پیشران طرح ملی مشاغل خانگی استان مرکزی تاکیدکرد:

بازاریابی اینترنتی و قطع دست دلالان/جهاددانشگاهی در زمینه بازاریابی محصولات نقش آفرین باشد

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۶ کد : ۳۰۷۲۵ مرکز رشد، تجاری سازی فناوری و اشتغال تاپ خبر
پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان مرکزی گفت: توسعه مشاغل خانگی در گرو تقویت مهارت محوری و اتصال بدون واسطه به بازار فروش است و جهاددانشگاهی در حوزه آموزش و مهارت و نیز بازاریابی و ثبت سفارش می تواند نقش آفرین باشد.
بازاریابی اینترنتی و قطع دست دلالان/جهاددانشگاهی در زمینه بازاریابی محصولات نقش آفرین باشد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ بهزاد شمس‌علی پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نحوه فعالیت خود اظهارکرد: در حوزه فرآوری گیاهان دارویی از روش تقطیر گلاب، نعنا و عرقیات گیاهی با مجوزهای قانونی سازمان غذا و دارو در حال فعالیت هستیم و در این عرصه برای چهار نفر به صورت مستقیم در حوزه تولید، سه نفر در حوزه فروش و یک نفر در حوزه حمل و نقل، فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه در این کارگاه سالانه ۵۰ هزار لیتر گلاب و انواع عرقیات گیاهی تولید و به عطاری‌ها و هایپرمارکت‌های سطح شهر اراک و تهران عرضه می‌شود، به درآمدزایی در این نوع فعالیت تولیدی اشاره کرد و گفت: با توجه به نوسانات بازار و حجم نقدینگی کم در شرایط فعلی با بازار پر ریسکی رو برو هستیم و میزان تولید بسته به تقاضای بازار متفاوت و درآمد حاصله نیز متغیر است.

شمس علی در پاسخ به این پرسش که همکاری شما با طرح ملی توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی چگونه است، گفت: این طرح با کار فرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و جهاددانشگاهی به عنوان تسهیلگر در حال همراهی پیشرانان طرح است. با توجه به تفاهم نامه منعقده فی مابین شرکت رهبو مقرر شده که مشاوره های عمومی توسط جهاددانشگاهی و مشاوره های تخصصی در حوزه گیاهان دارویی به متقاضیان توسط شرکت رهبو انجام شود.

وی اذعان کرد: همچنین در خصوص برگزاری دوره های تخصصی و آموزش هایی که فرصت ورود افراد را به حوزه کسب و کار گیاهان دارویی وارد می کند با همکاری جهاددانشگاهی و شرکت رهبو انجام دهیم و هم اکنون با همراهی متخصصان جهاددانشگاهی استان مرکزی برای شرکت ما 4 بازار اینترنتی و یک بازار اینتر نتی بین المللی راه اندازی شده است که بصورت خرده فروشی و عمده فروشی  امکان ثبت سفارش وجود دارد.

شمس‌علی در پاسخ به این سوال که فعالیت اینترنتی چقدر می‌تواند به افزایش آمار اشتغال و تولید کمک کند، اظهارکرد: اگر در این حوزه حمایت‌های واقع بینانه انجام شود با توجه به اینکه استان مرکزی از جمله نقاط بسیار ایده آل در حوزه گل محمدی است و در سطح کشور از نظر درجه کیفی اسانس گل محمدی رتبه ممتاز را به خود اختصاص داده حرف های زیادی برای گفتن دارد، اما متاسفانه حمایتی برای فرآوری این محصول در استان صورت نگرفته است.

پیشران طرح ملی مشاغل خانگی در استان مرکزی بیان کرد: بالغ بر هفت سال است که در این کار به صورت سنتی و صنعتی فعالیت دارم و تجربه ای که در این سال‌ها به دست آورده‌ام ظرفیت بالایی برای آموزش و ترویج این حرفه است و در صورت حمایت می توان میزان اشتغال را به مراتب تا ۳ الی ۵ برابر افزایش داد. اگر کار را گسترش دهیم تعداد افراد مشغول به کار به میزان ۳ تا ۵ برابر افزایش خواهد یافت.

وی فعالیت اینترنتی را زمینه ساز قطع دست واسطه ها و دلالان دانست و در عین حال زیرساخت های موجود برای این نوع فعالیت را در کشور ضعیف دانست و گفت: اگر از کشاورزان استان حمایت و زیرساخت‌های لازم فراهم شود با چالش‌های دلال‌ها مواجه نخواهیم شد و افرادی که در حوزه کشت  و جمع آوری گیاهان دارویی فعالیت می کنند کمتر آسیب خواهند دید.

شمس علی در خصوص تامین مواد اولیه نیز گفت: مقداری از گل‌محمدی را از باغ گل خود تامین می‌کنیم و مابقی نیز از چند باغ گل مختلف که سالانه با انعقاد قرارداد با آنها تامین می شود. گیاهان دارویی را از شهرهای استان مرکزی یا از شیراز، کاشان، مشهد و شمال کشور تهیه می‌کنیم و تاکنون متاسفانه به صورت جدی نتوانستیم خرید های کلانی از محصولات زیر کشت استان مرکزی داشته باشیم. روش فروش ما به صورت مویرگی و پخش به صورت گرم تا ابتدای سال ۱۴۰۰ بوده و در سال جاری با صحبت‌هایی که انجام شده در حال واگذاری نمایندگی در نقاط مختلف هستیم و درصد قوت بخشیدن به فروشگاه های اینترنتی ایجاد شده توسط جهاددانشگاهی هستیم تا به نقطه عطف فروش اینترنتی برسیم.

وی افزود: باید در بازار اینترنتی کلیه زیرساخت‌ها فراهم شود. در حوزه فروش اینترنتی در صورتی که فعالیت‌های فروش از بازاریابی تا ثبت سفارش بر عهده جهاددانشگاهی باشد می‌تواند جهت بهبود اقتصادی کمک شایانی به رونق تولید در این حوزه داشته باشد، همچنین کشت گل محمدی و گیاهان دارویی در اراضی زیر نظر جهاد کشاورزی منجر به توسعه فعالیت خواهد شد.

پیشران طرح ملی مشاغل خانگی در استان مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به دارا بودن آزمایشگاه تخصصی در شرکت آماده همکاری با جهاددانشگاهی طبق تفاهم نامه همکاری و همچنین کشاورزان و فعالین حوزه گیاهان دارویی هستیم و امیدواریم بتوانیم یک زنجیره ارزش توانمند در استان با طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ایجاد کنیم.


نظر شما :