معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی استان عنوان کرد:

مشارکت جهاددانشگاهی استان مرکزی در موضوع فیلتراسیون نیروگاه حرارتی شازند/ضرورت اجرای طرح در سال تولید دانش بنیان

۰۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۲ کد : ۴۴۳۵۷ معاونت پژوهشی تاپ خبر
مرادی از ورود جهاددانشگاهی به موضوع کاهش آلودگی نیروگاه شازند با مشارکت معاونت علمی ریاست جمهوری در قالب ارائه پیشنهاد و طرح فناورانه خبر داد و افزود: پیش بینی می‌شود این طرح به شرط تامین اعتبار در قالب طرح‌های فناورانه ظرف دوماه آینده به نتیجه برسد و وارد فاز عملیاتی شود.
مشارکت جهاددانشگاهی استان مرکزی در موضوع فیلتراسیون نیروگاه حرارتی شازند/ضرورت اجرای طرح در سال تولید دانش بنیان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ محسن مرادی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی استان مرکزی با اشاره به برگزاری دو نشست با حضور متخصصان جهاددانشگاهی کشور در خصوص موضوع کاهش آلودگی نیروگاه شازند در این نیروگاه و استانداری مرکزی، گفت: مازوت سوزی نیروگاه شازند و آلایندگی آن که در سال های اخیر شدت یافته، حساسیت‌های رسانه‌ای را ایجاد و نگرانی‌هایی را در پی دارد.

درخواست استاندار مرکزی از جهاددانشگاهی جهت ورود به موضوع فیلتراسیون نیروگاه حرارتی شازند

وی با اشاره به بازدید استاندار مرکزی از جهاددانشگاهی، اظهارکرد: در جریان این بازدید، استاندار مرکزی از جهاددانشگاهی خواست تا به موضوع فیلتراسیون نیروگاه حرارتی شازند ورود پیدا کند که نهایتا با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق سازمان مرکزی جهاددانشگاهی به دلیل تجاربی که در خصوص فیلتراسیون نیروگاه های حرارتی توسط این نهاد بدست آمده است مقرر شد که نشستی با حضور متخصصان این امر تشکیل شود.

این مقام مسئول اظهارکرد: در این نشست پس از بازدید از نیروگاه در خصوص بهترین روش‌های FGD قابل اجرا در نیروگاه شازند بحث و تبادل نظر شد و در خصوص روش‌های مختلفی که در دنیا مرسوم است توضیحاتی توسط متخصصین جهاددانشگاهی ارائه و پیشنهاداتی مطرح شد.

مرادی با اشاره به عدم بکارگیری فرآیند FGD در کشور، بر طراحی و قرار گرفتن نیروگاه شازند به عنوان پایلوت جهت بررسی روش‌های مناسب با شرایط اقلیمی نیروگاه شازند تاکید کرد و افزود: در این نشست مقرر شد در روش‌های مختلفی که برای کاهش آلودگی در نظر گرفته می‌شود شرایط اقلیمی شازند از نظر آب و هوا، سوخت مازوت و ... در نظر گرفته شود و پس از انجام آزمایشات لازم و بررسی‌های کارشناسانه روشی که توجیه اقتصادی داشته و کارآمدتر است انتخاب شود.

وی ادامه داد: به دلیل قدمت نیروگاه شازند استفاده از روشی که نیازمند کمترین تغییر در تجهیزات فرآیندی نیروگاه باشد اولویت دارد و با توجه به محدودیت‌های نیروگاه شازند، ترکیبی از روش‌های عنوان شده پس از اجرای عملیاتی واحد پایلوت قابل اجراست و روش‌های تجاری نشده از قبیل استفاده از کانالیست در فرآیند گوگردزدایی از دود دودکش نیروگاه نیازمند بررسی است.

کاهش آلودگی نیروگاه شازند در قالب یک طرح فناورانه در معاونت علمی ریاست جمهوری مطرح شود

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی استان افزود: در این نشست ها جهاددانشگاهی پیشنهاد داد این طرح به عنوان یک طرح فناورانه معرفی شود و با توجه به فعالیت‌های مشترک فناورانه جهاددانشگاهی با معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه‌های گوناگون، این طرح نیز در قالب یک طرح فناورانه در معاونت علمی ریاست جمهوری مطرح شود و با توجه به ضرورت اجرای آن در سال تولید دانش بنیان اجرایی شود.

وی بیان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته از سوی استانداری مرکزی هر طرحی که با در نظر گرفتن جمیع شرایط به جمع بندی نهایی برسد و اعتبار آن در قالب طرح فناورانه از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری تامین شود، در نیروگاه شازند اجرایی خواهد شد.

نیروگاه حرارتی شازند به عنوان پایلوت اجرای طرح کاهش آلودگی نیروگاه های کشور قرار گیرد

مرادی با اشاره به فعالیت چندین نیروگاه با مازوت در کشور، گفت: اجرایی شدن موفق این طرح می‌تواند نیروگاه حرارتی شازند را به عنوان پایلوت کشور قرار داده و این طرح فناورانه در سایر نیروگاه های کشور به اجرا درآید.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی استان افزود: پیش بینی می‌شود که این طرح به شرط تامین اعتبار در قالب طرح‌های فناورانه ظرف دوماه آینده به نتیجه برسد و وارد فاز عملیاتی شود. از آنجاکه این طرح قرار است با مختصات نیروگاه شازند اجرایی شود باید تمامی اطلاعات آن در اختیار متخصصین قرار گیرد تا طرحی متناسب با ویژگی‌ها و مختصات نیروگاه شازند تدوین و به مرحله اجرا درآید.

گفتنی است؛ ماه گذشته نشست مشترک با حضور متخصصان جهاددانشگاهی کشور، معاون فناوری و پژوهش جهاددانشگاهی استان مرکزی و کارشناسان شرکت تولید و مدیریت برق شازند در خصوص ارائه راهکار کاهش آلودگی زیست محیطی به همت جهاددانشگاهی استان در محل نیروگاه حرارتی شازند برگزار شد که در این نشست پیشنهاداتی از سوی متخصصان ارائه شد.

طراحی و ساخت پایلوت چندمنظوره فرآیندهای گوگردزدایی از گاز دودکش نیروگاه‌های حرارتی پس از راه‌اندازی عملیاتی تحت شرایط نیروگاه شازند با حمایت جهاددانشگاهی و معاونت علمی ریاست جمهوری، عقد تفاهم نامه همکاری بین نیروگاه شازند و جهاددانشگاهی با موضوع تعامل ایجاد همفکری مشترک و ارائه اطلاعات فنی مورد نیاز و پیگیری و اعلام نیاز نیروگاه شازند از مراجع ذیصلاح جهت حمایت از بروز و رفع معضلات موجود در کشور از جمله این پیشنهادات بود.

منبع: ایسنا مرکزی

کلید واژه ها: فیلتراسیون نیروگاه نیروگاه حرارتی شازند


نظر شما :