رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی؛

فعالیت‌های شاخص فرهنگی و فناوری به جهاددانشگاهی واگذار شود

۰۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۲ کد : ۲۰۷۹۷ اخبار عمومی
فعالیت‌های شاخص فرهنگی و فناوری کشور به جهاددانشگاهی به عنوان نهادی پیشرو و نوآور واگذار شود.
فعالیت‌های شاخص فرهنگی و فناوری به جهاددانشگاهی واگذار شود

دکتر حسین کلانتری خلیل آباد در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مردادماه، چهلمین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این نهاد انقلابی به عنوان یک مجموعه خودگردان با بهره‌گیری از ظرفیت عظیم نیروی انسانی متعهد و خلاق بالغ بر ۸۰ درصد هزینه‌های خود را از طریق درآمدزایی و خلق ثروت از بدنه اجرایی خود تامین می‌کند و تنها ۲۰ درصد اعتبارات دولتی به این نهاد اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: خودگردان و خود اتکا بودن جهاددانشگاهی و کم توقع بودن این نهاد انقلابی در کنار روحیه جهادی این نهاد می‌تواند الگویی در سراسر کشور پیاده سازی کند و از آنجاکه جهاددانشگاهی تجربه ارزنده خوبی در حوزه فناوری، نوآوری، پژوهشی، آموزش‌های مهارتی و  تخصصی کوتاه مدت دارد، از ظرفیت بالایی برای انجام ماموریت‌های جدیدی برخوردار است که توسط نظام اسلامی به این نهاد واگذار می شود.

وی به ماموریت‌های گذشته این نهاد در حوزه انقلاب فرهنگی و بازگشایی دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: در دوران مرحوم هاشمی رفسنجانی و در سال ۱۳۶۸ ماموریت‌های جهاددانشگاهی تغییر کرد. با توجه به تغییرات صورت گرفته در آن مقطع و رویکردی که جهاد دانشگاهی در حوزه فناوری، نوآوری، پژوهشی، اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه های فرهنگی به خود گرفت به نظر می‌رسد اگر ماموریت‌های جدیدی در حوزه فرهنگی، فناوری، نوآوری ایجاد و تقویت شود برای جامعه منافع زیادی خواهد داشت و دستگاه های اجرایی ناتوان از عملیاتی کردن ماموریت‌های فرهنگی این دسته از فعالیت‌ها را به جهاددانشگاهی واگذار کرده و به ماموریت‌های دیگر خواهند پرداخت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به عملکرد و توانمندی جهاددانشگاهی در حوزه‌های گوناگون به نظر می‌رسد بسیاری از موضوعاتی که در شورای فرهنگ عمومی در سراسر کشور مطرح و در خصوص اجرایی شدن آن تصمیم گیری می‌شود را می توان به این نهاد واگذار کرد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از رسالت‌های دستگاه های فرهنگی نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را می‌توان به جهاددانشگاهی به عنوان بازوی اجرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرد، افزود: در حال حاضر نقش تاثیرگذار جهاددانشگاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی کمتر شده و باید بخش اعظمی از فعالیت‌های فرهنگی که در قالب نقشه راه کشور به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده به جهاددانشگاهی واگذار شود.

کلانتری تصریح کرد: جهاددانشگاهی که ارائه کننده طیف وسیع و متنوعی از محصولات و خدمات دانش بنیان در کشور است می تواند بسیاری از ماموریت‌ها و فعالیت‌های فناوری و نوآوری که هم اکنون توسط معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری انجام می شود بپذیرد و یقینا در این حوزه نیز مانند گذشته موفق خواهد بود. این نهاد می‌تواند با پذیرش این ماموریت ها به روزآمدی جامعه در حوزه فعالیت‌های فناوری، نوآوری و فرهنگی کمک موثری کند.

وی در ادامه به ارتباط خود با جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: این نهاد انقلابی با کادرسازی و تربیت نیروهای کارآمد و متعهد توانسته است در طول ۴۰ سال گذشته نیروهای ارزنده، خلاق، نوآور و خستگی ناپذیر با روحیه جهادی را هم از لحاظ فناوری و نوآوری و هم از لحاظ فرهنگی و تربیتی تقدیم انقلاب کند.

وی به شاخص بودن نیروی انسانی شاغل در جهاددانشگاهی متاثر از گزینش صحیح و درست اشاره کرد و افزود: اینجانب در ابتدای فعالیت خود در جهاددانشگاهی به صورت افتخاری و رایگان فعالیت می‌کردم و پس از مدتی به صورت پاره‌وقت و نهایتا تمام وقت در خدمت این نهاد انقلابی بودم.

دکتر کلانتری به استعدادیابی نیروی انسانی متخصص، خلاق، آینده نگر و متعهد از طریق جذب سرباز امریه اشاره کرد و افزود: جهاددانشگاهی با ارزیابی نیروهای جذب شده از طریق سرباز امریه برای ادامه همکاری آنان در این نهاد پس از اتمام دوران سربازی، ظرفیت سنجی و کار گزینشی انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: فرهنگ جهادی حاکم بر جهاددانشگاهی و برخورداری ساختار انسانی این نهاد از روحیه ازخودگذشتگی و نیز خودگردان بودن این مجموعه موجب شده است که یک نیروی جهادی در جهاددانشگاهی علاوه بر درآمدزایی و تامین حقوق ماهانه خود از توان بالایی برای خلق ثروت و تامین حقوق همکاران خود و هزینه های این نهاد برخوردار است.

رئیس دانشگاه آزاد استان مرکزی در ادامه به فعالیت‌های شاخص جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف فنی مهندسی، علوم پایه، علوم پزشکی و ... اشاره کرد و افزود: دستاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه سلول‌های بنیادین و رویان، نازایی، سرطان پستان در پژوهشکده سرطان، لقاح مصنوعی و ... زبانزد است.

وی بیان کرد: جهاددانشگاهی در دوران هشت ساله دفاع مقدس، بعد از جنگ و دوران سازندگی، دوران بازسازی مناطق جنگی و در عصر کنونی که عصر امنیت و آرامش است، دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه فنی مهندسی از خود برجای گذاشته است.

وی به فعالیت‌های ارزشمند جهاددانشگاهی کشور در حوزه گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان مرکزی در حوزه های گوناگون ماموریتی شاخص نیست و عمده فعالیت‌های این نهاد در استان با راه اندازی مرکز ناباروری و نازایی زنان صورت گرفته و جهاددانشگاهی استان مرکزی نیز بیشتر به این فعالیت معروف و شناخته می‌شود.

دکتر کلانتری به طراحی دستگاه تب سنج اشاره کرد و افزود: همکاری جهاد دانشگاهی در تولید این دستگاه در شرایط کرونایی یکی از اقدامات ارزشمند این نهاد در استان مرکزی بوده است.


نظر شما :