مشارکت ۱۰ درصدی دانش‌آموزان کشور در طرح «۱۴۵۲»/ تقدیر از ایکنا استان مرکزی

۲۲ آبان ۱۳۹۸ | ۰۰:۱۳ کد : ۱۳۱۰۰ معاونت فرهنگی تاپ خبر
مشاور رسانه‌ای رئیس اداره قرآنی سازمان اوقاف از مشارکت ۱۰ درصدی دانش‌آموزان کشور در طرح ۱۴۵۲ سال ۹۷ در قالب حفظ جزء سی قرآن خبرداد.
مشارکت ۱۰ درصدی دانش‌آموزان کشور در طرح «۱۴۵۲»/ تقدیر از ایکنا استان مرکزی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی، حجت‌الاسلام داوود قاسمی، حافظ کل و مشاور رسانه‌ای رئیس اداره قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در حاشیه برگزاری کارگاه توجیهی آموزشی حفظ قرآن طرح ۱۴۵۳ در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، از خبرگزاری ایکنا بابت درج و انعکاس اخبار دقیق تقدیر کرد و گفت: امروز فعالیت‌ها و اخبار قرآنی تنها به واسطه خبرگزاری ایکنا منعکس می‌شود و خبرگزاری ایکنا شعبه مرکزی در زمینه نقل اخبار به موقع و منصفانه بسیار فعال است که طبق اطلاعات واصله به عنوان یکی از استان‌های برتر شناخته می‌شود.

وی در خصوص اجرای طرح ۱۴۵۳ اظهار کرد: این طرح به دنبال طرح ۱۴۵۲ سال ۹۷ با محوریت حفظ جزء سی‌ام قرآن اجرایی می‌شود، بناست با اجرای این طرح اکثر مردم حافظ تمام و یا بخشی از جزء ۳۰ قرآن باشند.

قاسمی حفظ جزء سی قرآن را پایه و اساس حفظ کل قرآن دانست و تصریح کرد: امید است این طرح مقدمه‌ای باشد تا مردم به ویژه نوجوانان و جوانان حافظ کل قرآن و یا بخشی از آن در حد استعداد و توان خود باشند.

وی با بیان این نکته که هدف حافظ کل شدن همه مردم نیست، اما تلاش برای انجام این امر بسیار پسندیده است، اضافه کرد: انتظار می‌رود با اجرای مداوم این طرح تعداد قابل توجهی حافظ کل و تعدادی هم حداقل حافظ بخشی از قرآن باشند که شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی حداقل حفظ را جزء ۳۰ در نظر گرفته است.

حجت‌الاسلام قاسمی در خصوص اجرای طرح ۱۴۵۲ و ۱۴۵۳ در مدارس هم گفت: عمده جامعه هدف ما در مدارس مشغول به تحصیل هستند، خانواده بزرگ آموزش و پرورش بیش از ۲۰ میلیون نفر جمعیت را به خود اختصاص می‌دهند و تقریبا ۱,۴ جمعیت کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد اگر همین جمعیت تحت پوشش طرح قرار گیرند خدمتی گسترده صورت گرفته است.

همکاری با آموزش و پرورش

وی همکاری با آموزش و پرورش از سال ۹۷ را رضایت‌بخش و جزو برنامه‌های راهبردی ستاد راهبری حفظ قرآن کشور خواند و بیان کرد: امسال نیز این طرح در آموزش و پرورش با قدرتی بیشتر از سال گذشته انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام قاسمی ادامه داد: حضور معلمان در کارگاه آموزشی توجیهی باعث می‌شود تا معلمان قرآنی هم خودشان به حفظ رغبت بیشتری پیدا کنند و هم بتوانند انگیزه بیشتری را بین دیگر معلمان نواحی و منطقه و دانش‌آموزان ایجاد کنند. اجرای این طرح از مشهد کلید خورد و استان مرکزی دومین استانی است که کارگاه توجیهی و آموزشی ویژه معلمان برگزار می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به این نکته که بیان نکات انگیزشی و روش حفظ صحیح می‌تواند به تشویق نوجوانان و جوانان به حفظ کمک کند، ابراز کرد: دانش‌آموزان در قالب دو گروه کمتر از ۱۲ سال و بالای ۱۲ سال تقسیم می‌شوند که برای هر گروه بیان نکات لازم و تخصصی در خصوص نکات انگیزشی و روش و شیوه آموزش الزامی است. همچنین وظایف حاضران، وظایف مربیان، اولیاء و مقدار تکالیف دانش‌آموزان در کارگاه توجیهی گوشزد می‌شود.

حجت‌الاسلام قاسمی در خصوص خروجی طرح هم گفت: این طرح دارای پیشینه‌ای است و از سال ۹۷ با جدیت از سمت شورای توسعه فرهنگ قرآنی در حال اجراست، خروجی آن در مدارس قابل لمس بوده است، سال گذشته آموزش و پرورش ۱۰ درصد برای جامعه هدف سهمیه تعیین کرده بود اما با این وجود طبق بررسی‌های صورت گرفته این اهداف محقق شد، البته این بدان معنا نیست که ۱۰ درصد دانش‌آموزان حافظ کل قرآن شدند، جامعه هدف تمام جزء سی و یا بخشی از جزء سی را حفظ شدند.

وی با بیان این مطلب که راستی‌آزمایی از طریق آزمون‌ها برای صحت آمار دانش‌آموزان به عمل آمده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه سال گذشته نتایج رضایت‌بخش است اما ثمره کار امسال قابل مشاهده است.

حجت‌الاسلام قاسمی هدف از برگزاری طرح را بدین شرح اعلام کرد: افرادی که سال گذشته جزء سی را حفظ کردند علاوه بر تثبیت جزء ۳۰، انگیزه‌ای برای شروع اجزاء دیگر داشته باشند و دوم اینکه دانش‌آموزانی که پارسال حفظ نکرده یا کم حفظ کردند در این مسیر قرار گیرند، امید است با کسب تجربه در این حوزه امسال شاهد ثمرات و برکات بیشتری باشیم.


نظر شما :