با حضور مدیر گروه توسعه اجتماعی جهاد دانشگاهی استان مرکزی؛

نشست هم اندیشی تنظیم سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده در کیش برگزار شد

۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۱ کد : ۳۵۸۱۲ معاونت پژوهشی تاپ خبر
نشست هم اندیشی تنظیم سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده در کیش با محوریت"شناسایی و ارزیابی وضع موجود، احصای مسائل کلیدی، تجزیه و تحلیل علت های اصلی مسائل، تدوین نتایج مورد انتظار و تهیه برنامه تغییر و برنامه عملیاتی مکان محور" برگزار شد.
نشست هم اندیشی تنظیم سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده در کیش برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ نشست هم اندیشی تنظیم سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده با محوریت" شناسایی وضع موجود زنان و خانواده در جزیره کیش بر مبنای اطلاعات پایه مستند، ارزیابی وضع موجود بر اساس مقایسه داده ها با میانگین کشوری از نظر تفکیک جنسی، احصای مسائل کلیدی زنان و خانواده و فهرست بندی مشکلات و فرصت‌های مهم، تجزیه و تحلیل علت های اصلی مسائل و خلأهای ظرفیتی و اولویت بندی مسائل، تدوین نتایج مورد انتظار از توسعه جهت حل مسائل با استفاده از زبان تغییر و تهیه برنامه تغییر و برنامه عملیاتی مکان محور برای بهبود وضعیت زنان و خانواده" در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

عالمه خسروی رئیس اداره امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش در نشست هم اندیشی تنظیم سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده کیش با رابطین و نمایندگان اقشار زنان منطقه بر تحقق عدالت جنسیتی و بررسی مشکلات زنان کیش اشاره داشت و افزود: تنظیم سند ارتقاء وضعیت زنان گامی موثر در مسیر تحقق عدالت جنسیتی در منطقه است که با شناسایی و رصد شاخص‌های مربوط به توسعه، توسعه‌ای همه جانبه و متوازن در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان این که در مرحله نخست این طرح بررسی وضعیت خانواده و زنان حاضر در کیش بر اساس آمار و اطلاعات موجود با میانگین شاخص‌های کشوری مورد مقایسه قرار گرفته است، اظهار کرد: در مرحله دوم این طرح با مساله شناسی؛ مشکلات موجود در حوزه زنان منطقه آزاد کیش مورد بررسی قرار می گیرد تا گام های موثری در این زمینه برداریم.

زهره شهبازی مدیر گروه توسعه اجتماعی جهاد دانشگاهی استان مرکزی به عنوان مجری علمی این طرح پژوهشی، عنوان کرد: پس از بررسی و شناسایی وضعیت زنان در تمام حوزه های جزیره کیش؛ اطلاعاتی را کسب کردیم که نتیجه آن برنامه عملیاتی در قالب یک سند برای بهبود وضعیت زنان ساکن در جزیره اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به این که برای رسیدن به اهداف سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده به یک برنامه علمی و منسجم نیاز است، افزود: روش اجرای این مطالعه، همگام با سازمان‌های توسعه‌ بین المللی و سازمان‌های جهانی بهره گیری از "رویکرد چارچوب منطقی" است که شفافیت فرآیند برنامه‌ریزی، رویکرد مشارکتی"توجه به نیازها و خواسته‌های گروه‌های هدف" جهت دستیابی به نتایج از ویژگی های این رویکرد است.

شهبازی اضافه کرد: این رویکرد در 9 مرحله "تحلیل بافت، تحلیل ذینفعان، تحلیل مشکل، تحلیل هدف، طرح اقدام، برنامه‌ریزی منابع، شاخص‌ها و ابزارهای راستی آزمایی، تحلیل ریسک و مفروضات" توسط تیم تحقیقاتی این مطالعه انجام خواهد شد.

وی در خصوص اجرایی شدن فاز نخست طرح و با تمرکز بر وضعیت زنان این جزیره طبق اطلاعات آماری و ثبتی، شرایط نهایی جزیره ارزیابی گردید، 30 شاخص در 6 دسته " جمعیتی، اقتصادی، بهداشتی، بیمه و تامین اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی" بررسی شد که با توجه به میانگین کشور، زنان کیش وضعیت بالاتری را به خود اختصاص داده اند.

شایان ذکر است؛ مشکلات بیمه، وضعیت زنان سرپرست خانواده، تفریحات، سلامت روانی زنان و ساعت کاری زنان شاغل از جمله مباحث مطرح شده در این نشست بود.


نظر شما :