باز نشر سخنان رهبر معظم انقلاب به بهانه دو دیدار با جهادگران در روز ۱۱ شهریورماه:

ضرورت تقویت جهاددانشگاهی به‌عنوان یک نهاد انقلابی

۱۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۳ کد : ۳۵۳۹۲ اخبار عمومی تاپ خبر
رهبر معظم انقلاب با تأکید بر اهمیت وظایف جهاددانشگاهی و ابراز خرسندی از فعالیتهای ارزنده این مجموعه اظهار داشتند: جهاددانشگاهی می‌تواند دستگاهی باشد که با فعالیتهای فرهنگی و تحقیقاتی خود قشر جوان و دانشجوی کشور را در داخل دانشگاهها هدایت کند و آنان را به پختگی و کمال لازم برساند.
ضرورت تقویت جهاددانشگاهی به‌عنوان یک نهاد انقلابی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، پیش از ظهر 11 شهوریور ماه 1369 ، در دهمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، اعضای شورای مرکزی این نهاد انقلابی به حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیدند و با معظم له دیدار کردند. دیداری که در آن رهبر انقلاب ضمن ابراز خرسندی از فعالیتهای ارزنده این مجموعه اظهار داشتند: جهاددانشگاهی میتواند دستگاهی باشد که با فعالیتهای فرهنگی و تحقیقاتی خود قشر جوان و دانشجوی کشور را در داخل دانشگاهها هدایت کند و آنان را به پختگی و کمال لازم برساند.

13 سال پس از این دیدار، در سال  1382باز هم در 11 شهوریور ماه، جمعى از جهادگران علمى کشور درپژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی که موفق به تولید تکثیر و انجماد سلولهاى بنیادى جنینى شده‌اند به دیدار رهبری می‌روند و حضرت آیت الله خامنه‌اى این دستاورد عظیم علمى آنان را جلوه اى از ظرفیت بى پایان و بسیار عمیق استعدادهاى ملت ایران برشمردند.
 

دیدار اعضای شورای مرکزی جهاددانشگاهی با رهبر انقلاب(1369/6/11)
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با اعضای شورای مرکزی جهاددانشگاهی در دهمین سالگرد تأسیس این نهاد انقلابی در تاریخ 11 شهریور ماه 1369، ضمن تأکید بر اهمیت وظایف جهاددانشگاهی و ابراز خرسندی از فعالیتهای ارزنده این مجموعه اظهار داشتند: جهاددانشگاهی میتواند دستگاهی باشد که با فعالیتهای فرهنگی و تحقیقاتی خود قشر جوان و دانشجوی کشور را در داخل دانشگاهها هدایت کند و آنان را به پختگی و کمال لازم برساند. زیرا که مسأله اصلی او مسأله دانشجویان است و میتواند بهترین سخنگوی مسائل آنان باشد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه ی سخنان خود افزودند: دانشگاههای ما باید به عنوان جایگاهی مطرح باشد که علاوه بر اینکه دانشجویان در آن بر علم و دانش خود می افزایند بر تفکر و بینش صحیح و راه درست و هدایت معنوی خود نیز بیافزایند و دراین راستا جهاددانشگاهی با توجه به مکانات و برنامه ریزی دقیق خود میتواند سهم بسزایی داشته باشد و فعالیتهای فرهنگی، هنری و تحقیقاتی خود را در جهت هدایت جوانان دانشجو در خط صحیح فکری و عملی متمرکز نماید. لذا به این منظور حفظ و تقویت جهاددانشگاهی بعنوان یک نهاد انقلابی ضروری است.

ولی امر مسلمین ضمن تأکید بر دوری از حساسیت های غلط سیاسی، فرمودند: گرایشات مختلف سیاسی نبایستی مانعی برای انجام کار و وظایف و تعهدات اصلی باشد بلکه در راه هر چه بهتر کار کردن باید استفاده گردد.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان جذب نیروهای کارآمد و فعال برای فعالیتهای فرهنگی، هنری و تحقیقاتی با رعایت تعهدات اسلامی و انقلابی را موردتأکید قرار دادند.

بنا بر همین گزارش پیش از بیانات مقام معظم رهبری گزارشی ازفعالیتهای فرهنگی، طراحی و تحقیقاتی جهاددانشگاهی به استحضار معظم له رسید.
 

دیدار جمعى از جهادگران علمى کشور (موسسه رویان)( 1382/6/6)
همچنین حضرت آیت الله خامنه اى در 11 شهریور ماه 1382در دیدار با جمعى از جهادگران علمى کشور که موفق به تولید تکثیر و انجماد سلولهاى بنیادى جنینى شده اند این دستاورد عظیم علمى را جلوه اى از ظرفیت بى پایان و بسیار عمیق استعدادهاى ملت ایران برشمردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامى با ابراز خرسندى فراوان از تلاش پژوهشگران و دانشمندان داخلى براى استفاده از ذخایر تمام نشدنى ثروت انسانى کشور افزودند: تلاش استعمارگران براى تحقیر ملت ایران و وجود احساس ناتوانى و حقارت در جامعه ایران، در قرنهاى اخیر همچون سدى مانع از استفاده از مخزن عظیم استعدادهاى داخلى شده است اما تلاشهاى افتخار برانگیزى همچون دست یابى به دانش تولید، تکثیر و انجماد سلولهاى بنیادى جنینى، این گونه سدها را در هم مى شکند و ایران را به مرحله استفاده از ظرفیت بى پایان انسانى خود نزدیک مى سازد.

ایشان با اشاره به تأثیرگذارى مفاخر علمى ملت ایران نظیر ابن سیناها و فارابى ها در ترویج و گسترش علم در جهان افزودند: احساس ناتوانى باید بکلى از فرهنگ کشور ریشه کن شود چرا که ملت ایران در طول تاریخ، بارها و بارها استعداد و توانایى خود را در فتح قله هاى علمى نشان داده است.

حضرت آیت الله خامنه اى، وجود هر یک از دانشمندان و پژوهشگران پرتلاش کشور را هدیه اى الهى خواندند و با اشاره به کارهاى عظیمى که پس از انقلاب بدست جوانان مؤمن و حزب اللهى انجام شده افزودند: عزیزانى که با تلاش مؤمنانه به دستاوردهاى ارزشمندى نظیر تولید، تکثیر و انجماد سلولهاى بنیادى جنینى و دانش هسته اى دست یافته اند باید بعنوان پیشروان حرکت علمى ملت ایران مورد تجلیل و قدردانى قرار گیرند تا راه براى ورود و شکوفایى استعدادهاى جوانان باز شود.

رهبر معظم انقلاب، ایمان و توکل به پروردگار را، سلولهاى بنیادى شکل دهنده رفتار و حرکت صحیح جوامع بشرى در طول تاریخ برشمردند و با تجلیل از ایمان عمیق دانشمندان و پژوهشگرانى که در طرح بزرگ و ملى تولید و تکثیر سلولهاى بنیادى فعالیت مى کنند افزودند: توسل و توکل به پروردگار کریم، ایمان به یارى خداوند و اعتماد به نفس، عوامل اصلى پیشرفتها و کارهاى عظیمى بوده که در دو دهه اخیر در کشور انجام شده است.

ایشان ملت ایران را ملتى عزیز و مظلوم خواندند و با تأکید بر لزوم تشریح نتایج عملى و ملموس این دستاورد بزرگ براى مردم افزودند: علت اصلى خصومت دشمنان با ملت ایران، این واقعیت است که انقلاب اسلامى مردم ایران و دستاوردهاى علمى اندیشمندان و پژوهشگران ایرانى، دیگر ملتهاى مسلمان را به خود باورى تشویق مى کند و مجموعه جهان اسلام را از کنترل قدرتمندان دور مى سازد.

در این دیدار قبل از سخنان مقام معظم رهبرى، دکتر منتظرى رئیس جهاد دانشگاهى در گزارشى تصریح کرد: فرزندان انقلاب در جهاد دانشگاهى، همه توانایى و تلاش خود را براى ایجاد جنبش نرم افزارى و تولید علم و تحقق اهداف علمى و فرهنگى انقلاب بکار گرفته اند.

رئیس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهى نیز در این دیدار، ایمان و اعتقاد عمیق پژوهشگران این مؤسسه و اعتقاد آنان به تواناییهاى خودى را مبناى اصلى جهش عظیم علمى و تولید، تکثیر و انجماد سلولهاى بنیادى جنینى خواند.

دکتر کاظمى گفت: دانشمندان و پژوهشگرانى که در این طرح فعالند بدنبال اداى تکلیف دینى هستند و آثار این نگاه اعتقادى را در پیشرفتهاى علمى خود کاملاً مشاهده مى کنند.

به اطلاع مى رساند این دستاورد محققان جهاددانشگاهی در سال 1382 در شرایط به سرانجام رسید که تا آن زمان تنها کشورهای سوئد، ژاپن، امریکا، استرالیا، انگلیس، هندوستان، کره جنوبى و سنگاپور موفق به تولید سلولهاى بنیادى جنینى شده بودند.


نظر شما :