اتمام طرح پژوهشی"ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی در محیط GIS برای اراضی در حریم و خارج از حریم شهرهای استان مرکزی"

۲۵ آبان ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۷ کد : ۱۳۲۰۶ معاونت پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی ، مصطفوی مدیر گروه پژوهشی توسعه کالبدی شهر در گفت و گو با روابط عمومی عنوان کرد : طرح پژوهشی "ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی در محیط GIS برای اراضی در حریم و خارج از حریم شهرهای استان مرکزی" ابلاغ شده از سوی دفتر فنی و امور عمرانی استانداری به همت اعضاء هیات علمی گروه پژوهشی توسعه کالبدی شهر به اتمام رسید و جهت بهره برداری به کارفرما تحویل گردید.

مدیر گروه پژوهشی توسعه کالبدی شهر در ادامه افزود : پژوهش حاضر به دنبال تسهیل روند نظارت و برنامه ریزی در حریم شهر و کمک به مدیران در امر تصمیم گیری و سیاستگذاری است. از آن جایی که حریم شهرها به منظور حفظ اراضی لازم و مناسب برای توسعه موزون شهرها با رعایت اولویت حفظ اراضی کشاورزی، باغات و جنگل ها تعیین می شود و هرگونه استفاده برای احداث ساختمان و تأسیسات در داخل حریم شهر تنها در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب طرح های جامع امکانپذیر خواهد بود، از این رو وجود سیستم اطلاعاتی برای حمایت از فرایند پردازش تصمیم ها به مدیران این امکان را می دهد که از روی اطلاعات ارایه شده، شقوق عملی حل مسایل را بیازمایند و تصمیم لازم را اتخاذ کنند. مصوبات مرتبط با حریم شهرها عمدتا به صورت کلی در قالب طرح های توسعه شهری و یا به صورت موردی در قالب مصوبات کمیسیون ماده 13 (تا سال 1387) و کارگروه تخصصی مسکن و شهرسازی و کارگروه تخصصی امور زیربنایی (پس از تشکیل شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کارگروههای تخصصی) اتخاذ می گردند. این مصوبات به سبب گستردگی مکانی (سطح استانی) و زمانی (تقریبا جلسات ماهانه)، با فرض ثبات عوامل مختلف از جمله پست های مدیریتی، نیازمند ذخیره و پردازش گسترده ایست که مطمینا دامنه خطای انسانی بالایی را در بر می گیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این طرح در راستای کمک به استقرار مدیریت شهری یکپارچه، نگهداری و مدیریت داده ها و به هنگام سازی آنها، ردیابی، نظارت و کنترل توسعه شهری در حریم شهرها و نیز به حداقل رساندن هزینه های مالی و زمانی متولیان امر مدیریت شهری و در نهایت ارتقای کیفی تصمیمات و سیاستگذاری های مدیران شهری و کاهش آثار سوء تصمیمات بر یکدیگر، مورد مطالعه قرار گرفت و به اتمام رسید.

 


نظر شما :