در نشست معاون امور زنان رئیس جمهور با اقشار مختلف زنان استان مرکزی مطرح شد؛

حمایت از پژوهشکده سرطان؛ نقطه امیدآفرین در سلامت بانوان استان/واگذاری ماموریت ملی از مطالبات مهم جهاددانشگاهی است

۰۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۲ کد : ۴۶۴۵۱ معاونت پژوهشی تاپ خبر
مشاور امور بانوان جهاددانشگاهی استان مرکزی در دیدار با معاون امور زنان و‌ خانواده رییس جمهور گفت: با توجه به عنایتی که در پیشبرد اهداف مرکز درمان ناباروری، پ‍‍ژوهشکده سرطان و مرکز آندومتریوز و سقط می شود، امید است همکاری های لازم انجام شود تا بتوانیم نقطه ای امید آفرین در سلامت بانوان استان مرکزی را شاهد باشیم.
حمایت از پژوهشکده سرطان؛ نقطه امیدآفرین در سلامت بانوان استان/واگذاری ماموریت ملی از مطالبات مهم جهاددانشگاهی است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر انسیه خزغلی معاون امور زنان و‌ خانواده رییس جمهور در حاشیه سفر هیات دولت به استان در نشست با اقشار مختلف زنان استان مرکزی، اظهارکرد: اعتبارات مناسبی در جهت رفع نیازهای بانوان استان در نظر گرفته شده است.

وی ضمن ابراز خوشحالی و امیدواری از انگیزه و توانمندی بانوان این استان، افزود: گفت: مادامی که این سرزمین زنانی با این حد از توانمندی، خودباوری و همت بلند دارد هرگز شکست نخواهد خورد.

خزعلی عنوان کرد: تا زمانی که زنان ما کار آفرین‌اند، فرهنگ کار ایجاد می کنند، مولد هستند و ایجاد ثروت می کنند و‌ علاوه بر ثروت مادی تولید ثروت معنوی، عشق، حرکت، شناخت، تغییر و تولید سبک زندگی مبتنی بر هویت داشته و داشته‌های ارزشمند را سر لوحه کار خودشان قرار می دهند این ملت همیشه استوار و‌ شکست ناپذیر خواهد بود.

معاون امور زنان و‌ خانواده رییس جمهور بیان کرد: اگر در جنگ سخت آقایان در صف اول و بانوان پشتیبان بودند، فی الحال در صف اول مادران، بانوان و خانواده‌ها هستند که در جنگ نرم مورد حمله قرار گرفتند و باید آقایان همه جانبه پشتیبان ایشان برای حفظ این سنگر باشند و این جز با فرهنگ امکان پذیر نیست.

وی در ادامه تأکید کرد: سرنوشت نسل بشریت به دست زنان سپرده شده که بزرگترین سرمایه هر ملتی نیروی انسانی، فرهنگ کار، چگونگی زندگی کردن و انتخاب بهترین راه در دوراهی‌ها است. این زنان هستند که تاثیر گذار و تعیین کننده سبک زندگی هستند و امید است با تصمیمات زنان در سراسر کشور حرکت خوب و‌ جهشی در سبک زندگی و‌ نگاه نو به مسائل فرهنگی و‌ اقتصادی داشته باشیم.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور به موارد مطرح شده از سوی برخی از بانوان حاضر در نشست پرداخت و گفت: برای نوسازی بیمارستان طالقانی، طرح غربالگری، بند نسوان، توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار، ایجاد گرم‌خانه‌ها، کمپ ترک اعتیاد، تکمیل خوابگاه‌ها و طرح کسب و کار خانواده محور در این سفر بودجه بسیار خوبی تخصیصی داده شده است.

خزعلی اظهارکرد: به طور کلی اعتبارات در این سفر بر مبنای آموزش، سلامت جسم و روح، کارآفرینی و رفع آسیب‌ها تخصیص یافت؛ لذا امید است این سفر آغاز همکاری‌های خوب بین‌ معاونت و مشاورین برای اجرای طرح‌ها و‌ برنامه‌های کلان باشد.

دسترسی آسان و کم هزینه به خدمات درمان ناباروری

مریم انوری راد مشاور امور بانوان جهاددانشگاهی استان مرکزی در این نشست با تشریح فعالیت های مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان، گفت: ناباروری گرچه ظاهرا یک مشکل طبی به نظر می رسد ولی در زمره مسایل اجتماعی و فرهنگی در خانواده به شمار می آید. دسترسی آسان و کم هزینه به خدمات درمان ناباروری می تواند اقدامی موفق در بهبود شاخص های باروری و فرزندآوری در خانوارهای سالم و متقاضی فرزنددار شدن باشد.

وی افزود: در سال های اخیر عواملی نظیر تغییر سبک زندگی، نقش زنان در فعالیت های اجتماعی، تأخیر در سن ازدواج جوانان، تغییر در سن تولد فرزند اول، گسترش فرهنگ تک فرزندی، پایین بودن وضعیت اقتصادی و افزایش تمایل به روش های پیشگیری از بارداری از عوامل موثر بر  کاهش میزان باروری شده است که جمعیت ساکن در استان مرکزی نیز تحت تاثیر این عوامل با شیوع ناباروری اولیه 8.8% و شیوع ناباروری ثانویه 11.2%  نیاز به گسترش خدمات  فوق تخصصی درمان ناباروری برای زوجین متقاضی درمان حتی از استان های هم جوار وبعضا غیر همجوار  دارد.

مرکز درمان رویان جهاددانشگاهی استان مرکزی، بعنوان اولین مرکز درمان ناباروری غرب کشور و استان

انوری اضافه کرد: مرکز درمان رویان جهاددانشگاهی استان مرکزی، بعنوان اولین مرکز درمان ناباروری غرب کشور و استان از سال 1393 به طور متوسط سالیانه توفیق  افزایش 1000تولد زنده در زوجین نابارور مراجع را داشته است.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی با تعبیر مقام معظم رهبری به عنوان مولود مبارک انقلاب اسلامی با هدف خدمت به اقشار کم بهره و ضعیف و نگاه ویژه به برنامه های مهم کشور و استان به دنبال انجام امور بر زمین مانده می باشد و این موفقیت علیرغم کاستی های تجهیزات، پرسنلی و متخصصین و ردیف بودجه دولتی در سال های اخیر اتفاق افتاده است.

انوری با اشاره به تامین نیازهای فوری به شرح درخواستی زیر امکان خدمت رسانی به گروه هدف گسترش خواهد یافت و این مرکز بضاعت این را دارد که برای حفظ جوانی جمعیت در استان همسو با دانشگاه علوم پزشکی گام های بزرگتری بردارد، افزود: انتظار می رود در خصوص تامین کسری بودجه و تامین نیروی انسانی فوق تخصص با توجه به روند سالمندی جمعیت استان و شناسایی قریب به 10000 زوج نابارور در جمعیت ساکن، همکاری لازم به عمل آید.

به گفته وی؛ نیروهای فوق تخصصی مورد نیاز این مجتمع درمانی شامل فلوشیپ نازایی، ژنتیک و جنین شناسی است و در بخش تجهیزات، دستگاه های تخصصی آزمایشگاه جنین شناسی و سونو گرافی نیز مورد نیاز است.

این مقام مسئول در ادامه اظهارکرد: گزارش موارد سقط شناسایی شده در سطح استان نشان می دهد که قریب به 16 درصد بارداری هایی که در قالب هدف کاهش و کنترل سقط در برنامه صیانت از جوانی جمعیت در سیستم بهداشتی شناسایی شده اند منجر به سقط شده که بهبود  ارائه خدمات فوق تخصصی پیشگیری از سقط های مکرر در سطح استان می تواند در افزایش موالید زنده و حفظ این بارداری ها موثر باشد.

وی گفت: ارایه خدمات تخصصی آندومتریوز در حال حاضر صرفا در پ‍ژوهشکده جهاددانشگاهی ابن سینا متمرکز است و در حال ارایه خدمات تخصصی به سراسر کشور می باشد در همین راستا جهاددانشگاهی استان با عقد تفاهم نامه با این پژوهشکده برای ایجاد کلینیک های تخصصی سقط و اندومتریوز اقدام کرده که دو نیاز مهم  تامین بودجه و نیروی متخصص برای رادیولژی بصورت ویژه به دلیل  نیاز وی‍ژه استان مرکزی و همچنین تامین زیرساخت های این بخش دستگاه  "لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی پیشرفته  " و تکمیل تجهیزات تخصصی تر  اتاق های عمل با اختصاص حداقل  اعتبار 70 میلیارد ریال می تواند در بهبود دسترسی متقاضیان، کاهش هزینه های درمان ناباروری در زوجین جوان، اقشارضعیف و افزایش موالید زنده در خانوارهای مایل به گسترش بعد خانوار و فرهنگ سازی برای کاهش تک فرزندی، تاثیر گذار باشد.

یکی از مطالبات مهم جهاددانشگاهی، واگذاری یک ماموریت ملی به این نهاد است

انوری در ادامه اشاره کرد: یکی از مطالبات مهم جهاددانشگاهی واگذاری یک ماموریت ملی به این نهاد بوده و همواره این موضوع در سطوح مختلف مورد تاکید بوده است که جهاددانشگاهی ظرفیت های بالقوه و بالفعل بسیاری دارد و این مزیت در کنار گستره ای که این نهاد در سراسر کشور دارد می تواند زمینه ساز انجام یک ماموریت ملی باشد. اهمیت سرطان پستان در بانوان به عنوان یکی از  اولین عوامل مرگ و میر و از طرف دیگر، ظرفیت کم نظیر جهاددانشگاهی با هدف ارتقاء سلامت بانوان و پیشگیری و درمان انواع بیماری‌ها و بدخیمی‌ها شایان توجه است.

اجرای طرح های پیشگیری سرطان های زنان از اقدامات استراتژیکی جهاددانشگاهی استان

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح های پیشگیری سرطان های زنان برای فرهنگ سازی در استفاده از خدمات موجود برای کنترل و کاهش سرطان های زنان از اقدامات استراتژیکی است که جهاددانشگاهی استان با توجه به توانمندی های موجود در کادر فعلی امکان ارائه خدمات گسترده تری در این زمینه را در قالب پروژه های مشترک با دفتر زنان و خانواده دارد. از سوی دیگر نیاز است که از ظرفیت متخصصین استانی در این حوزه استفاده کنیم، بر این اساس باید  قابلیت جذب نیروی متخصصص در حوزه رادیولوژی و ضریب "کا" داشته باشیم. از طرفی فقط برای بهینه سازی فضای فیزیکی  و تامین ملزومات بیشتر از 30 میلیارد  ریال نیاز است.

حمایت از پژوهشکده سرطان؛ نقطه امیدآفرین در سلامت بانوان استان

انوری اظهارامیدواری کرد: با توجه به عنایتی که در پیشبرد اهداف مرکز درمان ناباروری، پ‍‍ژوهشکده سرطان و مرکز آندومتریوز و سقط می شود، امید است همکاری های لازم انجام شود تا بتوانیم نقطه ای امید آفرین در سلامت بانوان استان مرکزی را شاهد باشیم.

وی در پایان با اشاره به راه اندازی اولین و تنها مجتمع خیرین ناباروری در این مجتمع درمانی، افزود: در نخستین اطلاع رسانی عمومی از خانم دکتر خزعلی خواهشمندیم، اولین خیّر کمک کننده به زوجین نیازمند به درمان ناباروری این صندوق باشند.

گفتنی است؛ در این دیدار راه اندازی مرکز جراحی محدود زنان توسط جهاددانشگاهی استان مرکزی در شهر اراک، تسریع در ارایه خدمات بیمه ای ناباروری برای زوجین فاقد بیمه و تسریع در ارایه وام  بانکی برای درمان ناباروری مورد بررسی قرار گرفت.

کلید واژه ها: استان مرکزی جهاددانشگاهی ناباروری درمان ناباروری


نظر شما :