پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان مرکزی بیان کرد:

گردش توسعه اقتصادی کشور در گرو گسترش مشاغل خانگی/اعتماد پیشرانان طرح تقویت شود

۰۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۸ کد : ۳۵۱۲۶ مرکز رشد، تجاری سازی فناوری و اشتغال تاپ خبر
توسعه مشاغل خانگی منجر به گردش توسعه اقتصاد کشور در سایه تقویت بنیه اقتصادی خانوارها شده و بستری برای افزایش تولید و شکوفایی اقتصادی خواهد شد و دروازه ای به سمت ورود افراد غیرفعال به بازار کار و تولید باز می کند.
گردش توسعه اقتصادی کشور در گرو گسترش مشاغل خانگی/اعتماد پیشرانان طرح تقویت شود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ ابوذر کریمی متولد ۱۳۶۶ و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت است و در حوزه معرق‌کاری و پیکرتراشی چوب فعالیت می‌ نماید و از پیشرانان طرح ملی مشاغل خانگی در استان است.

وی اظهارکرد: در این کارگاه که در روستای آقداش شهرستان خنداب قرار دارد، برای چهار نفر به صورت مستقیم و ۱۰ نفر به صورت غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد شده است.

این پیشران در خصوص ظرفیت تولیدی این کارگاه گفت: میزان تولید این کارگاه بسته به نوع محصول و میزان سفارش متغیر است ولی تعدادی از محصولات در تیراژ بالا قابل ارائه در بازار مصرف است. محصولات تولیدی بیشتر غزال و لک‌لک است که در تیراژ بالا تولید می‌شود بعنوان مثال ماهانه افزون بر هزار عدد لک لک تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

کریمی در ادامه به موانع پیش روی تولید در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: به حوزه صنایع دستی آنطور که باید و شاید توجه نشده و بها داده نمی‌شود، ولی در مجموع در قبال اینگونه فعالیت های تولیدی مانع تراشی نشده و مخالفتی صورت نمی‌گیرد، گرچه این عرصه نیازمند توجه بیشتر است.

وی به وجود مشکلاتی نظیر نبود یک بازار فروش مشخص، عدم حمایت‌های لازم از واحدهای مربوطه و نداشتن بیمه به عنوان مهمترین موانع توسعه ای اشاره کرد و افزود: اتصال به بازار یکی از مهمترین موانع است که امیدواریم با طرح جهاددانشگاهی بتوانیم به صورت مستمر این اتصال به بازار را عملیاتی کنیم و این مشکل رفع و منجر به اشتغال پایدار و تقویت انگیزه در بین تولیدکنندگان شود. اﺯ ﺳﻮﻱ ﺟﻬﺎﺩﺩاﻧﺸﮕﺎﻫﻲ ﺑﺮاﻱ ﻛﺴﺐ و ﻛﺎﺭ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺩﻭ ﺑﺎﺯاﺭ ﻣﻜﺎﻥ ﻣﻠﻲ، ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻩ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ ﺭاﻩ اﻧﺪاﺯﻱ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ.

وی در خصوص تامین مواد اولیه نیز گفت: با توجه به پتانسیل بالا و کشش خوب منطقه، در حوزه تهیه مواد اولیه مشکلی وجود ندارد و ظرفیت‌های این منطقه منجر به سهولت در تامین مواد اولیه شده است.

 پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی در استان در خصوص نحوه فروش محصول نیز گفت: فروش به صورت حضوری یا از طریق ﻓﺮﻭﺵ در فضای مجازی و ﻓﺮﻭﺷﮕﺎﻫ ﻬﺎﻱ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻲ صورت می‌گیرد که امید است با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم بتوانیم از بازار مصرف مناسب‌تری برخوردار شویم. گرچه بازار فروش حضوری نیز برخی مواقع با برپایی نمایشگاه های صنایع دستی، نمایشگاه مبلمان و فرشگاه‌های صنایع دستی و ... فراهم است.

وی گفت: برطرف شدن مشکلات از طریق طرح مشاغل خانگی بستگی به حمایت‌های لازم از طرف واحدهای مربوطه دارد و نباید در حد یک طرح ﺑﺎﺷﺪ بلکه حمایت و پشتیبانی باید در فاز اجرایی قرار گیرد تا شاهد رونق و جهش در تولید این محصولات باشیم.
او در خصوص مزیت توسعه فعالیت مشاغل خانگی بیان کرد: توسعه مشاغل خانگی منجر به گردش توسعه اقتصاد کشور در سایه تقویت بنیه اقتصادی خانوارها شده و بستری برای افزایش تولید و شکوفایی اقتصادی خواهد شد و دروازه ای به سمت ورود افراد غیرفعال به بازار کار و تولید باز می کند.

کریمی تاکید کرد: جهاددانشگاهی یک بازار اینترنتی تحت عنوان چیگل را راه اندازی کرده است که عملیاتی شدن آن منجر به ایجاد و تقویت بازار مصرف شده و نتیجه آن افزایش میزان تولید و اشتغال خواهد بود.

وی خواستار حمایت در زمینه اعطای تسهیلات ارزان قیمت و حمایت واقعی برای برون رفت از مشکلات و برآوردن خواسته‌های تولیدکنندگان مشاغل خانگی شد و افزود: امید است جهاد دانشگاهی که مسئولیت پیاده‌سازی و اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را با کارفرمایی وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی بر عهده دارد بتواند با یک سازوکار و اقدام عملی بر مشکلات پیش رو فائق آید و اعتماد پیشران‌ها نیز برای توسعه فعالیت‌ها، تقویت شود.

این پیشران همچنین به صاحبان مشاغل خانگی توصیه کرد در سایه فراگیری آموزش های لازم به مهارت کافی دست یابند تا بتوانند در سایه حمایت‌هایی که صورت می گیرد در طرح ﻣﻠﻲ توسعه مشاغل خانگی به افراد پیشران تبدیل شوند که نتیجه آن افزایش درآمدزایی برای خانواده خواهد بود.

گفتنی است، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ طراحی شد و به تصویب رسید.

به گفته مسئولان جهاد دانشگاهی، این نهاد با استفاده از شبکه کارشناسان، مشاوران و تسهیلگران خود در سراسر کشور در نظر دارد با بهره‌مندی از ظرفیت‌های تمامی سازمان‌های دولتی و غیر دولتی بویژه بخش خصوصی، حلقه‌های مفقوده و خلاء طرح‌های مشابه قبلی را شناسایی و نقش و جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور را توسعه دهد.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :