دبیر ستاد اقامه نماز استان در بازدید از ایکنا مرکزی:

استان مرکزی ظرفیت افتتاح مرکز تخصصی نماز را داراست

۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۶ کد : ۲۹۰۱۵ معاونت فرهنگی تاپ خبر
رودبارانی با اشاره به این نکته که اگر مسئولان همت کرده و ظرفیت‌ها فراهم شود، می‌توان مرکز تخصصی نماز را در استان افتتاح کرد، اضافه کرد: یکی از مقوله‌های مهم تمرکز بر جشن‌های تکلیف است. چراکه اعتقاد داریم اگر سرمایه‌گذاری در این زمینه درست و اصولی انجام شود، قطعاً خروجی بهتری را شاهد هستیم.
استان مرکزی ظرفیت افتتاح مرکز تخصصی نماز را داراست

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ حجت‌الاسلام علی رودبارانی، دبیر ستاد اقامه نماز استان مرکزی در حاشیه بازدید از ایکنا ضمن تقدیر از این رسانه جهت انعکاس اخباردینی و قرآنی، تصریح کرد: به واقع جای رسانه تخصصی قرآنی خالی بود که خوشبختانه این فرصت ایجاد شده و جا دارد دستگاه‌های فرهنگی، قرآنی و حتی دستگاه‌های غیرفرهنگی از این مجموعه به نحوه مطلوب حمایت کنند.

 

وی با اشاره به اینکه ستاد اقامه نماز از سال ۷۰ فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است، تصریح کرد: قبل از تشکیل ستاد اقامه نماز دستگاه‌ها کمتر به بحث اقامه نماز جماعت در محل کار اهتمام داشتند، اما با تشکیل این نهاد جان تازه‌ای در رگ‌های سازمان‌ها برای اقامه نماز جماعت دمیده شده و مورد استقبال قرار گرفت و از آن پس در هر دستگاه استانی و شهرستانی دبیری تعریف شده است که وظیفه امورات نمازی را برعهده داشته و نکات را به ستاد استانی منعکس می‌کند.

 

رودبارانی با بیان اینکه فعالیت‌های ستاد اقامه نماز در بخش‌های آموزشی، فرهنگی، نظارت و ارزیابی، یاوران نماز، روابط عمومی و برنامه‌های ابتکاری تعریف می‌شود، اظهار کرد: برگزاری دوره‌های مختلف و تخصصی در حوزه نماز در بخش برنامه‌های آموزشی و فرهنگی گنجانده می‌شود که از اهم برنامه‌ها می‌توان به برگزاری مسابقات نماز ویژه دختران و پسران متوسطه اول، برگزاری مسابقه «دقایقی با نماز» ویژه فرهنگیان، پیگیری و برگزاری دوره آموزشی «معراج» ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، پیگیری جهت برگزاری مسابقه «عروج» ویژه هیئت علمی دانشگاه، اجرای طرح «مبین» در مدارس، برگزاری مسابقه«من به نماز عشق می‌ورزم» و تهیه کلیپ، برگزاری جلسات معارفی نماز در شبکه شاد، اجرای طرح «شنبه‌های نمازی» با مخاطب ۷ هزار نفر، برگزاری دوره آموزش دبیران ستاد، برگزاری سه دوره آموزشی طرح تربیت مدرس نماز ویژه طلاب خواهر و برادر در اراک، ساوه و خمین، بومی‌سازی اساتید نماز، آموزش معلمان پایه سوم ابتدایی، برنامه‌ریزی بر اولویت‌ها اشاره کرد.

 

استان مرکزی ظرفیت افتتاح مرکز تخصصی نماز را دارد

 

وی با اظهار به این نکته که اگر مسئولان همت کرده و ظرفیت‌ها فراهم شود، می‌توان مرکز تخصصی نماز را در استان افتتاح کرد، اضافه کرد: یکی از مقوله‌های مهم تمرکز بر جشن‌های تکلیف است. چراکه اعتقاد داریم اگر سرمایه‌گذاری در این زمینه درست و اصولی انجام شود، قطعاً خروجی بهتری را شاهد هستیم. معلمان پایه سوم ابتدایی در گرایش دختران تازه مکلف شده نقش به‌سزایی دارند و باید در همه حال از دختر تازه به سن تکلیف رسیده مراقبت کرده و برای این مهم هم آموزش‌های لازم را ببیند.

 

رودبارانی ضرورت همکاری و هم‌افزایی با آموزش و پرورش را مورد تأکید قرار داد و گفت: در سایه این تعامل تلاش شده است بانک جامع سؤالات دانش‌آموزان به روزرسانی شده است و طبق سؤالات، جواب آنان متناسب با سن و با زبان خودشان در قالب کلیپ بارگذاری می‌شود. به طور مثال کلیپی با موضوع چگونه برای نماز صبح بیدار شویم ۴۰۰ هزار بازدید داشته است.

 

این مقام مسوول هیئت نظارت و ارزیابی استان را متشکل از نماینده استاندار، نماینده مدیریت و برنامه‌ریزی، نماینده امام جمعه، نماینده دبیران استان، مدیر ستاد اقامه نماز استان، کارشناس نظارت و ارزیابی استان دانست و اظهارکرد: نظارت‌ها در دو قالب نظارت استانی و خودارزیابی صورت گرفته است و برای دستگاه‌هایی که امتیازات دارای اختلاف بود نمره منفی در نظر گرفته شد. در این بخش ۷۳ دستگاه مورد ارزیابی قرار گرفته که از این تعداد ۹ دستگاه آموزش و پرورش، اوقاف، مدیریت و برنامه‌ریزی، استانداری، پزشکی قانونی، تبلیغات اسلامی، حمل و نقل جاده‌ای، کمیته امداد و توزیع برق به عنوان دستگاه‌های برتر انتخاب شدند که در ششمین اجلاسیه استانی نماز تقدیر می‌شوند.

 

وی با بیان این نکته که خط‌مشی نمازی استان‌ها با عقد تفاهم‌نامه بین ستاد اقامه نماز کشور با دستگاه‌ها و وزارت‌خانه تعریف می‌شود، ادامه داد: ساماندهی شورای اقامه نماز استانداری در دستور کار قرار گرفت و با همکاری استاندار این جلسات با حضور آقای آقازاده به صورت منظم برگزار می‌شود.

 

تشکیل مجمع خیرین مسجدساز

دبیر ستاد اقامه نماز استان از برگزاری ششمین اجلاسیه استانی نماز در استان در هفته پایانی اسفند خبر داد و افزود: این مراسم به صورت نیمه حضوری در سالن الغدیر استانداری برگزار خواهد شد. همچنین با همکاری مسجد ۱۴ معصوم(ع) اجرای ۵ مرحله کمک‌های مؤمنانه با مبلغ ۷۵ میلیون تومان انجام شد.

 

وی از تشکیل مجمع خیرین مسجدساز در استان خبر داد و افزود: خیرین مسجدساز دارای سازو کار مخصوص است که باید در چارچوب و قالب خاص تعریف شود. برای راه‌اندازی این مجمع باید استانداری و دیگر دستگاه‌ها همراه باشند. خیرین ما را حمایت کردند و در حال حاضر ۶ هزار متر زمین در سه نقطه برای مساجد بین راهی اهدا شده است.

 

رودبارانی از تشکیل هسته یاوران نماز در استان خبر داد و افزود: هسته یاوران نماز می‌بایست مردمی شود، چراکه هر شاخصه و یا مسئله‌ای مردمی شود به خودی خود حرکت رو به جلو دارد، اما فرهنگ‌سازی این رویداد سخت است و تا رسیدن به نتجیه مطلوب فاصله داریم. همچنین دراین بخش تشکیل اتاق  فکر از اولویت‌های انجام شده است که در به خوبی در حال انجام است. پرداختن به سه کانون مدرسه، مسجد و خانه از جمله برنامه‌های در دستور کار این اتاق فکر است.

 

به روز رسانی بانک اطلاعاتی دبیران ستاد

وی به تهیه ماشینی تحت عنوان ماشین نمازی در استان اشاره و اظهار کرد: این ماشین قابلیت تجهیز شدن به سن هنگام اقامه نماز را داشت. تجهیز این ماشین به وضوخانه، موکت، جامهری و مهر از اقدامات صورت گرفته بود که با استقبال عموم مردم مواجه شد و در دو اجلاس مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین طرح مطالعه یک دقیقه‌ای از برنامه‌های ابتکاری ستاد اقامه نماز استان است.

 

رودبارانی در بخش دیگر از سخنان خود به فعالیت روابط عمومی ستاد نیز اشاره کرد و به روزرسانی بانک اطلاعاتی دبیران ستاد اقامه نماز در دستگاه‌های اجرایی، فعالیت نمازی در فضای مجازی تحت عنوان قرار ۱۷، بارگذاری و نشر اخبار، تهیه و ارسال گزارش فصلی به ستاد مرکزی، هماهنگی با ادارات و پیگیری برنامه‌ها، تکمیل بانک اطلاعاتی ائمه جماعات دستگاه‌های اجرایی، تشکیل بانک سؤالات دستگاه‌های اجرایی و پاسخ به شبهات را از اهم برنامه‌های این مجموعه بیان کرد.

 

این مقام مسئول در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا که سرنوشت روحانیون طرح امین با تعطیلی مدارس به کجا رسیده است؟ گفت: این طرح، طرح بسیار خوب و موفق است و با شیوع کرونا تا حد زیادی به حاشیه رفته است. البته پرداختن به این مهم بیشتر در حوزه کاری آموزش و پرورش است، اما باید دید آیا از روحانیون طرح امین در فضای مجازی می‌توان استفاده کرد. طرح این موضوع از سوی شما تلنگری است تا ما هم پیشنهاد را به اداره قرآن، عترت و نماز آموزش بدهیم تا از روحانیون توانمند بهره برده شود. استفاده بهینه و درستی درزمان شیوع کرونا از روحانیون طرح امین نشده است و این افراد نیز باید اعلام آمادگی کنند. حتی از ستاد اقامه نماز مرکز برای حل مشکلات روحانیون درخواست کردیم با کمیسیون فرهنگی مجلس وارد مذاکره شوند تا مشکل مالی روحانیون طرح امین برطرف شود و در واقع بایستی مشکل قانونی آن حل شود.

 

ایجاد جذابیت از ما و برقراری ارتباط با نوجوان

وی در پاسخ به سؤال رویکرد شما برای تشویق نوجوانان وجوانان به نماز چیست، اظهارکرد: برای رفع مشکلات باید در گام اول مشکل را شناخت. چراکه شناخت مشکلات ما را به سمت رفع آن هدایت می‌کند. هدف برنامه‌ها، جذب نوجوانان به مسجد است. جذابیت از ما و برقراری ارتباط از نوجوانان. اگر بخواهیم تنها از روش سنتی برای جذب نوجوانان به مسجد استفاده کنیم، خروجی قابل قبولی را شاهد نخواهیم بود.

 

رودبارانی ضرورت کاهش فاصله بین امام جماعت و نوجوانان را توصیه کرد و افزود: در حوزه فرهنگ و مباحث دینی باید به روز باشیم و با کسب معارف الهی زندگی را متحول ساخته و نیاز مخاطب نوجوان و جوان را متناسب با ظرفیت او برطرف کنیم.

دبیر ستاد اقامه نماز استان در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا مبتنی بر اینکه کدام جذابیت زمینه گرایش نوجوانان به مسجد را فراهم می‌کند و آیا نیازسنجی برای جذب افراد انجام شده است، بیان کرد: برای ایجاد جذابیت باید نیازسنجی هدفمند در حوزه خانواده، نوجوان و جوان انجام شود و طبق نیازها جذابیت خلق کرده و مطالب اعتقادی، قرآنی و دینی را انتقال دهیم. نیازسنجی در حوزه‌های مورد نظر هم متأسفانه انجام نشده یا بسیار کم است. شاید هدف از تکمیل و به روزرسانی بانک جامع سؤالات کارمندان دستگاه‌ها با رویکرد ایجاد جذابیت انجام شده است. تا به نیاز نوجوان و جوان نپردازیم، شاید خروجی مطلوب آنگونه که مدنظر است را شاهد نباشیم. اولویت امروز برخی خانواده‌ها مباحث دینی و اعتقادی نیست و رویکردها را باید متحول ساخت.

منبع: ایکنا مرکزی


نظر شما :