مصاحبه ایکنا مرکزی با حبیب الله صابری نسب چهره قرآنی کشور

۰۳ دی ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۸ کد : ۴۱۸۷ معاونت فرهنگی
چهره قرآنی کشور گفت: از آثار ارزنده سبک زندگی در نهج‌البلاغه حلم و بردباری مقابل جاهلان است، بدین‌معنا که انسان عاقل در برابر جاهل بردباری دارد، زیرا حلم به انسان‌ آرامش می‌دهد و انسان را از عداوت دور می‌سازد.
مصاحبه ایکنا مرکزی با حبیب الله صابری نسب چهره قرآنی کشور

حبیب‌الله صابری‌نسب، چهره قرآنی کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در ادامه مباحث سبک زندگی از منظر نهج‌البلاغه اظهار کرد: کلام روشن علی‌(ع) در نهج‌البلاغه بهترین سبک و شیوه زندگی است که در اجتماع بشری تأثیرگذار است، از این جهت ‌سه آیه از کلام وحی را به عنوان روش زندگی مطرح می‌کنیم.
وی ادامه داد: خداوند در آیه ۶۳ سوره مبارکه فرقان می‌فرماید:«وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا؛ و هنگامی که جاهلان آن‌ها را مخاطب سازند به آن‌ها سلام می‌گویند (‌با بی‌اعتنایی و بزرگواری می‌گذرند) و در آیه ۹۹ سوره مبارکه اعراف می‌فرماید:«خُذ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلینَ؛ به هرحال با عفو و مدارا رفتار کن‌ و به کارهای شایسته دعوت نما و از جاهلان روی بگردان‌ و با آنان ستیزه مکن».

حلم، عداوت‌ها را از انسان دور می‌کند
چهره قرآنی کشور افزود: خداوند در آیه ۱۱۴ سوره مبارکه توبه نیز می‌فرماید:«إِنَّ إِبْرَاهِیمَ لَأَوَّاهٌ حَلِیمٌ؛ به یقین ابراهیم (ع) مهربان و بردبار بود». همچنین آیات بسیاری در قرآن کریم به این نوع رفتار در زندگی اشاره دارد و ما را متوجه این امر اخلاقی در روش زندگی می‌کند، اینجاست‌ که علی‌(ع) با الهام از آیات قرآن کریم‌ در حکمت ۲۰۶ نهج البلاغه می‌فرمایند:« أَوَّلُ عِوَضِ الْحَلِیمِ مِنْ حِلْمِه انَّ النَّاسَ أَنْصَارُهُ عَلَى الْجَاهِلِ؛ نخستین نتیجه‌ای که شخص بردبار از بردباری خود می‌برد این است که مردم در برابر جاهل و نادان از وی‌ حمایت خواهند کرد» بنابراین از آثار ارزنده سبک زندگی اسلامی در نهج‌البلاغه حلم و بردباری در برابر جاهلان است. حلیم به معنای خویشتن‌داری‌ به هنگام هیجان و غضب است و به معنای عقل هم بکار رفته که انسان عاقل بردباری در برابر جاهل دارد، زیرا حلم به انسان‌ آرامش می‌دهد و انسان را از عداوت دور می‌سازد.

علم توأم با حلم؛ از اوصاف متقین
صابری‌نسب‌ بیان کرد: حضرت علی‌(ع) ‌در خطبه ۱۹۳ معروف به خطبه متقین می‌فرماید:«یَمْزُجُ الْحِلْمَ بالْعِلْمِ؛ یکی از صفات متقین این است که علم را با حلم می‌آمیزند» و در حکمت ۳۱ از شاخه‌های عدالت بحث استواری در حلم را معرفی می‌کند و در حکمت‌های ( ۴۶۰-۴۲۴-۴۱۸-۲۱۱-۲۰۷) نیز مبحث علم‌ که روش و سبک زندگی متعالی انسانی است را با شیوه نوین بیان می‌کند که در تمامی روزگاران برای انسان‌های خردمند قابل استفاده‌ است و اگر در تمام جنبه‌‌های زندگی انسان این سبک اجرا شود آرامش را به خود و خانواده و جامعه باز می‌گرداند.
وی اظهار کرد: در پایان سخن حضرت علی‌(ع) را در غررالحکم‌ مطرح می‌سازیم که فرمودند‌: «ان الفضل اخلاق الرجال الحلم؛ برترین مردان با شخصیت دارای حلم و بردباری هستند.»


نظر شما :