استاندار مرکزی:

پروژه ملی بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی در استان های کشور مبنای عمل قرار گیرد

۲۰ دی ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۱ کد : ۴۰۳۹۳ معاونت پژوهشی تاپ خبر
پروژه ملی بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی در استان های کشور که توسط جهاددانشگاهی انجام شده است باید مبنای عمل قرار گیرد.
پروژه ملی بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی در استان های کشور مبنای عمل قرار گیرد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ پروژه ملی بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی در استان های کشور که توسط جهاددانشگاهی استان انجام شد در جلسه شورای اداری استان مرکزی به ریاست استاندار و با حضور جمعی از مدیران استان و رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی ارایه شد.

دکتر فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی در این نشست با اشاره به گزارش جهاددانشگاهی در خصوص شاخص های توسعه اجتماعی و جایگاه استان مرکزی در کشور، اظهارکرد: پروژه در قالب کاری ارزشمندی انجام شده است و در این راستا دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی مسوول بررسی این پروژه و شاخص ها خواهد شد تا وضعیت نه چندان مطلوب ارتقا یابد.

وی تصریح کرد: البته مجموع این شاخص ها نشان از عملکرد دستگاه های اجرایی کشور و استان دارد و این گزارش باید مبنای عمل قرار گیرد.

مهدی مبارکی عضو هیات علمی جهاددانشگاهی استان مرکزی در ادامه در خصوص پروژه ملی بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی در استان های کشور که توسط این نهاد انجام شده است، اظهار کرد: اجرای این طرح با نگاه سیاست پژوهانه انجام گرفته است.

وی اهداف این پروژه را دستیابی به تعریف، ابعاد و شاخص توسعه اجتماعی در ایران و شناخت وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی در استان های کشور دانست و گفت: بر اساس این اهداف سوالات مدنظر مطرح و روش تحقیق مطالعه ترکیبی استفاده شد.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی استان تصریح کرد: در نهایت در بررسی ها، به چهار مفهوم توسعه اجتماعی شامل کیفیت زندگی، عدالت اجتماعی، امنیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی دست یافتیم، در شاخص کیفیت زندگی هشت شاخص ترکیبی مدنظر قرار گرفت و استان های تهران، یزد و سمنان بیشترین امتیاز را در این شاخص دریافت کردند و استان مرکزی رتبه نهم را به خود اختصاص داد و نکته قابل توجه این است که با وجود کیفیت زندگی نسبی در استان، احساس رضایت در جامعه کمتر است.

مبارکی اظهارکرد: در بحث عدالت اجتماعی سه شاخص ترکیبی تعریف شد و در بعد دسترسی به امکانات و خدمات، تهران با اختلاف بالا رتبه اول را داراست و پس از آن قم و البزر قرار گرفته اند و استان مرکزی در این شاخص رتبه ۲۳ را کسب کرده است و در دسترسی به امکانات و خدمات شکاف بالایی ر ا شاهدیم.

وی گفت: در شاخص سرمایه اجتماعی سه شاخص مدنظر قرار گرفت و در این شاخص متاسفانه استان مرکزی و مازندران رتبه آخر را دارند در حالی که خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بالاترین امتیاز را دریافت کرده اند، در بحث امنیت اجتماعی نیز خراسان جنوبی، شمالی و یزد بیشترین امتیاز را دارد و استان مرکزی از میانگین کشوری پایین تر است.

توسعه اجتماعی در کشور به شدت نامتوازن است

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی استان مرکزی و مجری طرح در پایان، افزود: در شاخص توسعه اجتماعی، تهران در صدر جدول است و مطالعات نشان می دهد که توسعه اجتماعی در کشور به شدت نامتوازن صورت گرفته است.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :