مرکز ایسپای جهاددانشگاهی بررسی کرد؛

میزان استفاده شهروندان از رسانه‌های اجتماعی مجازی خارجی و داخلی

۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۷ کد : ۳۵۳۵۴ اخبار عمومی تاپ خبر
مرکز افکار سنجی جهاددانشگاهی در آخرین نظر سنجی خود میزان استفاده شهروندان از رسانه‌های اجتماعی مجازی به تفکیک خارجی و داخلی را بررسی کرد.
میزان استفاده شهروندان از رسانه‌های اجتماعی مجازی خارجی و داخلی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، براساس نظرسنجی ایسپای جهاددانشگاهی که  در روزهای ۱۷ تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰ در مقیاس ملی انجام شده است، ۴۸.۴ درصد از پاسخگویان گفته‌اند فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی مثل تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کنند. در مقابل ۱.۸ درصد بیان کرده‌اند فقط از رسانه‌های اجتماعی داخلی مثل سروش استفاده می کنند.

همچنین  ۲۲.۸ درصد پاسخگویان گفته‌اند هم از رسانه‌های اجتماعی داخلی و هم خارجی استفاده می‌کنند. ۲۷ درصد پاسخگویان نیز گفته‌اند در حال حاضر کاربر هیچکدام از رسانه‌های اجتماعی داخلی یا خارجی نیستند.  

از طرفی گروه‌ سنی ۱۸ تا ۲۹ سال بیش از سایر گروه‌های سنی فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند که بر این اساس  ۵۰.۵ درصد از گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۴۹.۴ درصد از گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و ۴۴.۴ درصد افراد ۵۰ سال و بالاتر گفته اند فقط از رسانه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند. 

میزان استفاده کاربران از رسانه‌های اجتماعی در روز، هفته و ماه

نتایج بررسی میزان استفاده کاربران از رسانه‌های اجتماعی در روز، هفته و ماه نیز نشان می‌دهد که فقط ۳.۱٪ از کسانی که حداقل از یک رسانه اجتماعی استفاده می کنند، گفته‌اند از واتس اپ اصلاً استفاده نمی‌کنند. اما ۴۴.۸٪ در طول روز به طور مستمر از آن استفاده می‌کنند. ۴۰.۶٪ روزی یک یا چند بار، ۹.۲٪ هفته‌ای یک یا چند بار و ۲.۳٪ ماهی یک یا چند بار از واتساپ استفاده می‌کنند. 

همچنین ۲۷.۱٪ کاربران در طول روز به صورت مستمر از اینستاگرام استفاده می‌کنند. ۳۹.۳٪ روزی یک یا چند بار، ۱۲.۴٪ هفته‌ای یک یا چند بار و ۲.۷٪ ماهی یک یا چند بار به آن سر می‌زنند. ۱۸.۵٪ کاربران اصلاً وارد این رسانه اجتماعی نمی‌شوند.

نتایج دیگر این نظرسنجی حکایت از آن دارد که  ۳۵.۶ درصد کاربران رسانه‌های اجتماعی، اصلاً از تلگرام استفاده نمی‌کنند، اما ۱۲.۹٪ در طول روز به طور مستمر، ۲۷.۳٪ نیز روزی یک یا چند بار، ۱۷.۹٪ هفته‌ای یک یا چند بار و ۶.۳٪ ماهی یک یا چند بار وارد تلگرام می‌شوند. 

اطلاعات این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با در نظر گرفتن جمعیت ۱۸ سال به بالای کل کشور (اعم از مناطق شهری و روستایی) با تعداد نمونه ۱۵۷۰ نفر به شیوه مصاحبه تلفنی گردآوری شده است.


 


نظر شما :