مقدسی:

لزوم ورود جهاد دانشگاهی به فرهنگ‌سازی در عرصه تولید

۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۲ کد : ۱۰۲۲۰ معاونت فرهنگی تاپ خبر
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: خبرگزاری ایسنا در طول فعالیت خود حُسن نیت خود را به اثبات رسانده است.
لزوم ورود جهاد دانشگاهی به فرهنگ‌سازی در عرصه تولید

به گزارش  روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی به نقل از ایسنا، منطقه مرکزی، سید مهدی مقدسی در آستانه 17 مرداد روز خبرنگار و در جریان بازدید از خبرگزاری ایسنا، با بیان اینکه از ابتدا تاسیس ایسنا در کشور تعامل مناسبی با این خبرگزاری داشتم، افزود: رفتار و برخورد خبرنگاران این خبرگزاری و عملکرد این مجموعه همواره توام با حسن نیت بوده است.

وی افزود: خبرگزاری ایسنا، در کنار انعکاس اخبار و رویدادهای مختلف خبری، دغدغه و مطالبات مردم را به صورت کارشناسی دنبال می‌کند و در واقع جز رسانه‌های فعال و پویای استان مرکزی قلمداد می‌شود و این جایگاه مطلوب برای ایسنا در تمام کشور حاصل شده است.

مقدسی در ادامه با اشاره به 16 مرداد سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در کشور با اشاره به روحیه جهادی حاکم بر مجموعه جهاد دانشگاهی و فضای معنوی ارزشمند آن که باید حفظ شود، گفت: جهاد دانشگاهی از آغاز حیات خود تاکنون هیچ‌گاه خود را در یک موضوع خاص و یا طیفی خاص محصور نکرده است و همواره به عنوان یاور و یار انقلاب ادامه مسیر داده است.

وی با تاکید بر اینکه جهاد می‌تواند رشد بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: این نهاد انقلابی در سال 1358 همزمان با انقلاب فرهنگی با فلسفه ایجاد تحول در بخش‌های مختلف کشور تاسیس شد تا با استفاده از ظرفیت اساتید متعهد و علاقمند و دانشجویان و تحول را در کشور ایجاد کند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: جهاد دانشگاهی با گردآوری علاقمندان و اساتید برجسته و فعالیت در موضوعات مختلف جلوه‌هایی چون مرکز درمان ناباروری رویان، بانک خون بند ناف، پژوهشکده سلول‌های بنیادی به نمایش گذاشت، همچنین در سال‌های اخیر در حوزه صنعت و کشاورزی تلاش ویژه‌ و پشتیبانی علمی و پژوهشی در امر مکانیزه کردن کشاورزی آبیاری و تحت فشار و ... داشته است.

وی بیان کرد: از سال 97 که توجه به ظرفیت‌های درونی کشور بیشتر شده است، انتظار از مجموعه جهاد دانشگاهی نیز افزایش یافت. توقع می‌رود که این مولود انقلاب از ظرفیت دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان بیشتر استفاده کرده و بیش از گذشته نقش‌آفرین باشد.

مقدسی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی امروز می‌تواند به واسطه ارتباطی که با مجموعه دانشگاه دارد، ظرفیت‌های خود را بیشتر به نمایش بگذارد و با اتصال به حوزه‌های تولید این اثربخشی را در عمل نشان دهد، درخصوص نقش جهاد دانشگاهی در شرایط امروز کشور و مواجهه با تحریم‌ها افزود: اگر باور داشته باشیم که می‌توانیم تحول‌آفرین باشیم قطعا این باور در عمل متجلی می‌شود و اگر باور نداشته باشیم این توانایی‌ها در حد شعار باقی می‌ماند. هر تحول و تغییر دارای سه گام بیان درد، باور و اقدام عملی است و قطعا باورها به محصول نهایی ختم می‌شوند.

وی با اشاره وابستگی کشور در برخی از اقلام دارویی به واردات، بیان کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه دارویی و تحقیقات ژنتیکی می‌تواند با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه تحقیقاتی در این راستا و کمک به تولید ورود کند.

مقدسی نقش جهاد دانشگاهی در این راستا را حلقه واسط بین تولیدکننده و جامعه و تولیدکننده خوراک فکری دانست و افزود: این نهاد انقلابی می‌تواند با ساماندهی پژوهشگران مدل و سازوکاری را جهت استفاده از این ظرفیت بزرگ تعریف کند. افراد بسیاری علاقمند به همکاری با دانشگاه هستند، اما موفق به یافتن مسیر و یا اتصال به حلقه واسط نشده‌اند و جهاد دانشگاهی‌ می‌توان این چرخه را تکمیل کند.

وی اضافه کرد: اخیرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عقد تفاهم‌نامه‌های سه‌جانبه و همکاری در این راستا وارد شده است، اما کافی نیست. در راستای تولید دارو، قطعات خودرو، ماشین‌آلات و تجهیزات نفت و گاز، صنعت برق و نیرو قدم‌هایی در کشور برداشته شده، اما با توجه به پیشینه جهاد دانشگاهی، این مجموعه باید امسال نقش‌آفرینی پررنگ داشته باشد.

این عضو مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از شخص رییس جهاد دانشگاهی کشور و این مجموعه در سراسر کشور انتظار می‌رود که حضوری فعال داشته باشد و از رسانه نیز همین انتظار نقش‌آفرینی می‌رود تا اخبار، رویدادها، موفقیت‌ها و نظرات کارشناسی را منعکس کنند.

مقدسی با اشاره به پایه و اساس فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: از این نهاد فعالیت فرهنگی در حوزه تولید طلب می‌کنیم. لازم است به جای تربیت نیروی انسانی ناکارآمد در دانشگاه‌ها، برای مهارت‌آموزی از سنین پیش‌دبستانی فرهنگ‌سازی صورت گیرد، مصادیق موفق و مباحث کارشناسی توسط رسانه‌ها معرفی و مطرح شود. قطعا با شروع آموزش درست از نونهالی می‌توان در تولید تحول آفرید و مجلس از مجموعه‌هایی مانند جهاد دانشگاهی که دارای ظرفیت باشند، حمایت می‌کنند.


نظر شما :