در دیدار روسای جهاددانشگاهی استان مرکزی و بیمارستان امام خمینی(ه) اراک مطرح شد؛

جهاددانشگاهی در عرصه های مختلف پیشتاز و موثر است/ذخیره سازی خون بند ناف به مثابه بیمه بیولوژیک است

۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۲ کد : ۳۸۰۶۴ معاونت پژوهشی تاپ خبر
رییس بیمارستان امام خمینی(ه) اراک گفت: جهاددانشگاهی همواره در عرصه های مختلف پیشتاز و موثر بوده و از همکاری مشترک با این نهاد انقلابی استقبال می کنیم.
جهاددانشگاهی در عرصه های مختلف پیشتاز و موثر است/ذخیره سازی خون بند ناف به مثابه بیمه بیولوژیک است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر علی اصغر غفاری زاده رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی در دیدار با دکتر  اسماعیلی رییس بیمارستان امام خمینی(ه) اراک به مناسبت روزجهانی خون بندناف، با تشریح فعالیت های بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی، گفت: خون بند ناف مملو از سلول های بنیادی خون‌ساز است که در بیماری هایی که منشا خونی دارند همچون تالاسمی، بیماری نقص سیستم ایمنی، اوتیسم، فلج مغزی به دلیل اهمیت سلول های بنیادی کاربرد فراوانی دارد که نگهداری و ذخیره آن، پس اندازی برای سلامت فرزندانمان و نسل های آینده است.

وی با تاکید بر نگهداری سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزاد توسط والدینی که در آستانه تولد فرزند هستند، تصریح کرد: خانواده ها باید این اقدام را به مثابه یک بیمه بیولوژیک در نظر بگیرند تا در آینده در صورت نیاز برای درمان بیماری‌های صعب العلاج خود فرد یا خانواده یا  افرادی که تطابق ژنتیکی یکسانی دارند استفاده شود.

غفاری زاده اضافه کرد: نبود خطر برای مادر و نوزاد، جمع‌آوری آسان بدون درد برای مادر یا نوزاد، افزایش شانس یافتن دهنده پیوند و نیز افزایش تعداد دهندگان به علت تحمل دو آلل نامنطبق(بر مبنای نوع بیماری سازگاری متفاوت است) به هنگام پیوند نسبت به پیوند مغز استخوان که باید تطابق کامل وجود داشته باشد، کاهش احتمال رد پیوند ناشی از GVHD، به دلیل تعداد کم سلول‌های T و سازمان یافته نبودن این سلول‌ها در خون بندناف، کاهش احتمال آلودگی ویروسی، عدم انصراف دهنده به علت درد یا بیماری یا رضایت وی به هنگام اهدا، تبادل اطلاعاتی بین بانک‌های مختلف و ... از مهم‌ترین مزایای استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف نسبت به سلول‌های بنیادی مغزاستخوان و خـون محیطـی است.

دکتر علیرضا اسماعیلی رییس بیمارستان امام خمینی(ه) اراک نیز در ادامه با تاکید بر فرهنگ سازی جهت ذخیره سازی خون بندناف نوزادان، افزود: خوشحال هستیم که این اقدام علمی و کاربردی توسط جهاددانشگاهی در کشور راه اندازی گردیده و منشا اثرات بسیار خوبی خواهد بود.

وی بیان کرد: جهاددانشگاهی همواره در عرصه های مختلف پیشتاز و موثر بوده و از همکاری مشترک با این نهاد انقلابی استقبال می کنیم.


نظر شما :