری
    12. تغییر سبک زندگی و افزایش تمایل به سفر و تفریحات
    13. برخورداری از خدمات مراکز آموزشی عالی و پژوهشی از جمله جهاددانشگاهی در حوزه گردشگری
    14. برخورداری از پتانسیل های آموزشی در زمینه هتل داری (رشته هتل داری در هتل امیر کبیر)
    15. برگزاری رویدادهای گردشگری در استان در سال های اخیر (هزاوه و ...)
    16. قرابت فرهنگی کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان جهان با ایران
    17. اهمیت نقش خاطره جمعی در باز زنده سازی و بازآفرینی شهری و خلق رویدادهای گردشگری منحصر به فرد
    18. دوجانبه بودن سود سرمایه گذاری خارجی در سرمایه گذاری در تأسیسات خدماتی گردشگری
    19. ردیف های متعدد اعتبارات‌ ملی و فراملی ‌در ‌حوزه‌ گردشگری و یا حوزه های مرتبط
    20. فراوانی NGO های زیست محیطی در استان
    21. سودده بودن فعالیت های جانبی تفریحی و تجاری در کنار نقاط گردشگری
    21. سودده بودن فعالیت های جانبی تفریحی و تجاری در کنار نقاط گردشگری
    7
  • تهدیدها عوامل بیرونی شهرستان محلات*تهدید 1تهدید 2تهدید 3تهدید جدی
    1. افزایش آلودگی محيط¬زيستي و تخريب زيستگاه گياهي و جانوری، تخریب و صدمه زدن به ابنیه تاریخی به واسطه توسعه نامناسب فعاليت¬های توريسم
    2. تخریب محیط اجتماعی و فرهنگی منطقه با ورود گردشگران فاقد آگاهی
    3. کمرنگ شدن فرهنگ و آداب و رسوم محلي (از خود بیگانگی فرهنگی) و ویترینی شدن آن برای جذب گردشگر
    4. رشد هزینه تفریحات، سرگرمی و خدمات فرهنگی به واسطه تورم اقتصادی و محدود شدن این بخش در سبد مصرفی خانوارها
    5. عدم ‌صرفه ‌اقتصادی سرمایه¬گذاری در ‌بسیاری ‌از‌ حوزه¬های گردشگری از جمله هتل¬ها‌ به‌ دلیل ‌بالا ‌بودن‌ مالیات، ‌عوارض ‌و ‌هزینه¬ها
    6. عدم الزام به آموزش ‌برای حوزه¬های مرتبط با گردشگری (نظیر ‌رانندگان ‌تاکسي‌، رستوران داران و ...)
    7. قدرت جذب بالای کانون¬ها و مناطق رقابتی پیرامون برای تصاحب بازار گردشگری (اصفهان- کاشان)
    8. ارجحیت عمومی به سرمایه¬گذاری در حوزه¬های زود بازده به جای انتفاع عمومی
    9. نبود چشم¬انداز و اهداف مشترک به سبب عدم ثبات در استراتژی¬های توسعه به سبب ساختارهای مدیریتی و تغییرات ‌مداوم‌ مدیریتي
    10. كمبود بودجه تخصيصي به امر پژوهش در استان و کشور
    11. کمبود تسهیلات اعتباری- مالي در عرصه¬های گردشگری برای ساماندهي زیرساخت¬ها و نیز جاذبه-های گردشگری
    12. نبود ‌مدیریت ‌یکپارچه،‌ موازی¬کاری ‌و ‌عدم‌ هماهنگي‌ میان ‌سازمان¬های ‌مختلف ‌در ‌تصمیم‌گیری ‌و ‌اجرای ‌برنامه‌های ‌مرتبط‌ با‌ بخش ‌گردشگری
    13. فقدان برنامه-های منسجم و کارامد فرهنگی در جهت نهادینه کردن فرهنگ گردشگری و گردشگرپذیری
    14. خلا¬های موجود قوانین و مقررات در حوزه¬های تخصصی و عمومی گردشگری
    15. سرمایه¬گذاری¬های کلان ‌کشورهای ‌همجوار‌ برای‌ جذب‌ گردشگران
    16. افزایش تمایل عمومی به سفرهاي خارجی
    17. کیفیت پایین آموزش در رشته¬های مستقیم
    18. تحولات جهاني و منطقه¬ای محدودکننده
    19. تبليغات ضد ايراني و تخريب اذهان عمومي در ساير كشورها
    20. فقدان برنامه¬ريزي هدفمند براي جلب مشاركت ساكنين محلي
    21. کم¬توجهی و گاها بی¬توجهی به دهک¬های متنوع درآمدی در بحث خدمات و تسهیلات گردشگری
    22. تعارض در قوانین و مقررات بافت¬های تاریخی با احترام به ارزش¬ها
    23. متفاوت بودن متولیان اماکن گردشگری (اوقاف، میراث فرهنگی و ...)
    8