رئیس پژوهشکده معتمد سرطان جهاددانشگاهی:

جهاددانشگاهی استان مرکزی ظرفیت پیوستن به شبکه ملی درمان سرطان را داراست/حمایت استانداری مرکزی از پیوستن به این شبکه ملی

۰۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۹ کد : ۴۴۱۲۹ معاونت پژوهشی تاپ خبر
دکتر صرامی با بیان اینکه به نظر می رسد استان مرکزی حداقل ظرفیت تبدیل شدن به مرکز سطح دوم را دارد، افزود: این واحد از زیرساخت های لازم برای راه اندازی این مرکز و ظرفیت بالقوه جهت توسعه آن برخوردار است و ظرفیت بالفعلی که در جهاد دانشگاهی استان وجود دارد این شانس را ایجاد می کند که چنین مرکزی به عنوان یکی از مراکز خوب این شبکه در استان راه اندازی شود.
جهاددانشگاهی استان مرکزی ظرفیت پیوستن به شبکه ملی درمان سرطان را داراست/حمایت استانداری مرکزی از پیوستن به این شبکه ملی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی در دیدار با رئیس پژوهشکده معتمد سرطان جهاد دانشگاهی و مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی این نهاد اظهارکرد: نگاه ما به بحث هایی همچون راه اندازی شبکه ملی درمان و تحقیقات سرطان پستان، نگاهی ملی است، در واقع مهم اینست که هر طرحی به بهترین شکل اجرا شود ولو اینکه ممکن است در استان ما هم اجرایی نشود، ولی از آنجاکه نتیجه آن تمام کشور را پوشش می دهد با ارزش است  ما از چنین اقداماتی حمایت می کنیم.

وی در خصوص راه اندازی شعبه پژوهشکده معتمد سرطان پستان جهاددانشگاهی در استان مرکزی که از سال گذشته توسط این نهاد در استان پیگیری و تفاهم نامه ای نیز در این خصوص با پژوهشکده منعقد شده است، گفت: از این جهت که جهاد دانشگاهی استان مرکزی در حوزه پیگیری راه اندازی این مرکز پیشتاز بوده است، استان نیز از این مهم حمایت خواهد کرد و چنانچه اصلاح قانون مربوطه برای اضافه شدن نام استان مرکزی در این قانون ضرورت داشته باشد، موضوع را از طریق مجمع نمایندگان استان پیگیری خواهیم کرد و تلاش می کنیم که چراغی که توسط مسئولان جهاد دانشگاهی استان برای توسعه خدمات درمانی سرطان در استان روشن شده خاموش نشود.

مخلص الائمه با بیان اینکه در خصوص تامین منابع مورد نیاز برای راه اندازی این مرکز می توان از فرصت سفر استانی رئیس جمهور استفاده کرد، افزود: کار شبکه ای در جهاد دانشگاهی کار ارزشمندی است و کمک می کنیم که آنچه مربوط به استان است در این رابطه به انجام برسد و تلاش می کنیم روند بیمار اداری که کل کشور را درهم تنیده تسهیل کنیم.

وی بر لزوم هم افزایی دانشگاه علوم پزشکی اراک و جهاد دانشگاهی استان در این رابطه تاکید کرد و خواستار پیگیری جهت ایجاد سازوکار همکاری این دو نهاد در این خصوص شد تا از ظرفیت های استان به بهترین شکل در این عرصه بهره برده شود.

سرطان پستان مسئله ای ملی و معضلی رو به تزاید

دکتر رامین صرامی فروشانی رئیس پژوهشکده معتمد سرطان جهاددانشگاهی نیز در این دیدار با بیان اینکه پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی، قطب درمان سرطان پستان در کشور است، افزود: سرطان پستان مسئله ای ملی و معضلی رو به تزاید است. این سرطان در ایران و دنیا همواره اولین عامل مرگ و میر بانوان به علت سرطان بوده و در ایران فارغ از دو جنس رو به افزایش است و وزارت بهداشت مدتها به فکر چاره سازی در این رابطه بوده است.

وی اظهار کرد: پژوهشکده معتمد سرطان نیز مدت ها درگیر خدمت رسانی به مردم در این رابطه بوده و بیمارانی را از اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای منطقه پذیرش و درمان کرده است.

صرامی با بیان اینکه خدمات ما تخصصی است و به درمان های استاندارد معمول بسنده نکرده و با استفاده از دانش متخصصان با تجربه آخرین دستاوردهای فناورانه را برای درمان بیماران بکار می گیریم گفت: در این عرصه همچنین به ساخت ابزار و وسایل مورد نیاز نیز ورود کرده ایم و ابزارهای تخصصی مورد نیاز در واحدهای مهندسی ما تولید و در درمان بکار گرفته می شود.

شبکه ملی، بستری برای هم افزایی تخصصی برای درمان سرطان پستان

وی در خصوص ایجاد شبکه پیشگیری و درمان سرطان پستان که در حال حاضر توسط این پژوهشکده پیگیری می شود گفت: آنچه در قالب این شبکه مد نظر است، تنها راه اندازی تعدادی مرکز در تعدادی از استان ها نیست، بلکه ایجاد شبکه ای مدنظر است که بتواند تمامی نیازهای درمانی بیماران را در قالب هم افزایی تخصصی مراکز خود پوشش دهد و چنین خدمتی را تنها با ایجاد چنین شبکه ای در کشور می توان فراهم کرد.

رئیس پژوهشکده معتمد سرطان جهاددانشگاهی افزود: از سوی دیگر با ایجاد چنین شبکه ای در کشور می توان نشر دانش را به انجام رساند و از طریق تجمیع دانش، در حوزه پژوهش و فناوری و ارتقای پروتکل های درمانی به دستاوردهای مطلوبی رسید.

وی با اشاره به همراهی نمایندگان مجلس در این طرح که در نهایت به تصویب یک قانون در مجلس با عنوان ایجاد شبکه پیشگیری و درمان سرطان پستان منجر شد گفت: در حال حاضر استان های مختلف کشور خواهان پیوستن به این شبکه هستند اما جهاددانشگاهی استان مرکزی قبل از اینکه این اتفاقات بیفتد پیگیری در خصوص راه اندازی شعبه پژوهشکده معتمد سرطان در استان را آغاز کرده بود و در واقع به نوعی یکی از استان پیشرو در ایجاد شبکه ملی سرطان پستان بوده است.

حمایت استانداری مرکزی از پیوستن جهاددانشگاهی استان به شبکه پیشگیری و درمان سرطان پستان

وی اظهار کرد: چند ماه قبل از طرح این موضوع در مجلس، جهاددانشگاهی استان مرکزی با همکاری پژوهشکده معتمد سرطان و بخش خصوصی در مسیر مقدمات راه اندازی شعبه این پژوهشکده در استان حرکت کرده است.

وجود ظرفیت پیوستن به شبکه ملی درمان سرطان در جهاد دانشگاهی استان مرکزی

صرامی با بیان اینکه در این راستا سه مدل مرکز شامل مرکز مقدماتی که تنها کار کنترل و تشخیص زودرس را انجام می دهد، مرکز درمان و مرکز جامع تعریف شده است که به نظر می رسد استان مرکزی حداقل ظرفیت تبدیل شدن به مرکز سطح دوم را دارد، افزود: این واحد از زیرساخت های لازم برای راه اندازی این مرکز و ظرفیت بالقوه جهت توسعه آن برخوردار است و ظرفیت بالفعلی که در جهاددانشگاهی استان وجود دارد این شانس را ایجاد می کند که چنین مرکزی به عنوان یکی از مراکز خوب این شبکه در استان راه اندازی شود.

وی ضمن تاکید بر تامین بودجه مورد نیاز این مرکز در استان توسط پژوهشکده معتمد اظهار کرد: مشکلاتی در راستای راه اندازی این مرکز در استان وجود دارد که باید توسط مسئولان استان رفع شود که یکی از آنها صدور مجوزهای لازم است. جهاد دانشگاهی استان مرکزی زیرساخت جراحی مورد نیاز برای این مرکز را داراست و اگر بتواند مجوز مرکز جراحی و مرکز کنترل را دریافت کند در عرض یک ماه می توان این مرکز را در استان راه اندازی کرد.

رئیس پژوهشکده معتمد سرطان جهاددانشگاهی صدور مجوز جذب رادیولوژیست برای این مرکز را از دیگر مسائلی عنوان کرد که نیازمند پیگیری و حمایت استان است و افزود: اگر دانشگاه علوم پزشکی به سرعت مجوزهای لازم را به جهاددانشگاهی استان اعطا کند به سرعت تجهیزات لازم را به استان ارسال خواهیم کرد.

دو ماموریت بزرگ ملی جهاد دانشگاهی، در دست پیگیری

دکتر محمود طاووسی مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاددانشگاهی نیز در این جلسه، گفت: جهاد دانشگاهی در ۴ حوزه پژوهش و فناوری فعالیت می کند که یکی از آنها، علوم پزشکی است.

وی با بیان اینکه دو ماموریت بزرگ ایجاد شبکه ملی تشخیص و درمان ناباوروی و شبکه ملی پیشگیری و درمان سرطان پستان بر عهده دفتر تخصصی علوم پزشکی جهاددانشگاهی گذاشته شده است، گفت: در رابطه با ایجاد شبکه ملی پیشگیری و درمان سرطان پستان، ۷ استان برای راه اندازی مراکز مربوطه مشخص و در قانون دیده شده اند و ۴ استان نیز اضافه خواهند شد که در حال حاضر در حال بازدید و بررسی استان ها برای تصمیم گیری در خصوص انتخاب ۴ استان بعدی و تعیین میزان بودجه و امکانات مورد نیاز هر استان هستیم.

حمایت استانداری مرکزی از پیوستن جهاددانشگاهی استان به شبکه پیشگیری و درمان سرطان پستان

طاووسی با بیان اینکه متاسفانه در قانونی که در این رابطه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده از استان مرکزی نام برده نشده در حالی که این استان از قبل یکی از استان های پیگیر برای راه اندازی این مرکز بوده است، گفت: ما به جهت سازمانی موظفیم که مراکزی که زودتر پییگیری کرده و درخواست داده اند و از نظر اقلیمی نیز مناطق مهمی در حوزه سرطان پستان هستند را در اولویت قرار دهیم و بر همین اساس امروز برای بررسی شرایط استان به اراک سفر کرده ایم.

هم افزایی درمانی، تشخیصی و آموزشی، دستاورد راه اندازی شبکه درمان سرطان

وی با تاکید بر اینکه ایجاد شبکه به معنای ایجاد تعداد زیادی از مراکز نیست و آنچه مد نظر است هم افزایی در درمان، تشخیص و آموزش بهداشت در قالب ایجاد یک شبکه حتی با تعداد محدود مراکز است گفت: تحقیقاتی که در قالب چنین شبکه ای انجام می شود می تواند پاسخ بسیاری از سوالات را در حوزه بیماری ها در مناطق مختلف کشور پیدا کند و این مورد یکی از امتیازات ایجاد چنین شبکه ای است.

طاووسی تصریح کرد: رویکرد پژوهشکده معتمد سرطان جهاددانشگاهی اینست که بودجه ای که در این حوزه در نظر گرفته شده بین مراکز این شبکه توزیع شود و امیدواریم استان مرکزی هم یکی از حلقه های این زنجیره باشد.

آمادگی علوم پزشکی اراک برای کمک به راه اندازی شعبه پژوهشکده سرطان در استان 

دکتر کمالی معاون پژوهشی علوم پزشکی اراک نیز در این جلسه با بیان اینکه سه سال است که در بیمارستان خوانساری اراک رجیستری و غربالگری سرطان پستان انجام می شود، تصریح کرد: این معاونت به لحاظ مالی توان رجیستری سرطان پستان در سطح استان را ندارد و این اقدام در حال حاضر در شهر اراک انجام می شود، اما اگر جهاددانشگاهی استان و علوم پزشکی در قالب تیم در این حوزه کار کنند، توسعه اقدامات ممکن خواهد بود.

وی قول مساعد برای همکاری و رفع مشکلات و موانع برای ایجاد این ساختار در استان مرکزی داد و گفت: این دانشگاه همکاری های لازم را در این خصوص با جهاددانشگاهی استان مرکزی و پژوهشکده معتمد سرطان انجام خواهد داد.

منبع: ایسنا مرکزی

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی استان استان مرکزی معتمد سرطان


نظر شما :