معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی استان مرکزی خبرداد:

تبدیل مرکز خدمات تخصصی انار جهاددانشگاهی ساوه به مرکز تحقیقاتی انار در کشور

۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۱ کد : ۳۵۷۷۴ معاونت فرهنگی تاپ خبر
معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان مرکزی از افتتاح مرکز خدمات تخصصی انار ساوه وابسته به این نهاد ظرف یک ماه آینده خبر داد و گفت: مرکز خدمات تخصصی انار ساوه به یک مرکز تحقیقاتی و خدماتی انار در سطح کشور تبدیل خواهد شد.
تبدیل مرکز خدمات تخصصی انار جهاددانشگاهی ساوه به مرکز تحقیقاتی انار در کشور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ محسن مرادی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی استان مرکزی، گفت: یکی از نقاط ضعف و نواقصی که درخصوص جهاددانشگاهی استان مرکزی به آن اشاره می شود، عدم ورود جدی به حوزه صنعت و کشاورزی در استانی است که با تولید انواع محصولات کشاورزی و صنعتی، قطب کشاورزی و صنعت کشور به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: یکی از سیاست‌ها و خط مشی‌هایی که جهاددانشگاهی در دوران مدیریت جدید پیگیری و دنبال کرده است ورود این نهاد انقلابی به حوزه صنعت و کشاورزی است تا بتوان از ظرفیت‌های موجود استان با تمرکززدایی از مرکز استان و با نگاه فراگیر به تمامی شهرستان‌ها، بیشترین بهره‌وری را بعمل آورد.

مرادی، شناسایی مزیت‌های شهرستان‌های استان مرکزی و انجام فعالیت‌هایی متناسب با توانمندی هر شهرستان را اولویت فعالیت در این راستا بیان کرد و افزود: شهرستان ساوه به دلیل برخورداری از مزیت کشاورزی بویژه تولید محصول شاخص انار از جمله نقاط هدف جهاددانشگاهی برای انجام کار تحقیقاتی و تخصصی طی یکسال اخیر بوده است.

وی با اشاره به اقدامات موثری که به منظور راه اندازی مرکز خدمات تخصصی انار از سوی جهاددانشگاهی در شهرستان ساوه صورت گرفته است، گفت: به دلیل برخی ناهماهنگی هایی که برای اجرایی شدن این طرح صورت گرفته و نبود انسجام لازم برای برآوردن این مطالبه بحق تولیدکنندگان انار و کشاورزان ساوجی، عملا راه اندازی این مرکز تخصصی با وقفه مواجه شده بود که خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته و برگزاری نشست های هم اندیشی با نماینده مجلس، فرماندار، برخی مسئولان و کارشناسان مقرر شد به منظور فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، مجوز اولیه ایجاد مرکز خدمات تخصصی انار ساوه از جهاددانشگاهی کشور اخذ و تمامی فعالیت‌ها به صورت هدفمند و متمرکز با محوریت جهاددانشگاهی شهرستان ساوه صورت گیرد.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان مرکزی در ادامه گفت: در راه  اندازی مرکز خدمات تخصصی انار ساوه قرار بر این شد طرح‌ پیشنهادی ایجاد این مرکز در چشم انداز پنج سال آینده، شامل تامین منابع مالی و نیروی انسانی و اهداف و ماموریت‌ها به دفتر خدمات تخصصی کشاورزی دفتر مرکز جهاددانشگاهی ارائه و پس از بررسی‌های کارشناسی نهایتا یک جلسه دفاع مجازی برگزار شود که اینکار انجام شد و کارشناسان امر از این طرح دفاع کردند و برخی ایرادات جزئی نیز مطرح شد که و ظرف هفته آینده اشکالات و ایرادات این طرح برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: کلیات این طرح در دفتر مرکز جهاددانشگاهی پذیرفته شده است و جزئیات آن نیز در حال بررسی است و امیدواریم ظرف مدت یکماه آینده با اخذ مجوز اصولی از سوی جهاددانشگاهی فعالیت‌های آن رسما آغاز شود.

مرادی در ادامه مشاوره و آموزش را از فعالیت های این مرکز دانست و افزود: ارائه خدمات مشاوره‌ای به برخی باغداران در قالب دوره‌های تخصصی آموزشی با اخذ مجوزهای لازم آموزشی و تهیه سرفصل‌ها با طراحی دوره‌های آموزشی اولویت اول فعالیت مرکز خدمات تخصصی انار است.

وی انجام و تکمیل فعالیت‌های پژوهشی در حوزه تولید انار را از دیگر اولویت‌ها برشمرد و افزود: موضوع مبارزه با آفات انار که به نتایج قابل قبولی رسیده است از جمله فعالیت های پژوهشی است که با تکمیل آن کار مبارزه با آفات به صورت گسترده و فراگیر برای تولید محصول کیفی در دستور کار قرار دارد.

 این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: با راه اندازی و افتتاح دفتر خدمات تخصصی انار در شهرستان ساوه، در نظر داریم نمایشگاهی در جهاددانشگاهی ساوه برپا شود تا در آینده شاهد برخورداری از یک مرکز پویا و جامع در حوزه کشاورزی و باغداری باشیم و مرکز خدمات تخصصی انار ساوه به یک مرکز تحقیقاتی و خدماتی انار در سطح کشور تبدیل شود و کشاورزان و باغداران سراسر ایران از این خدمات بهره‌مند شوند.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :