رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی تاکید کرد:

تاثیر منفی آلودگی هوا بر باروری مردان/آمادگی جهاددانشگاهی استان جهت انجام تحقیقات علمی آلودگی هوا

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۱ کد : ۴۳۸۰۸ معاونت پژوهشی تاپ خبر
دکتر غفاری زاده با بیان اینکه آلودگی هوا تاثیر بسیار زیادی مخصوصا بر باروری آقایان داشته، از طرفی مشکلات اقتصادی نیز فاکتور بسیار تاثیرگذار مخصوصا در افرادی که سالم هستند و تمایلی به ازدواج ندارند دارد، افزود: از نظر علمی تاثیر آلودگی هوا بر باروری آقایان مستند است.
تاثیر منفی آلودگی هوا بر باروری مردان/آمادگی جهاددانشگاهی استان جهت انجام تحقیقات علمی آلودگی هوا

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر علی اصغر غفاری زاده رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی در نشست جمعیت و ناباروری که با حضور مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی علوم پزشکی اراک در جهاددانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: عوامل بسیاری در بحث کاهش جمعیت دخیل هستند که یکی از آنها ناباروری است. به طور میانگین در دنیا ۵ تا ۱۰ درصد جمعیت در سن باروری، درگیر معضل ناباروری هستند ولی در کشور ما این رقم بالاتر از ۲۰ درصد است.

وی با بیان اینکه عوامل زیست محیطی، عوامل استرس زا، عوامل شغلی و  سایر عوامل مثل عوامل اقتصادی، اجتماعی، افزایش سن ازدواج و ... در این عرصه موثر هستند این رقم بالاتر هم می رود و در حالت خوشبینانه به ۲۵ درصد هم می رسد، گفت: از آنجا که در کشور ما بیماری که ۲۵ درصد جامعه را درگیر کند به ندرت پیدا می شود، این مسئله نشان می دهد که ناباروری جزو معضلات بسیار جدی و نیازمند توجه ویژه است.

غفاری زاده افزود: در جامعه جوان ما سه نوع زوج وجود دارند، زوج هایی که تمایل به فرزندآوری دارند و در سیکل طبیعی آن قرار گرفته و بچه دار شده اند، زوج هایی که تمایل به فرزندآوری ندارند و با این موضوع کنار آمده اند و زوج هایی که تمایل به فرزندآوری دارند ولی نمی توانند صاحب فرزند شوند.

در ۲۰ سال اخیر رشد خیلی خوبی در فرایند درمان ناباروری در کشور داشته ایم

وی با بیان اینکه شاید عاقلانه باشد که بخش مهمی از انرژی و وقتمان را بر روی گروه سوم بگذاریم و بر همین اساس در ۲۰ سال اخیر رشد خیلی خوبی در فرایند درمان ناباروری در کشور داشته ایم و جزو کشورهای پیشرو در این زمینه هستیم، افزود: در حال حاضر ایران مقصد اول کسانی است که در کشورهای همسایه نیازمند درمان ناباروری هستند. سفر به ایران برای دریافت این درمان برای آنها به صرفه تر است و می توانند به تکنولوزی و دانشی که در این عرصه مد نظر است دسترسی پیدا کنند.

مسئول آزمایشگاه جنین شناسی و آندرولوژی مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان اظهارکرد: در ایران بیش از ۱۵۰ مرکز درمان ناباروری وجود دارد و خوشبختانه تقریبا در هر استان یکی از این مراکز هست و نیازی نیست که زوجین برای دریافت درمان به دیگر استان ها مراجعه کنند. البته باز هم نیاز است که دولت به صورت جدی بر روی این موضوع سرمایه گذاری کند و حمایت ها هدفمندتر و با برنامه باشد تا نتیجه حاصل شود.

وی با تاکید بر اینکه اولین قدم که گرهی هرچند کوچک را می تواند در بحث مشکل جمعیتی باز کند درمان این افراد نابارور است، افزود: جهاددانشگاهی از نهادهای پیشرو در این عرصه است و اولین نهادی است که با ایجاد پژوهشکده رویان به علم ناباروری به صورت پیشرفته و شبکه ای ورود کرد و بعدها مراکزی را نیز در استان ها دایر کرد.

تقریبا ۵۰ درصد سیکل های درمان ناباروری در ایران توسط جهاددانشگاهی انجام می شود

غفاری زاده گفت: تقریبا ۵۰ درصد سیکل های درمان ناباروری در ایران توسط جهاددانشگاهی انجام می شود در حالی که سهم این نهاد از مراکز درمان ناباروری کشور شاید کمتر از ۱۰ درصد باشد. این مسئله نشانگر عزم جدی این نهاد در این عرصه بوده است.

وی اظهار کرد: استان مرکزی متاسفانه جزو استان های آخر کشور از نظر رشد جمعیت است برای مثال در سال ۹۰ میانگین کشوری این نرخ ۱.۹ و استان مرکزی ۱.۶ بوده است. ایران از اواخر دهه ۸۰ وارد سیر نزولی رشد جمعیت شده و استان مرکزی نیز چنین است. جهاددانشگاهی استان مرکزی مطالعات راه اندازی مرکز درمان ناباروری را از سال ۸۹ آغاز کرد و با راه اندازی آن زمینه راه اندازی مراکز خصوصی و دولتی دیگر نیز در استان ایجاد شد و در حال حاضر این استان دارای سه مرکز در این حوزه است.

تاثیرات منفی سن بالای ازدواج زنان بر فرزندآوری

غفاری زاده در خصوص عوامل موثر در درمان ناباروری، گفت: در استان مرکزی شاید مهمترین فاکتور، افزایش سن ازدواج است. بهترین سن بارداری ۲۰ تا ۲۵ سال است و تا ۳۵ هم برای خانم ها سن مناسبی است ولی سن ازدواج خانم ها امروزه به بالای ۳۰ سال رسیده که تاثیر منفی بر فرزندآوری دارد.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا نیز تاثیر بسیار زیادی مخصوصا بر باروری آقایان داشته، از طرفی مشکلات اقتصادی نیز فاکتور بسیار تاثیرگذار مخصوصا در افرادی که سالم هستند و تمایلی به ازدواج ندارند دارد، افزود: از نظر علمی تاثیر آلودگی هوا بر باروری آقایان مستند است. آلودگی باعث افزایش رادیکال های آزاد می شود و این رادیکال ها باعث شکستگی در اسپرم می شوند. ضعیف ترین سلول در بدن انسان اسپرم است و قطعا این آلودگی می تواند بر این سلول اثرگذار باشد. از طرفی مهمترین فاکتور در ایجاد مشکلات ناباروری در آقایان مسئله دخانیات است و آلودگی هوا هم تقریبا تاثیری مشابه تاثیر دخانیات دارد.

آمادگی جهاددانشگاهی استان مرکزی برای انجام تحقیقات علمی آلودگی هوا

غفاری زاده از آمادگی جهاددانشگاهی استان مرکزی برای انجام تحقیقات علمی در این حوزه خبر داد و گفت: البته انجام این مهم نیازمند همکاری بویژه توسط صنایع آلاینده است که این آلودگی را ایجاد می کنند. اگر امکانات مورد نیاز فراهم شود می توانیم مسائل و مشکلات جمعیتی و ناباروری موجود در استان را رصد کرده و گزارش مکتوب و قابل استناد در این حوزه را در اختیار مسئولان بگذاریم. اگر مشکل کاهش جمعیت در فرصت زمانی اندکی که باقی مانده رفع نشود در آینده نزدیک مجبور به وارد کردن نیروی کار خواهیم شد.

بیش از ۹۰ درصد مواد مورد نیاز درمان ناباروری وارداتی است

وی اظهار کرد: دولت در سال های اخیر به این بخش توجه کرد. تا چند سال پیش درمان ناباروری در رده درمان های لوکس نگاه می شد ولی اخیرا این نگاه تغییر کرده و بیمه ها پای کار آمده اند و شرایط بهتری را برای مردم فراهم کرده اند، اما یکی از معضلاتی که مراکز درمان ناباروری با آن مواجه هستند اینست که بیش از ۹۰ درصد مواد مورد نیاز درمان در این مراکز وارداتی است و کشورهای مشخصی این مواد را تولید می کنند.

غفاری زاده اظهار کرد: قطعا تحریم در این زمینه تاثیر گذاشته است و برخی داروهای مهم مورد نیاز ما وارد نمی شوند نمی توانیم تهیه کنیم در نتیجه به صورت قاچاق وارد کشور می شوند که در این صورت استاندارد نگهداری آن رعایت نخواهد شد و مصرف کننده نیز علیرغم تحمل هزینه های سنگین خرید این داروها به نتیجه دلخواه نخواهد رسید.

وی ادامه داد: بیمه یک شمشیر دولبه است و در عین حال که بسیاری از هزینه ها را کم می کند ولی به دلیل اینکه پرداخت به موقع توسط بیمه ها به مراکز انجام نمی شود، مراکز درمان ناباروری در زمان لازم به به منابع دسترسی پیدا نمی کنند. در حال حاضر دچار چالش هایی در این عرصه هستیم و درآمدی که باید در مجموعه سرف خدمت رسانی شود در سیکل بیمه قرار گرفته و باعث می شود که این درآمد به موقع از طرف بیمه به مراکز درمان نرسد. وقتی درآمد کافی وجود نداشته باشد مرکز درمانی نیز امکان تامین مواد را نخواهد داشت و این مسئله بر کیفیت درمان تاثیر می گذارد البته در جهاد دانشگاهی استان این مواد را به هر شکل ممکن تامین کرده ایم ولی قطعا ما نیز دچار مشکل خواهیم شد.

مسئول آزمایشگاه جنین شناسی و آندرولوژی مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان افزود: بر این اساس، اگر کمک دولت مستقیما به خود مراکز داده می شد و به مراکز در تامین تجهیزات و واد مصرفی کمک می کردند بسیار بهتر بود.

فعالیت مراکز درمان ناباروری صرفه اقتصادی ندارند

وی مشکل بعدی را تغییرات قیمت ارز عنوان کرد و گفت: این تغییر قیمت ها به یکباره هزینه مراکز را به شدت افزایش می دهد و امروزه در شرایطی هستیم که فعالیت مراکز درمان ناباروری صرفه اقتصادی ندارند. هزینه تجهیزات یک مرکز ساده بیش از ۱۰ تا ۱۵ میلیارد است و بازگشت این حجم سرمایه گذاری بسیار کم است.

این مقام مسئول در خصوص موضوع خدمات تعیین جنسیت که مورد سوال بسیاری از مردم است، خاطرنشان کرد: این مسئله اولویت مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی نیست و آنچه مهم است تولد نوزاد سالم است بویژه اینکه اگر به سمتی برویم که افرادی که تمایل به فرزنددار شدن دارند جنسیت خاصی را ترجیح بدهند تعادل جمعتی ممکن است به هم بریزد.

منبع: ایسنا مرکزی

کلید واژه ها: مراکز درمان ناباروری ناباروری کشور استان


نظر شما :