به همت مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اراک؛

سمینار اهمیت و ضرورت نقش والدین در پیشگیری از گرایش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر برگزار شد

۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۰:۵۲ کد : ۱۰۶۸۶ معاونت آموزشی تاپ خبر
رئیس اداره بهزیستی شهرستان اراک در این سمینار گفت: پدر و مادر امروز ایرانی پدر و مادر جذابی برای فرزندان خود نیستند، ما با رفتار خود دروغ را به فرزندان مان یاد می‌دهیم و دروغ اولین گام اعتیاد است .
سمینار اهمیت و ضرورت نقش والدین در پیشگیری از گرایش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی ، سمینار اهمیت وضرورت نقش والدین در پیشگیری از گرایش نوجوانان وجوانان به مواد مخدر باسخنرانی استاد میلاد مشایخی مدیر اداره بهزیستی شهرستان اراک به همت مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اراک و با همکاری ستاد مبارزه بامواد مخدر استان،کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مرکزی ، دانشجویان کارشناسی فرهنگی وسرکارخانم بهزادی پور مشاور فرماندار اراک در امور سمن ها وتشکل های مردم نهاد وحضور اقشار مختلف اهالی شهر اراک برگزار گردید.

 میلاد مشایخی در سمینار اهمیت و ضرورت نقش والدین در پیشگیری از گرایش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر که در سالن آمفی تئاتر جهاد دانشگاهی برگزار شد، افزود: به هر میزان که در محیط اجتماعی حال افراد خوب باشد اعتیاد نیز به همان میزان کاهش می‌یابد .

وی با اشاره به اینکه سواد اعتیادی جامعه بسیار پایین است، اظهارکرد: در زمینه اعتیاد، ضعف آموزشی وجود دارد و بسیاری از معتادین به تصور دریافت فواید درمانی از مواد مخدر اقدام به مصرف ماده مخدر می‌کنند بنابراین نقش اصلی را در این زمینه خانواده دارد .

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اراک با تاکید بر اینکه اعتیاد فرزندان ما ارتباطی با سطح مالی، جغرافیایی و اجتماعی خانواده‌ها ندارد، افزود: راه پیشگیری از اعتیاد را به دلیل عدم شناخت از آن اشتباه می‌رویم و تغییر ماهیت ارگان‌ها در شیوه پرداختن به این مسئله می‌تواند اقدامی رو به رشد تلقی شود .

مشایخی با بیان اینکه آستانه به دست آوردن مواد مخدر بین 7 تا 15 دقیقه است، گفت: برنامه آلوده کردن افراد به مواد مخدر به نسبت اقشار مختلف جامعه متفاوت و دارای برنامه ریزی مشخصی است ولی برنامه‌های پیشگیری ما کلی است بنابراین اختلاف ساختاری در این دو بخش مشهود است .

وی با اشاره به اینکه شیوه‌های خرید و فروش مواد مخدر براساس تکنولوژی روز تغییر می‌کند، خاطرنشان کرد: قاچاقچیان سیستم اقتصادی فعالی دارند، بر این اساس باید به شیوه خودشان در مقابل آنها عمل کرد و آموزش تنها چیزی است که غارتگران نمی‌توانند آن را به یغما ببرند .

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اراک اظهار کرد: میزان تایید شدن افراد منجر به خوب شدن حال آنها می شود و این سوال وجود دارد که فرزندان ما در مدرسه، خانواده و جامعه چه مقدار تایید می‌شوند؟

مشایخی در ادامه با تاکید بر اینکه زمینه برای رشد اعتیاد مساعد است، افزود: گام اول پیشگیری از اعتیاد اصلاح سیستم تربیتی بیمارگونه است و با توجه به اینکه بذر اعتیاد تنها در زمین و شرایط  مساعد رشد می‌کند باید برای پیشگیری موفق زمینه مساعد اعتیاد را از بین برد .

وی با اشاره به اینکه در راه مبارزه با مواد مخدر 3700 شهید و 13 هزار جانباز داده‌ایم، اظهار کرد: راه مبارزه‌ درست است ولی پیشگیری دارای هزینه کمتر با خروجی مفیدتری است لذا در جامعه‌ای که تنبیه بیشتر از تایید است استعداد اعتیاد نیز بیشتر است .

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اراک خاطرنشان کرد: پدر و مادر امروز ایرانی پدر و مادر جذابی برای فرزندان خود نیستند. با رفتار خود دروغ را به فرزندان خود یاد می‌دهیم و دروغ اولین گام اعتیاد است .

مشایخی با اشاره به تجربه موفق کشور هلند در پیشگیری از اعتیاد گفت: هلند کمترین آمار مصرف مواد مخدر را در بین کشورهای اروپایی داراست در حالی که خرید و فروش مواد مخدر در این کشور آزاد است و آموزش عدم دروغ گفتن در مدارس این کشور راز موفقیت آنها در پیشگیری از اعتیاد است .

وی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر از نظر علم روانشناسی افراد را دچار عذاب وجدان می‌کند، افزود: در اثر مصرف مواد مخدر بدن دچار اضطراب می‌شود و بدن انسان برای کاهش این اضطراب‌ها در شرایطی که حال فرد بد است مکانیسم دفاعی خود یعنی انکار و توجیه کردن را فعال می‌کند .

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اراک در ادامه با اشاره به اینکه معضل اعتیاد را به گردن یکدیگر نیندازیم تاکید کرد: فضای عاطفی و روانشناختی خانه تاثیر بسیاری در پیشگیری از اعتیاد دارد و ریشه اعتیاد را می‌توان در تربیت دانست .

وی با بیان اینکه سبک زندگی و تربیتی غلط خانواده‌ها دلیل اعتیاد فرزندان آنها است، افزود: گفتگوی ضعیف و عدم رعایت قوانین گویندگی و شنوندگی از شاخص‌های غلط تربیتی است که منجر به اعتیاد می‌شود به علاوه سه کار قضاوت، نصیحت و مقایسه در گفت‌وگوهای والدین باعث دوری فرزندان از پدر و مادر خود می‌شود .

مشایخی با تاکید بر اینکه بیشتر مراقب دختران جوان خود باشیم، گفت: آمار اعتیاد دختران 10 درصد افزایش پیدا کرده است. شیوه صحیح صحبت کردن با فرزندان به این صورت است که 15 دقیقه گفت‌وگو تک والدینی، 15 دقیقه گفت‌وگوی چند والدینی و 15 دقیقه گفت‌وگو اجتماعی لذا والدین از حرف زدن زیادی و بدون استاندارد با فرزندان خود پرهیز کنند .

وی ادامه داد: در خانواده‌های ایرانی فضای گفت‌وگویی جذاب نیست و این را می‌توان در میزان علاقه نوجوانان به گفت‌وگوی مجازی به دلیل تایید فرد در فضای مجازی دانست .

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اراک با تاکید بر اینکه اعتیاد مجازی یکی از مواردی است که زمینه‌ اعتیاد را فراهم می‌کند، افزود: اعتیاد مجازی پیش زمینه‌ای برای مصرف مواد مخدر  است و رفتارهای اعتیادی احتمال گرایش به مواد مخدر را افزایش می‌دهد و در این حوزه پژوهش‌های زیادی وجود دارد .

مشایخی با اشاره به روش تربیتی امام علی(ع) و برخورد عاطفی ایشان با فرزندان خود، تاکید کرد: باید با فرزندان خود ارتباط جسمی داشته باشید و بازی‌هایی مثل کشتی و از این دست انجام دهید به دلیل اینکه این ارتباط تنگاتنگ عاطفی با والدین باعث می‌شود که فرزند تنها پناهگاه عاطفی را والدین خود بداند و این مسئله بسیار با اهمیت است. بچه‌هایی که پناهگاه امن عاطفی دارند دچار هیچ آسیب اجتماعی در جامعه نخواهند شد

کار‌های پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و گفت: آموزش و بالا بردن سطح سواد یکی از راهکار‌هایی است که می‌تواند در پیشگیری از اعتیاد موثر باشد.
وی با بیان اینکه چرخه مواد مخدر دارای رویکرد افزود: ما هم بایستی در آموزش و پیشگیری کار ساختاری انجام دهیم و آموزش‌ها بصورت صحیح و روانشناسانه ارائه شود.


نظر شما :