پدر پیوند مغز استخوان ایران تاکید کرد:

برنامه ریزی مرکز درمان جهاددانشگاهی استان مرکزی جهت استفاده از روش سلول درمانی سرطان پستان

۰۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۵ کد : ۴۶۶۱۸ معاونت پژوهشی تاپ خبر
استاد قوام زاده در خصوص سلول درمانی در عرصه درمان سرطان پستان گفت: این مجموعه می تواند برای استفاده از روش سلول درمانی سرطان پستان در آینده نیز برنامه ریزی کند؛ چراکه این روش نسبت به پیوند مغز استخوان آسانتر است و عوارض کمتری خواهد داشت.
برنامه ریزی مرکز درمان جهاددانشگاهی استان مرکزی جهت استفاده از روش سلول درمانی سرطان پستان

 به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ پروفسور اردشیر قوام زاده پدر پیوند مغز استخوان ایران و مشاور عالی رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی در حاشیه بازدید از مجتمع درمانی جهاددانشگاهی استان با اشاره به طرح جهاد دانشگاهی در خصوص راه اندازی شبکه درمان سرطان پستان که قرار است به همت پژهشکده معتمد سرطان پستان جهاددانشگاهی در ۱۱ استان کشور راه اندازی شود، گفت: این طرح به صورت آزمایشی در اراک، گرگان و اهواز اجرا می شود.

 مرکز درمان جهاددانشگاهی استان می تواند ارائه خدمات درمان انواع سرطان را گسترش دهد

قوام زاده با بیان اینکه مرکز درمان جهاد دانشگاهی استان می تواند توانایی خود در ارائه خدمات درمان انواع سرطان را گسترش دهد گفت: این مرکز می تواند در وهله اول، با ارائه خدمات در حوزه سرطان پستان فعالیت خود را آغاز کند چراکه این بیماری یکی از بیماری هایی است که تعداد ابتلای بانوان به آن بالاست.

شهریورماه سال جاری امکان بهره برداری از بخش درمان سرطان پستان در جهاددانشگاهی وجود دارد

وی تصریح کرد: در این مرکز همه چیز آماده است و تنها چیزی که کم است، فیش است که امکان راه اندازی سریع آن وجود دارد. اتاق عمل مناسب هم وجود دارد و اگر اقدامات لازم در خصوص راه اندازی انجام شود، تا شهریور امکان بهره برداری از بخش درمان سرطان پستان در این مجموعه وجود دارد.
قوام زاده با تاکید بر اینکه این مرکز می تواند با دانشگاه علوم پزشکی همکاری و ظرفیت های موجود را به دانشگاه اعلام کند، با اشاره به خدمات درمانی موجود در مجموعه درمانی جهاددانشگاهی استان از جمله آزمایشگاه ژنتیک، مرکز درمان ناباروری، درمانگاه مناسب، تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز برای درمان سرطان، در این مرکز گفت: این مجموعه می تواند با دانشگاه در خصوص خدماتی که می تواند ارائه دهد تعامل و همکاری کند و نهایتا در قالب این همکاری، هم افزایی برای ارائه خدمات درمانی به بیماران انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه نیز با استفاده از این فرصت می تواند خدمات درمان سرطان ها بویژه سرطان پستان را در استان توسعه دهد، اظهار کرد: همانگونه که پژوهشکده سرطان پستان جهاددانشگاهی اقدام می کند، درمان سرطان پستان را می توان در این مرکز نیز به صورت سرپایی انجام داد. در این روش، بستری در این مرکز انجام نمی شود. این روش برای بیمارانی که توانایی مالی پایین دارند به صرفه است و درمان را برای آنها ارزان تمام می کند.

قوام زاده افزود: برای کسانی که نیازمند بستری هستند، در قالب همکاری با دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان آیت الله خوانساری می توان ارائه خدمات کرد، بویژه اینکه نیروهای متخصص مورد نیاز هماتولوژی و آنکولوژی در این بیمارستان فعال هستند.

مرکز درمان جهاددانشگاهی استان برای ارائه خدمات درمان سرطان پستان کاملا مجهز است

وی با تاکید دوباره بر اینکه این مرکز برای ارائه خدمات درمان سرطان پستان کاملا مجهز است و نقاط دیگر دنیا نیز برای درمان این نوع سرطان، پیشرفتی بیشتر از آنچه در این مرکز هست، ندارند، گفت: در این مرکز می توان کار بسیار مثبتی را برای بهبود بیماران انجام داد. دانشگاه علوم پزشکی ر خصوص تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز به این مرکز کمک کند تا کار با سرعت بیستری پیش برود.

قوام زاده در خصوص پیشگیری از بروز این بیماری نیز اظهار کرد: در صورت راه اندازی بخش ماموگرافی در این مرکز، افراد از سنین بین ۴۵ تا ۵۰ سال می توانند با مراجعه به این مرکز و انجام ماموگرافی، در خصوص این بیماری بررسی شوند.

استقرار یک شعبه جهاددانشگاهی در تفرش در راستای پیشگیری از افزایش آمار بیماری سرطان پستان

وی با اشاره به اینکه در راستای پیشگیری از افزایش آمار بیماری سرطان پستان می توان اقداماتی تحقیقاتی انجام داد، افزود: اراک شهر بسیار آلوده ای است و در راستای بررسی میزان تاثیر آلودگی هوا بر آمار ابتلا به این بیماری می توان آمار ابتلا در این شهر را برای مثال با تفرش که آب و هوای بسیار پاکیزه ای دارد مقایسه کرد که البته در این راستا استقرار یک شعبه جهاددانشگاهی در تفرش و برخورداری این شعبه از دستگاه ماموگرافی نیاز است تا اینکار تحقیقاتی مقایسه ای به درستی انجام شود.

قوام زاده تاکید کرد: این فرایند تحقیقاتی، طولانی مدت است ولی روش خوبی برای بررسی میزان تاثیر آلودگی هوای اراک بر بروز این بیماری است، البته فاکتورهای دیگری همچون تغذیه و آلودگی آب نیز بر بروز این بیماری تاثیر دارند.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی می تواند این کار تحقیقاتی را در کنار خدمات درمانی، به انجام برساند، گفت: خیریه ها نیز می توانند در خصوص انجام این اقدام تحقیقاتی به جهاد دانشگاهی کمک کنند.

 ۶۵ درصد بیمارانی که برای درمان انواع سرطان مراجعه می کنند، درمان می شوند

وی اظهار کرد: آمار سرطان در تمام دنیا در حال افزایش است، البته بسیاری از سرطان ها در حال حاضر کاملا قابل درمان هستند. در گذشته مبتلایان به سرطان های خون و لنفوم و ... فوت می کردند اما در حال حاضر مبتلایان به این بیماری کاملا درمان می شوند. در واقع در حال حاضر ۶۵ درصد بیمارانی که برای درمان انواع سرطان مراجعه می کنند، درمان می شوند.

قوام زاده با تاکید بر اینکه فاکتورهایی که منجر به بروز سرطان می شوند، بسیار متعدد شده اند، افزود: تغذیه، استرس، هوا و حتی مواد غذایی از جمله میوه جاتی که مصرف می کنیم به لحاظ روش تولید، می توانند در افزایش ریسک و آمار ابتلا اثرگذار باشند، افزود: برای مثال سم پاشی و کودهایی که در کشاورزی استفاده می شود یا هورمون هایی که برای تولید مرغ، ماهی، گوشت قرمز و شیر استفاده می شوند می توانند در این حوزه اثرگذار باشند.

وی کاهش فاکتورهای بیماری زا در این مواد را نیازمند نظارت وزارتخانه های بهداشت و جهاد کشاورزی بر روند تولید این محصولات دانست و گفت: آمار سرطان پستان، معده و ریه در کشورهای پیشرفته کاهش پیدا کرده است، چراکه در حوزه های مختلف مثل مصرف دخانیات، سم پاشی محصولات کشاورزی، استفاده از ظروف یکبار مصرف و نایلون، ممنوعیت هایی اعمال و اطلاع رسانی هایی صورت گرفته که در مجموع، به کاهش آمار سرطان کمک می کند.

به گفته وی، مصرف بی رویه مواد غذایی حاوی استروژن مانند سویا، چه به صورت مستقیم در پخت غذا و چه به صورت غیرمستقیم در تغدیه دام و طیور، می تواند بر افزایش ابتلا به سرطان پستان موثر باشد.  

قوام زاده با بیان اینکه کسانی که فضای کافی در اختیار دارند، می توانند سبزیجات را در منزل پرورش داده و در مجموع، غذاهای سالمتری مصرف کنند، گفت: برای پیشگیری از این بیماری از مصرف زیاد نمک، شکر، چربی باید پرهیز شود و ورزش به صورت جدی در برنامه روزانه افراد گنجانده شود.

جهاددانشگاهی برای استفاده از روش سلول درمانی سرطان پستان در آینده برنامه ریزی کند

پدر پیوند مغز استخوان ایران، همچنین در خصوص سلول درمانی در عرصه درمان سرطان پستان گفت: این مجموعه می تواند برای استفاده از روش سلول درمانی سرطان پستان در آینده نیز برنامه ریزی کند چراکه این روش نسبت به پیوند مغز استخوان آسانتر است و عوارض کمتری خواهد داشت.

قوام زاده در پایان در گفت و گو با ایسنا، خطاب به مردم گفت: زندگی سالم دشته باشید، از نمک، چربی، سیگار، الکل و مواد مخدر پرهیز کرده و سبزی و میوه بیشتری استفاده کنید و ورزش جزو برنامه روزمره زندگی تان باشد تا در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موفق باشید.

کلید واژه ها: سرطان سرطان پستان درمان


نظر شما :