بهمن ۱۴۰۱ انجام می شود؛

افزودن رشته‌ قرآنی به رشته‌های مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک

۰۴ تیر ۱۴۰۱ | ۰۷:۳۸ کد : ۴۵۱۹۸ معاونت آموزشی تاپ خبر
رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک با اشاره به اینکه ثبت‌نام ترم مهرماه آغاز شده است و امکان اضافه شدن رشته نیست، گفت: برای ترم بهمن ماه سال جاری رشته‌های قرآنی به رشته‌های این مرکز اضافه می‌شود.
افزودن رشته‌ قرآنی به رشته‌های مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر وجیه اله پارسا رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک با اشاره به آغاز ثبت نام این مرکز آموزشی، ضرورت ورود دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه علمی کاربردی به حوزه قرآن و دیگر رشته‌های دینی را مورد تأکید قرار داد و افزود: دانشگاه یکی از مهم‌ترین مراکز برای توسعه فرهنگ قرآنی است و باید بیش از پیش نسبت به این مهم اهتمام داشته باشد. مقام معظم رهبری در خصوص تحقق جهاد تبیین بیاناتی ایراد فرمودند که این امر وظیفه ما را در ورود به حوزه‌های مختلف فرهنگی به ویژه قرآنی بیشتر می‌کند.

وی با بیان این مطلب که از قابلیت و ظرفیت بی‌نظیر قرآن بهره کافی نبرده‌ایم، ادامه داد: دانشگاه مهد پرورش نخبگان در رشته‌های مختلف است و باید از این ظرفیت نهایت بهره را برد، اما متأسفانه در دانشگاه‌ها بیشتر به امور درسی و تحصیلی پرداخته می‌شود و هرچند فعالیت‌ها در بخش قرآن از سوی تمامی دانشگاه‌ها از طریق کانون قرآن و عترت انجام می‌شود، اما اینگونه مباحث اولویت اول دانشجویان نیست و در این زمینه احساس نیاز نمی‌کنند. در صورتی که اگر دانشجویان  کنار تحصیل با مفاهیم ناب الهی آشنا شوند، درس و دین را در کنار هم بیاموزند می‌تواند اثرات بسیار مثبت آن را در زندگی شان مشاهده کنند.

پارسا اضافه کرد: متأسفانه برخی از دانشجویان حتی روخوانی و روان‌خوانی قرآن را نمی‌دانند که این مهم مطلوب دانشگاه‌ها نیست؛ از این رو رؤسای دانشگاه‌ها، مسئولان فرهنگی و نمایندگان دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه نسبت به این امر دغدغه دارند و با استفاده از ابزار مختلف همچون برپایی مسابقات و محافل انس با قرآن سعی در رفع این کمبود را دارند، که این مهم لازم، اما شرط کافی نیست.

ورود آموزه های قرآنی به زندگی دانشجویان

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی اراک با اشاره به اینکه سیاست‌های کاری دانشگاه‌ها در حوزه قرآن در بخش‌های مختلف تعریف می‌شود، اضافه کرد: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و قرآنی باعث می‌شود که دانشجویان هویت دینی کسب کرده و با ورود آموزه‌های قرآنی در زندگی آنان نسبت به حفظ آموخته‌های خود مصمم باشند.

پارسا ضرورت گستردگی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها را مورد توجه قرار داد و با تأکید بر اینکه با وجود فعالیت‌های صورت گرفته انتظارات از دانشگاه‌ها به جهت توسعه فرهنگ قرآنی بیشتر است، ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی در کنار مهارت‌آموزی به جوانان جویای کار از برگزاری، اجرای طرح‌های نو و جشنواره‌های قرآنی غفلت نکرده است.

لزوم گفتمان سازی قرآنی و توجه به پژوهش های حوزه قرآن

وی گفتمان‌سازی قرآنی و توجه به پژوهش‌های مرتبط با حوزه قرآن را متذکر شد و افزود: دانشجویان می‌توانند تحقیقاتی با تلفیق رشته تحصیلی خود و ارتباط آن با حوزه معارف الهی ارائه دهند؛ از این رو رشته‌های قرآنی و معارفی جشنواره‌ها باید به‌گونه‌ای انتخاب شوند که نیاز مخاطب را برآورده کرده و به تحقق و گسترش گفتمان منتج شود.

پارسا از پیشنهاد خبرگزاری ایکنا مبتنی بر افزایش رشته‌های قرآنی در این مرکز علمی استقبال کرد و افزود: ثبت‌نام نیم سال اول تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ آغاز شده و امکان اضافه کردن رشته‌های دانشگاهی برای ترم مهر ماه وجود ندارد، اما امسال برای اولین بار رشته «مدیریت امور فرهنگی ـ برنامه‌ریزی فعالیت‌های قرآنی و مذهبی» در این مرکز دانشگاهی تدریس می‌شود و برای ترم بهمن رشته‌های دیگری نیز بنا به اقتضائات جامعه اضافه خواهد شد.

برای افزایش رشته‌های قرآنی در گام اول باید نیازسنجی صورت گیرد

رئیس مرکز آموزش کاربردی جهاددانشگاهی اراک در پایان گفت: ذائقه جوانان در حوزه‌های مختلف تغییر کرده است و فعالیت‌های قرآنی از این امر مستثنا نیست؛ از این رو برای افزایش رشته‌های قرآنی در گام اول باید نیازسنجی صورت گیرد و پس از آن نسبت به افزایش رشته‌های قرآنی اقدام کرد.

منبع: ایکنا مرکزی

کلید واژه ها: افزایش رشته قرآنی افزایش رشته


نظر شما :