به بهانه سالروز تأسیس ایکنا /

ایکنا؛ ارمغانی از آموزه‌های ناب قرآنی / رسانه توانا به تحولات اخلاقی جامعه است

۲۶ آبان ۱۳۹۹ | ۰۷:۱۹ کد : ۲۴۷۳۰ معاونت فرهنگی تاپ خبر
ایکنای استان مرکزی در حالی وارد چهاردهمین سال فعالیت خود می‌شود که در طول این سال‌ها با فراز و فرودهایی مواجه بوده است، اما بازخورد فعالیت‌های انجام‌شده نشان از عملکرد موفق این مجموعه دارد و با تغییر برخی رویکردها و ایجاد تنوع نیز می‌توان بهتر از قبل به مخاطبان خدمت‌رسانی کرد.
ایکنا؛ ارمغانی از آموزه‌های ناب قرآنی / رسانه توانا به تحولات اخلاقی جامعه است

حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلکیان، رئیس امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، روند فعالیت خبرگزاری ایکنا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این خبرگزاری به عنوان رسانه‌ای پُرانرژی و سرمایه‌ای ارزشمند در حوزه دین و قرآن اطلاعات خوبی در اختیار مخاطبان می‌گذارد. جای این رسانه از بدو انقلاب تا سال ۸۲ خالی بود و با توجه به اینکه عمر زیادی از تأسیس این رسانه نمی‌گذرد، اما موفقیت‌های بسیار خوبی کسب کرده است.

وی خبرنگاران با نشاط، با انگیزه و متدین را رمز موفقیت این مجموعه خبری دانست و بیان کرد: خبرنگاران فعال ایکنا اطلاع‌رسانی درستی در زمینه قرآن برای مردم به ارمغان آوردند. شاید بتوان گفت در هر مکان و زمانی که صحبت از فعالیت‌های قرآنی می‌شود نام ایکنا پیشتاز و بی‌نظیر است و همه مسئولان از این مجموعه به نیکی یاد می‌کنند.

از گسترش دامنه فعالیت‌ها تا بی‌مهری مسئولان به مؤسسات قرآنی / رسانه قادر به تغییر مسیر جامعه است

هدایتگر مردم در مسیر معنویت و قرآن

سرلکیان ادامه داد: با شروع فعالیت ایکنا مردم متوجه شدند که فعالیت قرآنی تنها قرائت، حفظ و مفاهیم نیست، بلکه مهمتر عمل و تدبر در آیات است که این مهم از سوی ائمه(ع) بسیار سفارش شده است. استفاده از روش‌های مختلف ما را به توسعه آموزه‌های قرآنی در جامعه نزدیک‌تر می‌کند و خبرگزاری ایکنا ابزار بسیار خوبی برای محقق شدن اهداف قرآنی در اجتماع است و قادر است در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی هدایتگر مردم به سمت عمل به قرآن باشد.

وی پیشنهاد داد: ایکنا پل ارتباطی بین فعالیت‌های قرآنی با دیگر رسانه‌ها باشد، رسانه‌ها ظرفیت یکدیگر را بهتر شناخته و یاری‌گر یکدیگر هستند و این خبرگزاری به واسطه نام نیکی که دارد می‌تواند در ایجاد تعامل پیشقدم باشد. توجه به فعالیت‌های قرآنی طی این سال‌ها اتفاق مبارکی است، اما به نظر می‌رسد نوآوری و تنوع بیشتری باید در ایکنا رقم خورد و خبرنگاران این مجموعه توانایی ایجاد این نوآوری را در ارائه گزارش‌ها، معرفی نخبگان قرآنی دستگاه‌های مختلف، اطلاع‌رسانی، شناسایی چهره‌های جدید قرآنی دارند.

سرلکیان افزود: دنیای امروز دنیای ارتباطات است و ایکنا با توجه به ظرفیت‌های موجود قادر است در تغییر مسیر جامعه به سوی معنویت و قرآن نقش بسزایی داشته باشد. درست نیست که تمامی مشکلات جامعه را به عمل نکردن مردم به قرآن تعمیم دهیم و این توقع را از عموم داشته باشیم، باید دید در گام اول ما برای جامعه چه کردیم. به نظر می‌رسد مدیران فرهنگی و قرآنی در جامعه نتوانستند به وظایف خود آنطور که باید و شاید عمل کنند و در مدیریت فرهنگی و قرآنی، داشتن برنامه مدون جهت ترویج مباحث قرآنی و آشنایی مردم با آداب و معاشرت قرآنی نیز خوب عمل نشده است.

رئیس امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان در پایان عمل به مبانی قرآنی از سوی مدیران فرهنگی و قرآنی را یادآور شد و گفت: جا دارد زیرساخت‌ها در فضای مجازی را برای فعالیت‌های قرآنی آماده‌تر کنیم و متأسفانه این زیرساخت‌ها وجود ندارد، چنانچه امکانات برای فعالیت مجازی فراهم بود، امروز با شیوع کرونا با مشکلات متعدد مواجه نمی‌شدیم یا مشکلات کمتر بود. برای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی باید دستگاه‌ها اتحاد بیشتری با یکدیگر داشته باشند، سال‌هاست شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی تعطیل است و مطالبه‌ای از سوی متولیان و جامعه قرآنی نمی‌شود و انتظار ما این است که خبرگزاری ایکنای استان به این امر بپردازد.

ایکنا تربیون مؤسسات قرآنی باشد

پیمان عین‌القضاتی، مدیر مؤسسه قرآن و عترت اصحاب الثقلین اراک، نیز در رابطه با روند فعالیت خبرگزاری ایکنا گفت: با تأسیس این خبرگزاری اهدافی همچون پوشش فعالیت‌های خبری و رسانه‌ای مؤسسات قرآنی و بازتاب آن در سطح کشور دنبال شد و این امر جای تقدیر دارد.

از گسترش دامنه فعالیت‌ها تا بی‌مهری مسئولان به مؤسسات قرآنی / رسانه قادر به تغییر مسیر جامعه است

وی ضمن تقدیر از فعالیت‌های انجام شده از سوی این رسانه با وجود بضاعت در اختیار، این خبرگزاری را یار و یاور مؤسسات قرآنی دانست و اظهار کرد: این مجموعه تا صدای مؤسسات قرآنی شدن فاصله دارد باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا به عنوان تریبون فعالان قرآنی و مرجع پیگیری مطالبات فعالان قرآنی در عرصه رسانه شناخته شود و این امر تنها به استان ما اختصاص ندارد و باید در سطح کلان به آن پرداخته شود تا موجب تغییرات شود.

عین‌القضاتی اضافه کرد: انتظاراتی از این مجموعه خبری وجود دارد که برای تحقق آن باید زیرساخت‌ها را نیز فراهم کرد. داشتن نیروهای خوب، حفظ نیروهای آشنا به حوزه قرآن، حمایت مسئولان از این مجموعه از جمله مواردی است که باید بدان توجه کرد. مسئولان برای این خبرگزاری وقت بیشتری بگذارند و به اهدافی که دنبال می‌شود توجه لازم را داشته باشند. ایکنا نیز مجموعه برنامه‌های جدیدی در دستور کار قرار دهد تا به جایگاه واقعی رسانه‌ای خود برسد.

وی اظهار کرد: جا دارد حوزه دیگری که رویکرد آن فقط تهیه اخبار تولیدی باشد به خبرگزاری‌ها اضافه و یا اگر کمبود نیروی انسانی وجود دارد رفع شود. با شیوع بیماری کرونا شاهد بی‌مهری مسئولان به مؤسسات قرآنی بودیم، مطالباتی از سوی خبرگزاری ایکنا انجام شد، اما توقع ما بیش از این بود. برداشت میدانی بنده از فعالیت قرآنی مؤسسات بر این است که فقط ۳۰ درصد مؤسسات در شرایط کرونایی فعال هستند. ورود قرآن و سبک زندگی قرآنی در جامعه ضروری است و این خبرگزاری می‌تواند محورهای سبک زندگی را درست و اصولی در اختیار عموم قرار دهد. در مجموع نمره آن با توجه به امکانات در اختیار قابل قبول است.

ایکنا از پیشنهادها و انتقادات سازنده استقبال می‌کند

مسعود شهرجردی، رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی، نیز اظهار کرد: فعالیت این خبرگزاری در مجموع سطح کلان رضایت‌بخش است و ایکنای استان نیز طی سال‌های اخیر توانسته به منظور معرفی چهره‌ها، استعدادها، گزارش‌ها، نشست‌های قرآنی و مناسبتی اقدامات خوبی را انجام دهد.

از گسترش دامنه فعالیت‌ها تا بی‌مهری مسئولان به مؤسسات قرآنی / رسانه قادر به تغییر مسیر جامعه است

وی با اشاره به اینکه رویکرد ایکنا با وجود تخصصی بودن فقط تهیه و انعکاس اخبار دستگاه‌های مختلف نیست، بیان کرد: تمام هدف خبرگزاری بر محور تولید و مصرف خبر برنامه‌ریزی شده است و این امر از سوی عوامل این مجموعه با جدیت دنبال می‌شود. قطعاً انتظار از خبرگزاری ایکنا بالاست و سعی شده توقعات برآورده شود، متولیان امر قرآن و جامعه قرآنی این خبرگزاری را حمایت کنند تا چشم‌اندازهای تعریف شده بهتر پیش رود.

شهرجردی ادامه داد: این خبرگزاری از پیشنهادها و انتقادات سازنده همراه با راهکار استقبال می‌کند. قصد تعریف ندارم، اما با وجود امکاناتی که در اختیارشان است عملکردشان را مثبت ارزیابی می‌کنم و آنان نیز برای بهتر شدن و انعکاس مشکلات جامعه قرآنی بر تلاش خود می‌افزایند. بازخوردهایی که از مدیران منعکس می‌شود خوشبختانه خبرگزاری ایکنای استان از رسانه‌های مورد اعتماد مسئولان استانی است.

سطحی‌نگری به قرآن در جامعه شایسته نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، نیز گفت: ایکنا جای خود را بین رسانه‌ها پیدا کرده است، اما برای شناخت بیشتر طلاب حوزه علمیه باید برنامه‌ریزی کند و فعالیت‌ها فقط محدود به جامعه قرآنی نباشد و معرفی چهره‌های برتر حوزه و طلاب نخبه می‌تواند به این امر کمک کند.

از گسترش دامنه فعالیت‌ها تا بی‌مهری مسئولان به مؤسسات قرآنی / رسانه قادر به تغییر مسیر جامعه است

وی ضرورت تبیین سبک زندگی قرآنی از سوی ایکنا با استفاده از کارشناسان و اساتید مجرب را یادآور شد و افزود: انتظار ما از خبرگزاری ایکنا بیش از تهیه اخبار دستگاه‌های مختلف است. سطحی‌نگری به مباحث قرآنی شایسته نیست، مفاهیم قرآن باید در بطن خانواده وارد شده و عمق زندگی را تحت تأثیر قرار دهد، این خبرگزاری باید در این امر وارد شود که چرا عموم مردم نسبت به قرآن کم توجه شده و فقط برای امور معمولی از آن استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام میرمهدی تأکید کرد: ارتباط مبلغان دینی و حوزه علمیه باید با خبرگزاری پررنگ‌تر باشد، اگر مباحث دینی و معرفتی در زندگی مردم ورود کند قطعاً بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود. لازم است اساتید حاذق و کارآمد حوزه علمیه این خبرگزاری را در انجام امور یاری کند.

کاوش علل کاهش جلسات خانگی قرآنی از سوی ایکنا

همچنین ابوطالب شهسواری، پیشکسوت و رئیس مجمع قرآنیان اراک، نیز از تلاش‌ها و پیگیری‌های ایکنا در موضوعات مختلف قرآنی تشکر کرد و افزود: این رسانه در طول این سال‌ها موفق عمل کرد و هیچ‌گاه خود را وابسته به گروه خاصی نکرد. برگزاری نشست‌های مختلف، گزارش، مصاحبه با موضوعات متعدد قرآنی نشان از دغدغه‌مند بودن عوامل این رسانه دارد و جامعه قرآنی نیز باید این مجموعه را با نقطه‌نظرات و پیشنهادهای سازنده خود حمایت کند.

از گسترش دامنه فعالیت‌ها تا بی‌مهری مسئولان به مؤسسات قرآنی / رسانه قادر به تغییر مسیر جامعه است

وی تصریح کرد: بحث کمرنگ شدن جلسات خانگی در ۲ دهه اخیر موضوع مغفول مانده‌ای است که خبرگزاری ایکنا می‌تواند در این حوزه جدی‌تر ورود کند. پیشنهاد می‌دهم تحقیق و بررسی کارشناسی در این خصوص انجام و اسباب و علل این مهم واکاوی شود، چراکه قبل از انقلاب در هر کوچه و محله‌ چندین جلسه خانگی بود و در حال حاضر به شدت کاهش پیدا کرده است. جلسات خانگی و شب‌نشینی‌های فامیلی باعث شده بود نسل‌ گذشته با حداقل‌های قرآنی که روخوانی است آشنا باشند. اکثر اساتید، پیشکسوتان، قاریان و حافظان کنونی از دل همین جلسات خانگی رشد کرده و به فضای بیرونی و عمومی راه پیدا کرده‌اند.

خبرگزاری ایکنا عمومی شود

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و مدرس دانشگاه، ضمن تبریک سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا و تقدیر از مجموعه فعال در استان گفت: درست است که این روز مختص به ایکناست، اما در واقع متعلق به همه جامعه قرآنی است، چراکه فعالان قرآنی ایکنا را از خود می‌دانند و جا دارد این روز را به همه افرادی که با این خبرگزاری در ارتباط هستند نیز تبریک بگوییم.

از گسترش دامنه فعالیت‌ها تا بی‌مهری مسئولان به مؤسسات قرآنی / رسانه قادر به تغییر مسیر جامعه است

وی تصریح کرد: ایکنا نیز همچون سایر خبرگزاری‌ها شرح وظایفی دارد و باید در راستای تکالیف و سیاست‌های تعریف‌شده حرکت کند، اما این مجموعه بسیار خوب توانسته است فعالیت‌های قرآنی کشور را تحت پوشش قرار دهد. در طول این سال‌ها از ارتباط با این مجموعه رضایت داشته و این مجموعه را از رسانه‌های مورد اعتماد می‌دانم.

صابری‌نسب رویکرد و فعالیت مجموعه این رسانه را مثبت ارزیابی کرد و پیشنهاد داد: بهتر است دامنه فعالیت این رسانه در حوزه تئوری و آموزشی گسترده‌تر شود. مباحث آموزشی باید در این رسانه دارای گستردگی بیشتری از لحاظ طبقه‌بندی بین بانوان و آقایان و حتی گروه‌های مختلف سنی از مهدکودک تا دانشگاه و پس از آن مردم عادی باشد.

وی با اشاره به مخاطب خاص داشتن ایکنا، ادامه داد: ‌بیشتر جامعه قرآنی و اقشار تحصیلکرده مخاطب اخبار این رسانه هستند، باید کاری کنیم تا عموم مردم با این خبرگزاری آشنا باشند، به طور قطع تعداد زیادی از شهروندان از فعالیت این مجموعه بی‌اطلاع هستند و اقدام برای شناسایی این خبرگزاری باید در دستور کار قرار گیرد. باید مطالب مندرج در این سایت خبری به‌گونه‌ای باشد که تمامی سطوح جامعه به اندازه دانش خود از آن بهره‌مند شوند و با مردم به زبان خودشان و از نگاه قرآن صحبت شود.

این مدرس دانشگاه ضرورت تداوم کار قرآنی را متذکر شد و با بیان اینکه جای قصص قرآنی در ایکنا خالی است، اضافه کرد: در شأن نزول آیات قرآن اقدامی جدی صوت نگرفته و لازم است برای ۸۰ میلیون نفر برنامه قرآنی داشته باشیم و آنان را به انجام امور قرآنی تشویق کنیم.

ضرورت تعامل هرچه بیشتر ایکنا با اتحادیه مؤسسات قرآنی

حسین محمدی‌هزاوه، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی استان مرکزی، نیز روند فعالیت خبرگزاری ایکنا را مطلوب و قابل قبول توصیف کرد و گفت: این خبرگزاری هرجا لازم بوده به موقع عمل کرده و بدون جانبداری از شخص یا گروهی خاص دغدغه و مشکلات را منعکس کرده و لازم است مورد حمایت بیشتر مسئولان به ویژه متولیان امر قرآن قرار گیرد.

از گسترش دامنه فعالیت‌ها تا بی‌مهری مسئولان به مؤسسات قرآنی / رسانه قادر به تغییر مسیر جامعه است

وی در پایان تعامل بیشتر این مجموعه با اتحادیه مؤسسات قرآنی، مجمع قرآنیان اراک، معاونت قرآنی ارشاد، امور قرآنی تبلیغات اسلامی، اوقاف و آموزش و پرورش را خواستار شد و افزود: داشتن ارتباط بیشتر با این مجموعه‌ها می‌تواند به پیگیری مشکلات و برطرف کردن آن کمک کند، پیشنهاد می‌دهم حداقل هفته‌ای یک مرتبه با مراکز قرآنی ارتباط برقرار شود.

ایکنای استان مرکزی موفقیت خود را مدیون همکاری پیشکسوتان، اساتید، مدیران مؤسسات قرآنی استان، رؤسای ادارات قرآنی، مجموعه حوزه‌های علمیه دانسته و از آنان برای همکاری با این مجموعه کمال تشکر را دارد و پیشنهادها و نقطه‌نظرات جامعه قرآنی در دستور کار این رسانه قرار خواهد گرفت.


نظر شما :