مراسم رونمایی و نقد و بررسی کتاب«مدرسه کلامی قم»

۲۹ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۲۵ کد : ۳۳۵۸ معاونت فرهنگی
مراسم رونمایی و نقد و بررسی کتاب «مدرسه کلامی قم» تالیف حجت‌الاسلام بهمن محمدی عصر روز گذشته ۲۸ آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام دانشی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، مولف کتاب، محسن مرادی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی و دیگر علاقه‌مندان در کتابخانه عمومی شهید زراستوند اراک برگزار شد.
مراسم رونمایی و نقد و بررسی کتاب«مدرسه کلامی قم»

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌‌‌الاسلام عباس دانشی، مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی شامگاه دوشنبه ۲۸ آبان ماه در نشست رونمایی و نقد و بررسی کتاب «مدرسه کلامی قم» تالیف حجت‌الاسلام بهمن محمدی که انتشارات جهاد دانشگاهی استان مرکزی آن را به چاپ رسانده است و در کتابخانه عمومی شهید زراستوند اراک برگزار شد، اظهار کرد: در دنیای اسلام‌ در طول تاریخ مسلمانان در گوشه و کنار دنیا برای دین و مقاصد دین و تحقق آرمان‌های‌ دینی فداکاری‌های بسیاری انجام دادند.
وی ادامه داد:‌ تمامی نهضت‌های‌ صدسال اخیر که به نام دین تمام شده است به پیروزی نرسیده است، اگر در مرحله هیجانات انقلابی‌، جنگ و مبارزه هم به پیروزی رسیدند، در مرحله نظام‌سازی‌ و استقرار دستاوردهای انقلاب خود با مشکل مواجه شدند.
مدیر‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی بیان کرد: هنگامی که ظرفیت‌های زیربنایی، ساختاری و اساسی موجود نباشد این تلاش‌ها فایده‌ای ندارد و البته ملت‌ها صادقانه مبارزه می‌کنند‌، ما مسلمانانی را که برای تحقق شعار دین کشته می‌شوند شهید می‌دانیم‌.
حجت‌الاسلام دانشی گفت: در مکتب شیعه به دلیل اینکه در زیر‌ساخت‌ها و در مبانی اعتقادی‌، فکری و کلامی‌ و جهان‌بینی و‌ نگرش خود از مکتب اهل‌بیت‌(ع) تبعیت کرده، این فداکاری‌ها اتفاق افتاد. ‌این ظرفیت‌های ویژه تشیع و مبانی فکر‌ی آن است که در مرحله هیجانات انقلابی، در مرحله مبارزه‌، جنگ و جهاد و هم در مرحله نظام‌سازی و استقرار دستاوردهای انقلاب درهر دوره‌ای توانسته درست عمل نماید.حجت‌الاسلام بهمن محمدی، نویسنده کتاب مدرسه کلامی‌ قم نیز پیرامون این کتاب گفت: بحث ما بحث پایان‌نامه بوده است و تبدیل به کتاب شده است تا بماند و نقد شود و نظر ناقدان را به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: قطعا هنگامی که به تاریخ کلام تشیع توجه می‌کنیم نقطه برجستگی آن در قرن سوم و چهارم وجود دارد و تفاوت‌های بسیاری با مدارس و مکاتب دیگر دارد.
این نویسنده افزود: همان‌طور که تعریف مدرسه در این کتاب آمده است، مدرسه مجموعه‌ای از متفکران است که در هر رشته علمی با یکدیگر بر یک شیوه علمی جمع شوند و آن شیوه را محور قرار دهند و محل بروز و ظهور آثار علمی و مباحث علمی یک مکتب شده و این برای دنیا ارزشمند خواهد شد که در قرن سوم و چهارم چنین چیزی رخ داده است.
وی‌ بیان کرد: بنده از اساتیدی مانند آیت‌الله عابدی کتابی به نام مکتب کلامی قم ‌مشاهده کردم و مطالعه کردم که در قم مکتب کلامی وجود دارد و کلام ایشان فلسفه است و این الهام باعث شد که این کتاب نوشته شود. همه بحث‌های علمی قرن سوم و چهارم‌ پرواز به دور حدیث است یعنی خارج از حدیث سخنی گفته نمی‌شود الهدایه و المقنع شیخ صدوق را که نگاه کنیم که حدیث وجود دارد و‌لی‌، کار کلامی‌ با زبان حدیث است.
حجت‌الاسلام محمدی گفت: بروز و ظهور قرن سوم و چهارم باعث شد بزرگان قم و دنیای اسلام نظرشان به مدرسه کلامی قم جلب شود و پس از قم مدرسه کوفه معروف است .
یادآور می‌شود؛ این کتاب به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی به چاپ رسیده است.


نظر شما :