رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی عنوان کرد:

ایجاد اشتغال پایدار هدف طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

۱۹ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۰ کد : ۲۵۵۴۰ مرکز رشد، تجاری سازی فناوری و اشتغال تاپ خبر
رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با اهداف فرهنگ سازی و ترویج مشاغل خانگی و استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار استارت خورده است.
ایجاد اشتغال پایدار هدف طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

مسعود شهرجردی روز سه شنبه ۱۸ آذر در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان مرکزی اظهار کرد: طرح توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح های حمایتی حوزه اشتغال، ذیل برنامه اشتغال فراگیر است که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با نقش آفرینی جهاددانشگاهی به عنوان نهاد واسط، تسهیل گر و توسعه ای در حال اجراست.

وی افزود: پس از انجام مطالعات مقدماتی، بررسی تجارب دیگر کشورها در این حوزه و تحلیل برنامه های قبلی اشتغالزایی و شناسایی نقاط ضعف آنها از جمله در نظر نگرفتن مزیت‌های نسبی و رقابتی استان ها و مناطق جغرافیایی، نبود برنامه های توانمندسازی، آموزش  و مشاوره، عدم پیش بینی ساز و کار فروش محصولات و خدمات و اتصال به بازار جهت پایداری شغل، تصمیم بر این شد که طرح نوینی با مرتفع سازی این مشکلات و تاکید بر اتصال به بازار عملیاتی شود.

وی افزود: با در نظر گرفتن این نکات، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی بر رشته ها و مشاغل نوین در حوزه های مختلف از جمله فناوری‌های نرم و صنایع خلاق آی تی و آی سی تی تاکید داشته و رشته فعالیت هایی مورد توجه قرار گرفته اند که در کنار ایجاد ارزش افزوده به ایجاد اشتغال پایدار، عدالت اجتماعی و توجه به اقشار آسیب پذیر، کاهش فقر و توسعه اجتماعی کمک خواهند کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی تصریح کرد: پیش از شروع این طرح، طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در ۲۴ استان کشور انجام شد که استان مرکزی با مشارکت خوب دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به عنوان استان پیشرو طرح را به صورت کامل با اشتغال ۱۳۱ زن سرپرست خانوار در ابتدای سال ۹۹ به اتمام رساند.

شهرجردی ادامه داد: جامعه هدف این طرح شامل زنان همسر فوت شده، زنان مطلقه، زنان دارای همسر زندانی و از کار افتاده و معتاد و متواری و مفقودالاثر)، دختران هرگز ازدواج نکرده بیکار ۴۵ الی ۵۵ ساله است که استان مرکزی در این طرح رتبه برتر را کسب کرد.

وی بیان کرد: با تجربه ای که در طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در مجموعه اداره کل تعاون و جهاددانشگاهی و امور بانوان استانداری حاصل شد، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با اهداف فرهنگ سازی و ترویج مشاغل خانگی و استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار استارت خورد و عملیات اجرایی کار به همت معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبق توافق نامه موجود در مردادماه سال ۹۹ آغاز شد.

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی اضافه کرد: این طرح در سه فاز برای دو هزار متقاضی در استان مرکزی پیش بینی شده که افزایش این تعداد برای استان مد نظرسازمان مرکزی قرار دارد تا بتوان تعداد متقاضیان را به ۲۵۰۰ نفر نیز افزایش داد.

شهرجردی بیان کرد: شناسایی مزیت ها  و فرصت های مشاغل خانگی به عنوان نخستین فاز این طرح اجرا شده است، همچنین شناسایی و توانمندسازی متقاضیان برای راه اندازی متقاضیان و اتصال به بازار و توسعه و پایدارسازی کسب و کارها از دیگر فازهای این طرح هستند تا بتوانیم اهداف مورد نظر برای جامعه هدف را محقق کنیم. در فاز نخست تعامل گسترده با دستگاه های اجرایی استان مدنظر قرار داشت تا بتوان طرح را به خوبی و به نحو احسن پیش برد.

وی تاکید کرد: در این راستا دبیرخانه های طرح راه اندازی شده و تقریبا در سه منطقه این دبیرخانه ها در اراک با پوشش شهرستان های اراک، شازند، خنداب، تفرش، آشتیان، فراهان و شازند و دبیرخانه منطقه ای ساوه با پوشش شهرستان های ساوه و زرندیه و دبیرخانه منطقه ای محلات با پوشش شهرستان های خمین، محلات و دلیجان فعالیت خود را آغاز کرده اند.

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی افزود: تاکنون هزار و ۷۰۰ نفر در این طرح ثبت نام کردند و فرایندهای لازم در این خصوص انجام شده، امکان ریزش در این تعداد متقاضی در استان مرکزی وجود دارد. در سطح شهرستان ها تا به سطح مسئولین اجرایی شهرستان اقدامات لازم صورت گرفته و با کمک دهیاران می توان تحقق ۲۵۰۰ نفری را به انجام رساند.

به گزارش ایسنا، مدیر اداره تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی استان نیز در این جلسه، گفت: مجموعه رشته های موجود در طرح توسعه ملی مشاغل خانگی مشتمل بر ۳۵۰ شغل است و با توجه به محدودیت های ستاد به منظور شبکه سازی، فعالیت استان مرکزی در ۱۰ رشته از جمله فرش، خیاط و لباس، صنایع دستی، گیاهان دارویی، معرق‌کار چوب، زیورآلات سنتی و... مشخص شده است.

وی افزود: پتانسیل شهرستان ها نیز احصا و شناسایی شده و با توجه به اینکه یکی از اهداف این طرح احیای یکی از رشته های سنتی و برندسازی در برخی رشته هاست، در نتیجه هدفگذاری بر این است که در هر شهرستان بتوانیم دو یا سه برند را استخراج و معرفی کنیم.

وی با اشاره به شناسایی پیشران ها در این طرح تصریح کرد: پیشران ها افرادی خبره در فعالیت های کسب و کار هستند که پس از شناسایی پیشران ها، افرادی که در سامانه ثبت نام کرده اند به پیشران ها معرفی می شوند. در این طرح دو دسته افراد نیازمند بازاریابی و بازارسازی و افراد فاقد تخصص وجود دارند که برای هرگروه اقدامات ویژه جهت تحقق اهداف مدنظر با استفاده از مشاوره های ویژه انجام می‌شود.

غنی پور ادامه داد: برخی افراد دو یا سه شغل را در سامانه درج کردند که میزان نقاط قوت آنها در شغل های معرفی شده شناسایی و طبق نتیجه، هماهنگی لازم برای دریافت آموزش های تخصصی صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: در رسته گیاهان دارویی، با شرکت های فعال در حوزه فرآوری و آزمایشگاه های معتمد مذاکراتی انجام شده تا بتوان همکاری خوب و نتیجه بخشی را در این حوزه شاهد بود.

غنی پور درخصوص دستاوردهای پیش بینی شده برای این طرح گفت: ایجاد شبکه پوشاک در خمین، ایجاد شبکه دارویی از کشت تا فرآوری در خمین و محلات و خنداب و کمیجان، ایجاد برندهای شاخص، ایجاد شبکه تسهیلگران استان مرکزی، ایجاد شبکه صنایع دستی استان به تفکیک شهرستان، ایجاد شبکه عسل در خمین و شازند و ایجاد بانک اطلاعاتی مشاغل خانگی ویژه زنان و مردان در سطح شهرستان ها و ایجاد بانک اطلاعاتی سوغات از جمله دستاوردهای پیش بینی شده در این طرح است.

 


نظر شما :