نگاهی به اجرای طرح ملی «دانشجو متدبر قرآن» به میزبانی جهاد دانشگاهی استان مرکزی

۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۵ کد : ۱۱۲۲۹ معاونت فرهنگی تاپ خبر
دومین دوره طرح دانشجو متدبر قرآن کریم از ۷ شهریور به میزبانی جهاد دانشگاهی استان مرکزی در اردوگاه فرهنگی تربیتی امیرکبیر شازند آغاز و تا دوازدهم شهریور ماه برگزار شد.
نگاهی به اجرای طرح ملی «دانشجو متدبر قرآن» به میزبانی جهاد دانشگاهی استان مرکزی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی ، زهرا نقی‌زاده، رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان جهاددانشگاهی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در تشریح جزئیات دومین دوره طرح ملی «دانشجو متدبر قرآن» به میزبانی استان مرکزی گفت: دومین دوره طرح دانشجو متدبر قرآن کریم از ۷ شهریور به میزبانی استان مرکزی در اردوگاه فرهنگی تربیتی امیرکبیر شازند آغاز شده و تا دوازدهم همین ماه ادامه داشت.

وی با بیان این نکته که در دوره یاد شده ۶۰ نفر از دانشجویان فعال در حوزه قرآن شرکت دارند، تصریح کرد: نکته قابل توجه حضور دانشجویان محصل در رشته‌های غیر‌قرآنی است و علاوه بر دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث، تفسیر و معارف دانشجویان رشته‌های روانشناسی، ژنتیک، علوم تربیتی، مهندسی مکانیک، رایانه، ریاضی، شیمی و آمار نیز در این طرح حضور دارند.

نقی‌زاده ادامه داد: دانشجویان علوم قرآنی به صورت آکادمیک فعالیت‌های قرآنی را دنبال کرده و قابلیت دارند به عنوان مربی قرآن مشغول به کار شوند، اما دانشجویان رشته‌های غیرمرتبط با قرآن به دلیل علاقه به صورت شخصی فعالیت در حوزه قرآن را دنبال کردند.

وی اظهار کرد: به واسطه اعلام فراخوان، دانشجویان فعال در حوزه قرآن را گرد هم جمع کرده و با برگزاری آزمون‌های مختلف ۶۰ نفر به این مرحله راه یافتند. دانشجویان در ترم اول می‌آموزند که چگونه خودشان در آیات جست‌و‌جو و تدبر کنند و در ترم‌های دوم و سوم می‌آموزند که در سوره‌های بیشتری تدبر داشته باشند.

نقی‌زاده با اشاره به اینکه طرح برگزار شده به میزبانی استان مرکزی در قالب ترم اول تعریف می‌شود، تصریح کرد: دانشجویان در ترم اول دروس را در قالب ۴ روز ۱۰ ساعته آموزش دیدند، ترم دوم و سوم در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ به صورت مجازی و دو دوره ۴۰ ساعته انجام می‌شود، دانشجویانی که در ترم دوم و سوم آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند در دوره تابستانه سال ۹۹ (ترم چهارم) که تربیت مربی تدبر در قرآن است شرکت می‌کنند و پس از گذر از این مرحله آموزش می‌بینند که چگونه قرآن‌آموزان را به تدبر دعوت کنند.

رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان جهاددانشگاهی ضمن تشکر از شهرجردی رئیس جهادانشگاهی و غلامی معاون فرهنگی این مجموعه، خبرگزاری ایکنا، روابط عمومی و سایر مجموعه‌های جهاددانشگاهی استان ادامه داد: طبق نظرسنجی‌ها، دانشجویان از این میزبانی رضایت داشته‌اند.

نقی‌زاده از حضور اساتید مجرب در این طرح خبرداد و افزود: جهت اجرای طرح با مؤسسه آقای صبوحی در قم هماهنگ شده است، استاد عارف‌نژاد و صدری وظیفه آموزش را برعهده داشتند. با توجه به اینکه دوره فشرده بود اما دانشجویان با اشتیاق از کلاس‌ها استفاده می‌کردند.

وی بیان کرد: برگزاری برنامه‌های جانبی همچون برنامه‌های تفریحی، بازی‌های والیبال و فوتبال و قرائت زیارت عاشورا باعث می‌شود تا دانشجویان خستگی کلاس‌ها و دوره‌های فشرده آموزشی را راحت‌تر پشت سر بگذارند.

علی درودیان، دانشجوی دانشگاه امام صادق(ع) و شرکت‌کننده در دومین طرح ملی «دانشجو متدبر قرآن» به میزبانی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، برگزاری طرح یاد شده توسط جهاددانشگاهی را اقدامی ماندگار توصیف کرد و گفت: همانطور که برای این مجموعه آموزشی و فرهنگی از واژه جهاد استفاده شده است، لازم است که برای اشاعه فرهنگ قرآن، کار را از فرآیند آکادمیک و بروکراتیک خارج کرده و جهادی و انقلابی عمل کرد.

وی ادامه داد: اگر تمامی کارها و خدمات رنگ و بوی جهادی به خود گیرد و همه علاقمندان به قرآن، مشتاقانه و دلی به میدان بیایند. در این صورت قطعا کار بهتر پیش می‌رود.

درودیان افزود: انجام و برگزاری این طرح‌ها در قالب‌های مختلف خوب است اما کافی نیست، جهاددانشگاهی باید فعالیت‌های قرآنی را به بطن جامعه هدایت کرده و مسئولیت مدیریت را به مردم جامعه انتقال دهند. بی‌شک اگر مدیریت به مردم سپرده شود و دستگاه‌ها به جای مدیریت نظارت عملکردی داشته باشند در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد خروجی بهتر و مؤثرتر خواهیم بود.

وی اضافه کرد: اولین گام برای ورود مردم و سپردن مسئولیت‌ها به آنان، ایجاد انگیزه است، متأسفانه بسیاری از افرادی که در جامعه هستند، انگیزه و دغدغه‌ای نسبت به فهم و تلاوت درست قرآن ندارند. اگر بتوانیم مبانی قرآنی را با زبانی قابل فهم و ملموس برای آنان تبیین کنیم قطعا خروجی بهتری را شاهد هستیم.

درودیان بر لزوم تفهیم مضامین قرآنی به صورت کاربردی برای عموم مردم تأکید کرد و گفت: مردم نمی‌دانند که حرکت در مسیر قرآن، حرکت در مسیر سعادت است و به دلیل عدم آگاهی سعادت را در جای دیگر جست‌وجو می‌کنند. اگر مبانی عینی و ملموس تعریف شده و خود مردم از نتایج روحانی و نورانی انس با کلام وحی آشنا شوند، قطعا شاهد بی‌بندوباری و اشاعه تهاجم فرهنگی در جامعه نخواهیم بود.

وی عمل به فرمان مقام معظم رهبری در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ را ضروری خواند و تصریح کرد: آرزو می‌کنم و دوست دارم جامعه و ملتی قرآنی داشته باشیم تا بتوانیم تمدن اسلامی قرآنی را در دنیا اشاعه دهیم.

سعیده ابراهیم‌زاده، دانشجوی رشته روانشناسی و دانشجوی حاضر در طرح ملی دانشجو متدبر قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: دوره دانشجو متدبر قرآن در ادامه دوره دانشجو معلم قرآن مشهد برگزار شده است که منتخبان آن دوره به دوره مذکور راه یافتند.

وی با بیان این نکته که آموزش در این طرح زمینه خدمت و فعالیت در حوزه قرآن چه در دانشگاه و دیگر سطح جامعه را فراهم می‌کند، اظهار کرد: برگزاری این دوره‌ها در مراکز آموزشی بسیار لازم است؛ چراکه دانشجویان امروز و دانش‌آموزان دیروز در مدارس آموزش کاربردی نمی‌بینند.

ابراهیم‌زاده اضافه کرد: متأسفانه دانش‌آموزان ابتدایی، متوسطه اول و دوم در مدارس با اصول قرائت، تجوید، تفسیر و تلاوت آشنا نمی‌شوند و در دوران تحصیل تنها به دو واحد درسی بسنده می‌شود تا نمره‌ای کسب شود، دانش‌آموزان بدون سواد خاص قرآنی تربیت شده و به همین منوال به دانشگاه راه پیدا می‌کنند.

سیمین احمدوند، حافظ ۱۵ جزء از قرآن و شرکت‌کننده در طرح ملی «دانشجو متدبر قرآن» از زرین‌شهر اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، از کمرنگ بودن فعالیت قرآنی در دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: بنده اطلاعیه ثبت‌نام طرح دنشجو متدبر قرآن را به سختی و در یکی از کانال‌های آموزش تجوید دریافت کردم.

وی به فعالیت قرآنی در دانشگاه و حوزه علمیه اشاره کرد و افزود: به دلیل آموزش قرآن نیاز داشتم دور‌های تربیت‌مربی عقاید قرآنی را شرکت کنم، دوره ۱۰ روزه مشهدمقدس با اینکه برای من که سال‌هاست آموزش خردسالان تا بزرگسالان را برعهده دارم تکراری بود اما برای استفاده هرچه بیشتر و آشنایی با مطالب جدید در این دوره شرکت کردم.

احمدوند تصریح کرد: در هر دوره هرچند اگر مطالب تکراری باشد نکته‌هایی بازگو می‌شود که جدید است، همین به روز بودن مطالب باعث می‌شود تا در دوره‌های متعدد شرکت داشته باشم، مربی باید برای آموزش به روز باشد و خود را از شرکت در دوره‌های آموزشی مستثنا نداند.


نظر شما :