از خدمتی جهادی تا کسب اعتماد مخاطب / رسانه برخوردار از آگاهی برتر باشد

۱۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۴ کد : ۲۴۵۳۳ معاونت فرهنگی تاپ خبر
خبرگزاری ایکنا از ۲۰ آبان سال ۸۲ مقارن با نیمه ماه مبارک رمضان و میلاد امام حسن مجتبی(ع) فعالیت خود را به صورت تخصصی در حوزه قرآن آغاز کرد. به تبع فعالیت این خبرگزاری در تهران، سایر استان‌ها نیز اقدام به تأسیس این خبرگزاری کردند که این اتفاق مبارک در استان مرکزی در سال ۸۶ رقم خورد. ایکنا مرکزی، ضمن تقدیر از همکاری تمامی اساتید، مربیان و متولیان امور قرآن و مباحث معرفتی که این خبرگزاری را در این مدت یاری کردند، گفت‌وگویی در خصوص روند فعالیت این مجموعه در سال‌های اخیر انجام داده است که در دو بخش تقدیم مخاطبان می‌شود.
از خدمتی جهادی تا کسب اعتماد مخاطب / رسانه برخوردار از آگاهی برتر باشد

علیرضا حاج‌علی بیگی، معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، ضمن تبریک به خبرگزاری ایکنا، تصریح کرد: ایکنا به شکل تخصصی در زمینه قرآن و سایر حوزه‌ها فعالیت دارد و نیازمند اصلاح و اتخاذ رویکردهای نوین در برخی موارد دیگر است. درست است که ایکنا به عنوان خبرگزاری تخصصی معرفی شده است، اما پرداختن به موضوعات مختلف در راستای مفاهیم و ارزش‌های قرآنی در سطوح مختلف حتی بین‌المللی حُسن بزرگی است و این مجموعه توانسته در این راستا آثار ماندگاری از خود برجای گذارد. پرداختن به موضوعات اساسی جامعه، مباحث اندیشه‌ای، معرفی شخصیت‌های فاخر و بیان نظرات آنان در دستور کار مستمر این خبرگزاری است و به صورت مشهود و مستمر شاهد اینگونه فعالیت‌ها هستیم.

حاج‌علی‌بیگی ادامه داد: با توجه به اینکه ایکنا تنها خبرگزاری تخصصی در حوزه قرآن است انتظار می‌رود موضوعات مربوط را ریشه‌ای‌تر مورد بررسی قرار دهد. این خبرگزاری باید در زمینه مشکلات در حوزه قرآن همچون موازی‌کاری‌ها، ورود به موضوعات برزمین مانده و پرداختن به ذائقه کودکان و نوجوانان اقدامات بهتر، کارشناسی و حرفه‌ای‌تر داشته باشد و بدون پیش‌داوری، علمی و منطقی به آن بپردازد.

خدمت عاشقانه / از حمایت مسئولان تا دور بودن ایکنا از جناح‌های سیاسی

وی پیگیری، بررسی و آسیب‌شناسی استقبال عموم مردم از فعالیت‌های قرآنی در جامعه از سوی خبرگزاری ایکنا را مورد تأکید قرار داد و افزود: معرفی شخصیت‌های برجسته قرآنی و دینی و آثارشان از بُعد قرآنی همچون حضرت امام(ره)، آقاضیاءالدین عراقی، ملافتحعلی سلطان‌آبادی از دیگر رسالت‌های خبرگزاری است. ما باید بتوانیم با زبان دنیا پیام‌های خود را مخابره کنیم.

حاج‌علی‌بیگی افزود: حجم کار برای این مجموعه بسیار سنگین است و باید از سوی مسئولان و متولیان قرآن و غیرقرآنی حمایت شود. انجام مسئولیت‌های سنگین و انرژی‌بَر با دست خالی و بدون انگیزه پیش نمی‌رود.

قدرت ایکنا چشمگیر است

سیدمجتبی طباطبایی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی، در خصوص روند فعالیت خبرگزاری ایکنا در سال‌های اخیر اظهار کرد: خوشبختانه این خبرگزاری توانسته در این حوزه موفق عمل کند و به واسطه نیروهای خوب و متعهد مباحث مطالبه‌گری و اطلاع‌رسانی فعالیت قرآنی در استان قوت و قدرت چشمگیری داشته است.

خدمت عاشقانه / از حمایت مسئولان تا دور بودن ایکنا از جناح‌های سیاسی

وی تصریح کرد: امید داریم این خبرگزاری همانطور که در چند سال اخیر موفقیت‌های روزافزون داشته است، یکی از بهترین خبرگزاری‌های مطرح استان باشد. به نظر می‌رسد شناساندن این خبرگزاری به عموم مردم ضروری است. البته این خبرگزاری با توجه به اینکه قدمتی همچون دیگر خبرگزاری‌ها ندارد، اما بسیار خوب پبش رفته است و به نظر می‌رسد با تلاش بیشتر در آینده‌ای نزدیک رقابت سختی با دیگر خبرگزاری‌ها داشته باشد.

طباطبایی با اشاره به اینکه ایکنا در آموزش و پرورش استان جایگاه خود را پیدا کرده و یکی از خبرگزاری‌های مورد وثوق این اداره است، بیان کرد: معرفی مراکز و ستارگان قرآنی در دستور کار خبرگزاری قرار گیرد. آموزش و پرورش دارای ستارگان درخشان قرآنی است که با همکاری این مجموعه می‌تواند معرفی شود. پیشنهاد می‌دهم دارالقرآن‌های این مجموعه در سطح استان به مردم شناخته شود.

شناسایی مشکلات جامعه قرآنی

حجت‌الاسلام محمدحسین صابری‌اراکی، رئیس انجمن خیرین قرآنی استان مرکزی، فعالیت مجموعه خبرگزاری ایکنا در استان را مایه مباهات دانست و اظهار کرد: در جایگاه حقیقی خود به عنوان مبلغ دینی ملی و فراملی و در جایگاه حقوقی که انجمن خیرین قرآنی استان را برعهده دارم از خدمات ارزشمند، به‌جا و کارشناسی شده خبرگزاری بین‌المللی قرآن نهایت سپاسگزاری را دارم. جای خالی این مجموعه در کشور محسوس بود و خوشبختانه با فعالیت این خبرگزاری این خلأ برطرف شد. جا دارد از مجموعه خبرگزاری با اخلاق، دارای منش قرآنی و دغدغه‌مند استان بسیار تشکر کنم که با کمترین امکانات و کمبود نیروی انسانی توانسته موفق عمل کند.

وی از اطلاع‌رسانی اخبار قرآنی، معارفی و فرهنگی استان از سوی این مجموعه ابراز رضایت کرد و افزود: این مجموعه کمی و کاستی‌های جامعه قرآنی را ترسیم کرده و همواره سعی دارد شخصیت‌های قرآنی استان را معرفی کند، بنابراین فعالان و متولیان قرآنی مجموعه را باید به بهترین شکل ممکن حمایت کنند. این خبرگزاری حسن‌نیت خود را ثابت کرده است و در هر پست و مقامی که هستیم باید این مجموعه خدوم را یاری کنیم.

خدمت عاشقانه / از حمایت مسئولان تا دور بودن ایکنا از جناح‌های سیاسی

حجت‌الاسلام صابری‌اراکی با بیان اینکه شناسایی مشکلات جامعه قرآنی و رفع آن یکی از مهمترین دغدغه‌های ایکناست، ادامه داد: خبرگزاری ایکنا مشکلات را به مسئولان منتقل کرده و انتظار دارد که مشکلات از سوی آنان پیگیری و روند پیگیری گزارش شود. در صدا و سیما آسیب‌ها و دردها از سوی مردم شنیده شده و بعضاً از سوی مسئولان هم پاسخ کلیشه‌ای داده می‌شود، اما ایکنا از ورود در مباحث سوری و خدمات کلیشه‌ای پرهیز داشته و اگر مبحثی را دنبال کند قطعاً آن را تا آخرین مرحله پیگیری می‌کند و دنبال رفع مسئولیت در برهه خاصی از زمان نیست.

وی مسئولیت‌پذیری را از دیگر شاخصه‌های رفتاری و عملی ایکنا بیان کرد و افزود: مسئولیت‌پذیری این مجموعه برای امروز و دیروز نیست، این مجموعه از بدو فعالیت، خدمت صادقانه را سرلوحه کار خود قرار داد. کارشناسان باید از مجموعه اخبار این خبرگزاری نهایت بهره را ببرند، چراکه نظرات بسیار سازنده‌ای در دل آن جای دارد که اگر مورد بررسی قرار گیرد می‌توان انتظار داشت خروجی مطلوبی را شاهد باشیم.

رئیس انجمن خیرین قرآنی در پاسخ به سؤال نقاط ضعف ایکنا چیست؟ اینگونه پاسخ داد: بسیار علاقه‌مند بودم بتوانم از این مجموعه نقطه ضعفی ببینم تا در مورد آن صحبت کنم، اما فعالیت این مجموعه گواه بر حُسن برخورد و مدیریت خوب دارد. این مجموعه نسبت به بضاعت خود در بخش‌های مختلف همچون مالی و ... بیش از حد انتظار و توانشان حرکت کردند و اگر نقطه ضعفی وجود داشته باشد از ما مسئولان است که برای این خبرگزاری در میدان عمل کم گذاشته‌ایم، متأسفانه در میدان حرف همه خوب هستند، اما واقعیت این است که در میدان عمل حق این خبرگزاری به واقع ادا نشده است.

حجت‌الاسلام صابری‌اراکی با اشاره به اینکه بسیاری از فعالان که در حوزه قرآن فعال هستند، امنیت شغلی، اقتصادی ندارند و بیمه آنان به درستی از سوی مسئولان و نمایندگان پیگیری نمی‌شود، تصریح کرد: دغدغه چند ساله خبرگزاری ایکنا با برگزاری جلسه دیدار بهاری این است که مشکلی از مشکلات جامعه قرآنی رفع شود، اما متأسفانه با وجود این اقدام خوب از سوی این خبرگزاری مسئولانی که دعوت می‌شوند به وعده‌های خود عمل نکرده و گامی برنمی‌دارند. با وجود اینکه مشکل مؤسسات قرآنی و تعطیلی آنان از سوی ایکنا مطرح شد، اما مسئولان فکری نکردند.

حجت‌الاسلام صابری‌اراکی مسئولان را خطاب قرارداد و افزود: مسئولان به وعده‌های خود نسبت به خبرگزاری ایکنا وفادار باشند و اگر مطالبه و یا سؤالی از سوی خبرنگاران این مجموعه درخواست می‌شود آنان را به دیگری حواله نکرده و به قول معروف آنان را همچون توپ فوتبال تصور نکنند. خبرنگاران ایکنا به معنای واقع خبرنگاران جهادی هستند و در امر قرآن و اسلام مبین ما مسئولان کم کاری کرده و این کم‌کاری می‌تواند با کمک ایکنا جبران شود.

اعتماد جامعه قرآنی به ایکنا

حمید صادقی، مدیر مؤسسه قرآن و عترت اصحاب الثقلین دلیجان نیز اظهار کرد: خبرگزاری ایکنا یکی از تخصصی‌ترین خبرگزاری‌ها در کشور است و تقویت این رسانه می‌تواند نقشی مؤثر در ترویج فرهنگ قرآن و عترت در سطح کلان داشته باشد.

خدمت عاشقانه / از حمایت مسئولان تا دور بودن ایکنا از جناح‌های سیاسی

وی تصریح کرد: ایکنا شعبه مرکزی در سال‌های اخیر با انتشار اخبار، گزارش، نشست و مصاحبه‌های به‌روز و همچنین تحلیل نظرات کارشناسان در خصوص مشکلات و معضلات قرآنی استان توانسته است جایگاه خوبی را برای خود ایجاد کند. خوشبختانه کسب اعتماد جامعه قرآنی استان در سایه انتشار واقعی اخبار و دور بودن از سلیقه‌ای عمل کردن به دست آمده است.

صادقی اضافه کرد: از سوی دیگر این خبرگزاری می‌تواند با تغییراتی در ساختار خود بیش از پیش پویا و توانمند شود. یکی از این موارد معرفی چهرهای جوان و نوجوان نخبه قرآنی استانی است. معرفی این نخبه‌ها می‌تواند موجب انگیزه و تشویق نسل جوان در گرایش به قرآن کریم شود. همچنین این خبرگزاری باید طبقه‌بندی و تحلیل مشکلات قرآنی شهرستان‌ها در دستور کار قرار دهد و جهت اطلاع به مدیران استان و حتی کلان کشوری انعکاس دهد.

مجموعه‌ای به دور از سیاست

حجت‌الاسلام محمدرضا آسوده، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، ضمن تقدیر از خبرگزاری ایکنا فعالیت‌های این مجموعه را مثمرثمر خواند و تشریح کرد: چندسالی است با این رسانه همکاری دارم و اخبار این مجموعه بسیار مورد تأیید اوقاف است. عدم جانب‌داری از حزب و یا گروهی خاص یکی از مزیت‌های آنان است که در طول این سال‌ها به اثبات رسیده است.

خدمت عاشقانه / از حمایت مسئولان تا دور بودن ایکنا از جناح‌های سیاسی

وی با بیان اینکه ایکنا زبان جامعه قرآنی است، اما به نظر می‌رسد متأسفانه آنچنان که باید با این خبرگزاری همکاری نمی‌شود و تنها چندین استاد قرآن با این مجموعه همکاری صمیمانه و بدون چشم‌داشت دارند، اظهار کرد: ایکنا، ظرفیتی بسیار مناسب است که اگر از سوی مسئولان و جامعه قرآنی مورد حمایت قرار گیرد، نتایج بسیار خوبی خواهد داشت.

آسوده اضافه کرد: ورود ایکنا به معرفی شخصیت‌ها خوب بوده است، اما باید در این بخش جدی‌تر وارد شود، چه بسا در استان فرهیختگان علمی وجود داشته و دارند که بعد قرآنی آنان می‌تواند خوراک خوبی برای گزارش‌های این رسانه باشد. این مجموعه ارتباط تنگاتنگی با اوقاف دارد و جایگاه خود را در این اداره و دیگر ادارات قرآنی پیدا کرده است.

ایکنا؛ بازوی توانمند در مسیر توسعه فرهنگ قرآنی

همچنین مرتضی مختاری، مدرس دانشگاه و داور ملی مسابقات قرآن اوقاف، به بهانه سالروز تأسیس ایکنا متنی به رشته تحریر درآورده است که در ادامه می‌خوانید:

«رسانه‌ باید نسبت به محتوای تبلیغی و رسانه‌ای خود از تخصص لازم برخوردار باشد. قرآن کریم تأکید دارد که باید قبل از ابلاغ و تبلیغ و انجام امور رسانه‌ای، به کسب آگاهی عمیق از محتوای تبلیغی اقدام کرد و حتی در این مسیر رنج و مشقت‌ها را هم به جان خرید. رسانه باید برخوردار از آگاهی برتر باشد تا بتواند مسیر تبلیغ را با بصیرت بپیماید و در برابر موانع رسانه‌ای و علمی، ظرفیت دفاعی لازم را داشته باشد.

خدمت عاشقانه / از حمایت مسئولان تا دور بودن ایکنا از جناح‌های سیاسی

رسول خدا(ص) دارای این ویژگی بود: «قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَى اللّهِ عَلى‏ بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتّبَعَنی، بگو این راه من است، که همراه با پیروانم با بصیرت و آگاهی کامل همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنم». حال آن که رسانه‌ها اگر فاقد آگاهی و هدایت یافتگی لازم باشند، جز ضلالت برای مخاطبان ثمری نخواهند داشت. علاوه بر این اطلاع‌رسانی بدون آگاهی، ممکن است به سلب اعتماد مخاطبان بی‌انجامد. از این رو، امام علی(ع) فرمود: «لا تقل ما لا تعلم فتتهّم باخبارک بما تعلم؛ یعنی آنچه را نمی‌دانی نگو و گر نه در خبر دادن از آنچه علم داری نیز مورد تهمت خواهی بود».

عدم آشنایی کامل با موضوعات مورد ابلاغ و خبررسانی، موجب ارائه پاسخ‌ها و تحلیل‌های غیر یقینی و گمراه‌سازی مخاطب و سلب اعتماد او می‌شود. رسول اکرم(ص) به عنوان مبلغ وحی الهی وظیفه ابلاغ و پیام‌رسانی خود را بر پایه آگاهی و بصیرت قرار داده بود و این خط مشی رسانه را تبیین می‌کند.

به لطف خدا یکی از خبرگزاری‌هایی که به عنوان آینه منعکس‌کننده انوار فعالیت‌های قرآنی در فضای جامعه ایفای نقش می‌کند، خبرگزاری ایکناست. ظرفیت بالای این خبرگزاری و مخاطبان گسترده آن باعث شده که علاقه‌مندان به این حوزه صادقانه شاهد تلاشهای پیگیر و مستمر بزرگواران این خبرگزاری قرآنی باشند.

اهالی قرآن اگر بخواهند مشکلات، ایده‌ها و فعالیت‌های خود را به صورت شاخص و در مسیر توسعه قرار دهند باید از بازوی رسانه استفاده کنند و با کمک خبرگزاری ایکنا به عنوان یکی از رسانه‌های اصلی در حوزه خبر قرآنی، آن همزبانی، همدلی و اشتراک را در عمل پیگیری کنند تا در نهایت نتیجه این همکاری را در بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای در سطح کشور و جامعه قرآنی شاهد باشیم.»


نظر شما :