ضرورت بازتولید اهداف جهاددانشگاهی در دهه پنجم

۰۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۲ کد : ۲۰۹۷۶ اخبار عمومی
مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی اصحاب‌الثقلین اراک بیان کرد: سیاستگذاران جهاددانشگاهی در دهه پنجم با توجه به تغییراتی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دانشگاه‌ها ایجاد شده است باید اهداف خود را بازتولید کنند.
ضرورت بازتولید اهداف جهاددانشگاهی در دهه پنجم

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی ، پیمان عین‌القضاتی، فعال فرهنگی و مدیر مؤسسه فرهنگی ـ‌ قرآنی اصحاب‌الثقلین اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی، با اشاره به اینکه تأسیس نهادی علمی با رویکردی جهادی همچون جهاددانشگاهی خاطره‌ای ماندگار از این مجموعه است،‌ اظهار کرد: ۴۰ سال قبل دانشجویان پیرو خط امام(ره) و فعالان عرصه دانشجویی برای برطرف کردن نیازها و مشکلات کشور و تغییر ساختار حکومتی از پهلوی به اسلامی دست به اقداماتی زدند که خلأهای موجود را برطرف و تحولی اساسی ایجاد کردند.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی با رسالت مهارت‌افزایی، تولید علم، توسعه و پیشرفت در عرصه‌های مهم علمی، پژوهشی و فناوری تأسیس شد، تصریح کرد: جهادگران این عرصه خدمات جهادگونه را اولویت قرار داده و وارد میدان شدند و نام این مجموعه بهترین نامی است که می‌توانست انتخاب شود. در همین دوران جهادسازندگی نیز تأسیس و منشأ بسیاری از خدمات و برکات در جامعه شد.

عین‌القضاتی کارنامه جهاددانشگاهی را قابل قبول توصیف و بیان کرد: عملکرد این مجموعه در دهه‌های مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد. در دهه‌های قبل به دلیل وجود نیروی انسانی انقلابی با روحیه جهادی در بخش‌های پژوهشی بسیار خوب عمل کرد و پرونده درخشانی از خود برجای گذاشت، اما به مرور زمان دستخوش تغییرات قرار گرفت و در مواردی از اهداف تعریف شده فاصله گرفته است؛ از این رو نمی‌توان ادعا کرد جهاددانشگاهی در چهار دهه همواره در حال صعود و یا افول بوده است، این نهاد به دلیل شرایط اقتصادی و مالی در برخی مقاطع دارای فراز و فرودهایی بوده و از شرایط آرمانی کمی دور شده است، اما در مجموع نمره قابل قبولی دارد.

تعریف مأموریت‌های جدید برای جهاددانشگاهی

وی ادامه داد: سیاستگذاران جهاددانشگاهی در دهه پنجم با توجه به تغییراتی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دانشگاه‌ها ایجاد شده است باید اهداف خود را بازتولید کند، در برهه‌ای از زمان این نهاد انقلابی به علت عدم وجود مرکز پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان در وزارت علوم، دانشگاه علوم‌پزشکی و آزاد اسلامی در این زمینه‌ها پیشتاز بود، اما در حال حاضر که وزارت علوم و بهداشت رویکرد دانش‌بنیان را پیش گرفتند باید دید برنامه جهاددانشگاهی چیست. جهاددانشگاهی نیاز به بازنگری جدی و تعریف مأموریت‌های جدید دارد و برای رفع مشکلات مادی نباید از رسالت خود فاصله گرفته و به مسایل آموزشی آکادمیک روی آورد باید همان روند پژوهشی و تحقیقاتی را با الگوهای جدید ترسیم کند.

عین‌القضاتی با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی برای ورود به دهه پنجم فعالیت خود باید جدی‌تر برنامه‌ریزی کرده و اهداف را با همان روحیه جهادی پیش برد، اظهار کرد: نیروی انسانی بزرگترین سرمایه این نهاد انقلابی است، نخبگان علمی با بینش انقلابی و پایبندی به مکتب ۴۰ سال قبل جذب جهاددانشگاهی شدند که بسیار لازم است در دهه پیشرو این روحیه احیا شود و فارغ از دسته‌بندی و نگاه‌های سیاسی به موضوعات نگریسته و کمبودهای وزارت خانه‌ها را جبران کند. جهاددانشگاهی مولود اثرگذار انقلاب اسلامی است و امید است با حفظ سرمایه‌های خود و بازگشت به روحیه جهادی خود به روزهای طلایی بازگردد.

وی در خصوص بازتاب رسانه‌ای دو خبرگزاری ایکنا و ایسنا هم گفت: یکی از ویژگی‌های جهاددانشگاهی نوآوری و خلاقیت است و خوشبختانه در این عرصه موفق بوده است. تأسیس خبرگزاری دانشجویان (ایسنا) در زمان خود یکی از اتفاقات نوآورانه بود، اما پس از گذشت زمانی از دوران اوج فاصله گرفته و نسبت به سایر خبرگزاری‌ها افت داشته است و این امر دلالت بر بازنگری عملکرد و اهداف این رسانه دارد. به طور مثال حوزه دانشگاهی در بخش‌های مختلف کانون‌ها، تشکل‌ها و ... در سطح کشور افت دارد، اما خبرگزاری ایسنا پرونده خاصی برای بررسی در نظر نگرفته است، ضرورت پیگیری مطالبات دانشگاهیان و دانشجویان باید از طریق ایسنا انجام می‌شد و متأسفانه اتفاق خاصی را شاهد نیستیم و این امر نشان می‌دهد این خبرگزاری نسبت به روزهای طلایی خود بسیار افت کرده است.

وی در خصوص خبرگزاری ایکنا هم بیان کرد: این خبرگزاری به عنوان تنها خبرگزاری قرآنی کشور است که تریبون خوبی برای فعالان و مؤسسات قرآنی ایجاد کرده است و تاکنون رقیب جدی در این زمینه نداشته است. صداقت در گفتار، رعایت بی‌طرفی باعث شده تا این رسانه محل مراجعه و مورد اعتماد جامعه قرآنی کشور باشد؛ بنابراین نیاز است این خبرگزاری مورد حمایت بیشتر مجموعه جهاد و دیگر مسؤلان قرار گیرد.


نظر شما :