/جهاددانشگاهی، نمادعبور از موانع با باور توان ایرانی/(۸)سرپرست معاونت پشتیبانی جهاددانشگاهی استان مرکزی:

جهاددانشگاهی خلاء های اصلی کشور را پر کرده است/رویکرد دانش محوری در بخش های مهندسی جهاددانشگاهی

۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۰ کد : ۳۴۵۵۳ معاونت پشتیبانی تاپ خبر
جهاددانشگاهی به عنوان مجموعه ای خوداتکا، خلاق، خوشنام و پرافتخار از سرمایه اجتماعی و جایگاه ویژه ای در بین مردم و مسئولان برخوردار است و با رویکرد عالمانه، تلاشگرانه و مومنانه و متعادل خود به این نقطه رسیده، می تواند انتظارات و مطالبات و دغدغه های رهبرمعظم انقلاب را مورد توجه قرار داده و محقق کند، همچنین جهاد دانشگاهی به عنوان پلی میان صنعت و خدمات عمل می کند و یکی از خلاء های اصلی کشور را پر کرده است.
جهاددانشگاهی خلاء های اصلی کشور را پر کرده است/رویکرد دانش محوری در بخش های مهندسی جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ علی‌عباس رئیس‌محمدی  سرپرست معاونت پشتیبانی جهاد دانشگاهی استان مرکزی همزمان با فرا رسیدن سالروز تاسیس جهاددانشگاهی، اظهارکرد: جهاد دانشگاهی از اولین ثمرات انقلاب اسلامی است که بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب به بار نشست و هر روز ثمرات و نتایج و فواید خوبی را از فعالیت های خود نشان داد و به طور کلی به نماد استفاده بهینه از امکانات، صرفه جویی و استفاده مفید از وقت تبدیل شد به گونه ای که در کوتاهترین زمان بزرگترین خروجی ها را ارائه کرد و برای جهت دهی به فعالیت های پژوهشی خود، به صورت ساختارمند فعالیت کرد.

وی افزود: با توجه به هجمه هایی که از سوی دشمن علیه دانشگاه ها و دانشجویان وجود دارد، باید از همه ظرفیت ها در چارچوب مقابله با هجمه های فرهنگی بهره برد و در این عرصه جهاد دانشگاهی می تواند راهگشا باشد. بی شک این نهاد که به عنوان مجموعه ای خوداتکا، خلاق، خوشنام و پرافتخار از سرمایه اجتماعی و جایگاه ویژه ای در بین مردم و مسئولان برخوردار است و با رویکرد عالمانه، تلاشگرانه و مومنانه و متعادل خود به این نقطه رسیده، می تواند انتظارات و مطالبات و دغدغه های رهبرمعظم انقلاب را مورد توجه قرار داده و محقق کند، همچنین جهاد دانشگاهی به عنوان پلی میان صنعت و خدمات عمل می کند و یکی از خلاء های اصلی کشور را پر کرده است.

رئیس‌محمدی اظهار کرد: از دیگر اهداف جهاد دانشگاهی انجام تحقیقات کاربردی در مرحله صنعتی و نیمه صنعتی است تا شکاف میان صنعت و دانشگاه به حداقل برسد. در واقع فعالیت های جهاد دانشگاهی می تواند اهداف مهمی را در مسیر اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار سال ۱۴۰۰  محقق کند و انتظار می رود مسئولین استان و کشور پشتیبانی مادی و معنوی از این نهاد را مد نظر قرار دهند و راه را برای دستیابی به اهداف و آرمان های اصلی این نهاد هموار کنند.

وی کسب دستاوردهای تخصصی فراگیر و شاخص در سطح ملی و بین المللی را از جمله افتخارات این نهاد عنوان کرد و گفت: جهاد دانشگاهی این توان را داشته است که از ظرفیت نسل جوان و توانمندی های کشور استفاده بهینه کند و این ویژگی ها جهاد دانشگاهی را از سایر نهادها متمایز می کند.

رئیس‌محمدی گفت: شاید در یک مقطع برخی کشورها با مهندسی معکوس می‌توانستند بخشی از نیازهای خود را پاسخ دهند، اما امروز شاهد هستیم که تنوع و تغییر در اقتصاد یا تکنولوژی به حدی سریع است که اگر کشوری اقدامی برای پاسخ به این نیازها بر اساس دانش و علم انجام ندهد سرمایه‌های خود را هدر داده است و در بلندمدت نمی‌تواند قطع وابستگی را تحقق بخشد و بعد از یک مقطع به دلیل تغییری که در تکنولوژی صورت می‌گیرد برای تهیه مدل جدید باید با وابستگی به دیگر کشورها روبرو شود.

وی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی از ابتدای تشکیل خود در مسیر اقتصاد دانش بنیان قدم برداشته و مصداق‌های بسیار زیادی در این رابطه وجود دارد که نشان می دهد این نهاد با اتکا به توان داخلی و خودباوری و بکارگیری نیروهای جوان و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود، توانسته تجربیات موفقی را در این سال ها رقم بزند.

رئیس‌محمدی، جهاددانشگاهی را پدیده مبارکی در عرصه علم و عمل دانست و با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و تاکیدات مقام معظم رهبری بر پیشرفت در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در این رابطه گفت: جهاد دانشگاهی در عرصه علم و ایجاد زیرساخت‌ها می‌تواند نقش مهم و مؤثری را ایفا کند، این نهاد در عرصه بومی‌سازی علم نیز موفق عمل کرده است و می‌تواند پُلی بین دانشگاه و جامعه و افرادی که نیاز به خدمات دارند باشد، این نهاد پاسخ به نیازهای جامعه را با بررسی‌های علمی و پایدار می‌دهد. جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای علمی بعد از انقلاب است که تجربه بسیار خوبی را در زمینه فعالیت های دانش بنیان دارد، تجربه ای که بسیار باسابقه تر از ایده هایی است که امروزه در مراکز دیگر به عنوان ایده های دانش بنیان دنبال می شود.

وی با بیان اینکه رویکرد دانش محوری را می‌توان در بخش های مهندسی جهاد دانشگاهی نیز مشاهده کرد، افزود: این نهاد امروزه می تواند در حوزه ارائه خدمات تخصصی یکی از رقبای ملموس مراکز خدمات تخصصی دنیا باشد و این توانمندی ناشی از برخورداری این نهاد از عقبه علمی است. خدمات تخصصی دانش بنیان از این جهت به ما کمک می کنند که به واسطه آنها می توانیم با دیگر مراکز دنیا رقابت کنیم و اگر این پشتیبانی پژوهشی را نداشته باشیم به دلیل تحولات سریع بین المللی، به راحتی از عرصه رقابت خارج می شویم.

رئیس‌محمدی گفت: خوشبختانه امروزه مجموعه‌ شرکت های دانش بنیان جهاد دانشگاهی روزبروز حضور ملموس تری در عرصه های مختلف مورد نیاز کشور پیدا می‌کنند و بسیاری از نتایج تحقیقات پژوهشگران در این شرکت ها، به بازار وارد می‌شود، بنابراین این رویکرد را باید ادامه دهیم و این تجربه خوب باید به همه بخش‌ها تسری پیدا کند.

وی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به جهت بهره مندی از مزیت صداقت کاری، اعتبار مطلوبی بین مردم و حتی دولتمردان و مسئولین به دست آورده و بسیاری از مجموعه‌ها به راحتی به این نهاد اعتماد کرده و با آن تعامل می‌کنند، بر این اساس، این نهاد می تواند به عنوان مجموعه تحقیق و توسعه برخی ارگان ها و سازمانها عمل کند و واسطه انتقال دانش فنی از خارج به داخل کشور و امین بسیاری از شرکت های صنعتی در حوزه های مختلف باشد، اما متاسفانه علیرغم تمام تلاش های صورت گرفته، هنوز برخی از دستگاه های دولتی اعتماد لازم را به توانایی های این نهاد نداشته و در برخی از موارد، ماموریت مهم این نهاد مغفول مانده است.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در بسیاری از زمینه ها، تولیدات و تجربیاتی دارد و بسیاری از شرکت ها به راحتی می‌توانند تجربیات جهاد دانشگاهی استفاده کنند ولی متاسفانه یا رغبت لازم برای همکاری با این نهاد را ندارند یا نمی توانند همکاری متناسب با جایگاه این نهاد انقلابی را فراهم کنند.

رئیس‌محمدی اظهار کرد: مسئولین کشور و استان باید بدانند که اگر بحث اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی را پیگیری می کنیم باید برخی ریسک ها را بپذیریم و به مجموعه هایی مثل جهاددانشگاهی و شرکت های دانش بنیان اعتماد کنیم و کار را به آنها سپرده و این حمایت ها را نوعی سرمایه گذاری و نه هزینه تلقی کنند و بدانند که از این اعتماد پشیمان نمی‌شوند.

وی بر لزوم شناساندن قابلیت ها و توانمندی‌های این نهاد به دولتمردان جدید تاکید و اظهار کرد: باید آنها را با توانمندی‌های جهاددانشگاهی آشنا کرد تا این نهاد بتواند همکاری بسیار نزدیکی با دولت سیزدهم داشته باشد. متاسفانه در برخی موارد مسئولین اجرایی کشور آنطور که باید و شاید جایگاهی که در شان این نهاد است را در اختیارش نگذاشته اند، بر این اساس امید است که در دولت جدید، برخی موانع و مشکلات موجود در مسیر تحقق اهداف این نهاد انقلابی رفع شود. تعامل فزاینده مسئولین اجرایی و نهادهای دولتی و غیر دولتی با مجموعه جهاددانشگاهی در سطوح مختلف کشوری و استانی می تواند به حل برخی از مشکلات و مسائل موجود در این نهاد و کشور کمک کند.

رئیس‌محمدی افزود: اگر مشکلات پیش روی جهاددانشگاهی به دست دولت و مجلس حل شود، قطعا این پتانسیل در این مجموعه وجود دارد که بتواند در راستای حل مشکلات موجود در کشور گام‌های اساسی بردارد. جهاددانشگاهی می تواند با تکیه بر توان پژوهشی خود در راستای کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال نیز گام بردارد و دولت و مجلس شورای اسلامی باید برای حمایت و تقویت این نهاد انقلابی اعتبار لازم را اختصاص دهند و قطعا به واسطه حمایت های نهادهای مذکور جهاددانشگاهی می تواند در حوزه‌های مختلف بدرخشند و جایگاه واقعی خود را پیدا کنند.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی استان مرکزی از کلیه مسئولین استان و نمایندگان منتخب مردم در استان دعوت می کند تا از فعالیت‌های آن‌ها بازدید کرده و توانمندی‌ها، دستاوردها و قابلیت‌های جهاددانشگاهی را بشناسند،  در خصوص فعالیت های معاونت پشتیبانی جهاددانشگاهی استان نیز گفت: نیروی انسانی هر سازمان قلب آن سازمان است و با عنایت به تاثیر بسزا و ارزنده منابع انسانی به عنوان اصلی ترین سرمایه هر سازمان، معاونت پشتیبانی جهاددانشگاهی استان مرکزی با هدف پشتیبانی همه جانبه از کل واحد در حوزه منابع انسانی، عمده وظایف خود را در زمینه‌های سازوکار و برنامه ریزی تأمین نیروی انسانی، جذب، آموزش ضمن خدمت، ارتقای شغلی، مدیریت عملکرد واحد، ایجاد رفاه و فرایند بازنشستگی و خروج از خدمت معطوف کرده و کوشیده است تا از این طریق بستر لازم جهت ارتقای رضایت شغلی، حس تعلق سازمانی، فراهم کردن شرایط بهبود و ارتقاء سطح زندگی کارکنان و رعایت بهداشت روانی در بین اعضای واحد را از طریق اجرا و نظارت بر اجرای مقررات، آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و ضوابط اداری، استخدامی، انضباطی، آموزشی و رفاهی فراهم آورد.

سرپرست معاون پشتیبانی جهاددانشگاهی در پایان، افزود: این معاونت از دو اداره امور اداری و عمومی و اداره امور مالی تشکیل شده و مدیران و کارشناسان منابع انسانی، امور مالی، و حقوقی و امور قراردادها در معاونت پشتیبانی مشغول یه خدمت رسانی و پشتیبانی از دیگر حوزه های فعال این نهاد انقلابی هستند. جهاددانشگاهی استان مرکزی در حال حاضر با ۷۴ نفر نیروی انسانی تمام وقت و ۲۰ نیروی انسانی پاره وقت در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، درمانی و... در حال فعالیت است.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :