/جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران/(۴)معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی:

جهاددانشگاهی گام های بلندی در راستای استقلال اقتصادی کشور برداشته است

۲۸ تیر ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۶ کد : ۴۶۲۹۴ معاونت فرهنگی تاپ خبر
میرزاخانی با اشاره به اینکه در طول ۴۲ سالی که از فعالیت جهاد دانشگاهی می‌گذرد این نهاد اصیل و ریشه‌دار با پایبندی به اصول انقلاب اسلامی و آرمان‌های والای شهدا، گام های بلندی را در جهت نیل به استقلال اقتصادی کشور برداشته است، افزود: این نهاد همواره در عرصه‌های مختلف در جهت رفع مشکلات کشور و استان در کنار مسئولین و برنامه‌ریزان کشور قرار داشته است.
جهاددانشگاهی گام های بلندی در راستای استقلال اقتصادی کشور برداشته است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ حسن میرزاخانی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری مرکزی در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مرداد سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، اظهار کرد: این نهاد انقلابی در کشف و پرورش استعدادهای جوانان در عرصه‌های مختلف علمی و پژوهشی، استقلال اقتصادی کشور، توسعه فرهنگی و اجتماعی، ایجاد ثروت و ارزش افزوده از مسیر دانش، توانمندسازی جوانان و... اقدامات موثری انجام داده است و در زمینه‌های تخصصی از جمله سلول‌های بنیادی، بانک ناف خون رویان، درمان ناباروری و... از بدو تشکیل تاکنون منشاء خدمات ارزنده ای بوده است.

وی به اهم اهداف جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در سطح جامعه برای نیل به خوداتکایی، انجام تحقیقات توسعه‌ای و کاربردی، ارائه خدمات علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف مورد نیاز جامعه، حمایت، تشویق و جذب دانشجویان و پژوهشگران جوان و مستعد و برنامه‌ریزی و فعالیت‌های علمی و پژوهشی بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه و اجرای دوره‌های رسمی آموزش‌های علمی  کاربردی، از جمله اهداف مهم این نهاد است.

 عزم جدی و هم افزایی تمامی دستگاه های اجرایی و دانشگاهی جهت بهره گیری از ظرفیت های جهاددانشگاهی

میرزاخانی افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، دستاوردها و فعالیت‌های جهاد دانشگاهی نیازمند عزم جدی و هم افزایی همه دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها و ... است که برای تحقق این مهم راهکارهای مختلفی وجود دارد. در سال جاری با تشکیل قرارگاه دانش بنیان استان مرکزی گام‌های بلندی در جهت تسهیل هم افزایی در نهادهای علمی و پژوهشی با مراکز تولیدی، صنعتی و کشاورزی برداشته شده است.

معاون استاندار مرکزی تصریح کرد: امروز نگرش کلی در حوزه علمی و پژوهشی، مسئله محور بوده و همه اقدامات بایستی به رفع مشکلات اساسی جامعه معطوف شود و از نتایج دستاوردهای علمی در این جهت استفاده شود.

جهاد دانشگاهی از ظرفیت‌های بسیار غنی برای تحقق شعار سال برخوردار است

وی در پاسخ به این پرسش که جهاددانشگاهی به عنوان نهادی دانش بنیان و نوآور چه نقشی می‌تواند در تحقق شعار سال ایفا کند، گفت: جهاد دانشگاهی از ظرفیت‌های بسیار غنی برای تحقق شعار سال با عنوان "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" برخوردار است که شامل حوزه پژوهش و فناوری و فعالیت در زمینه‌های تخصصی فنی مهندسی و علوم پایه، پزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، حوزه تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان در سه محور "توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی"، "تجاری سازی و امور پارک‌ها و مراکز رشد" و "توسعه سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌ها و مؤسسات" با فعالیت در سراسر کشور، ۴۲ پارک و مرکز رشد است.

میرزاخانی افزود: نقش جهاددانشگاهی بویژه در حوزه گیاهان دارویی، منابع طبیعی، آب و خاک، علوم و فناوری مواد غذایی، شیلات، دامپروری، اصلاح نژاد دام، نهال، نشاء و بذر، بیوتکنولوژی کشاورزی، کشاورزی هوشمند، طراحی و ساخت سیستم‌ها و تجهیزات صنعتی قابل کاربرد در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، برق، الکترونیک، مخابرات، مواد، معدن و فلزات، حمل و نقل ریلی، صنعت دفاعی، اتوماسیون صنعتی و... حائز اهمیت است.

ظرفیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی جهاددانشگاهی قابل توجه است

وی گفت: ظرفیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و توان تخصصی اعضای هیئت علمی و متخصصان شاغل در پژوهشگاه‌ها و سایر مراکز وابسته به جهاد دانشگاهی نیز قابل توجه است کمااینکه تاکنون نقش مؤثری در عرصه های مختلف ایفا کرده‌اند و در آینده هم می‌توانند در جهت رفع مسائل، گره گشا باشند.

برخورداری ظرفیت خوب جهاددانشگاهی استان مرکزی برای رفع مشکلات استان و در سطح ملی

این مقام مسئول در ادامه اظهارکرد: در طول 42 سالی که از فعالیت جهاد دانشگاهی می‌گذرد این نهاد اصیل و ریشه‌دار با پایبندی به اصول انقلاب اسلامی و آرمان‌های والای شهدا، گام های بلندی را در جهت نیل به استقلال اقتصادی کشور برداشته است. این نهاد همیشه و در عرصه‌های مختلف در جهت رفع مشکلات کشور و استان در کنار مسئولین و برنامه‌ریزان کشور قرار داشته و جهاددانشگاهی در استان مرکزی هم به طور خاص از ظرفیت خوبی برای رفع مشکلات استان و حتی در سطح ملی به ویژه در سالی که به فرمان مقام معظم رهبری" تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" هدف گذاری شده است برخوردار است.

معاون استاندار مرکزی تصریح کرد: می‌توان در قالب برنامه‌ای مشخص و مدون، با ماموریت گرا کردن فعالیت‌های پژوهشی و علمی از این ظرفیت به نحو مطلوب‌تری استفاده کرد چراکه سیاست جهاددانشگاهی این است که همه واحدهای این نهاد در سراسر کشور فعالیت‌های شاخصی براساس نیازهای ملی و مزیت‌های بومی استانی داشته باشند.

توسعه فعالیت های جهاددانشگاهی با عضویت در کارگروه ها و کمیته های تخصصی

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: در همین راستا عضویت جهاد دانشگاهی در کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی برای مشارکت در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها از جمله برنامه‌هایی است که به توسعه فعالیت‌های جهاددانشگاهی کمک می‌کند. همچنین در قالب انعقاد تفاهم نامه همکاری دو جانبه بین جهاد دانشگاهی و استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی یا مراکز علمی و دانشگاهی می توان جهت استفاده از ظرفیت‌های متقابل در راستای توسعه همکاری‌ها اقدام کرد.

منبع: ایسنا مرکزی

کلید واژه ها: علمی پژوهشی جهاد دانشگاهی استان مرکزی


نظر شما :