رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی عنوان کرد:

کمبود فلوشیپ نازایی؛ مهم‌ترین چالش مراکز درمان ناباروری استان مرکزی/ تبیین موضوع جمعیت با استفاد از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی

۳۰ مهر ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۲ کد : ۴۹۵۵۸ معاونت پژوهشی تاپ خبر
دکتر غفاری زاده کمبود فلوشیپ نازایی در استان را یکی از مهمترین چالش هایی عنوان کرد که مراکز درمان ناباروری استان با آن مواجه هستند.
کمبود فلوشیپ نازایی؛ مهم‌ترین چالش مراکز درمان ناباروری استان مرکزی/ تبیین موضوع جمعیت با استفاد از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر علی اصغر غفاری زاده رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی در جلسه ستاد بحران جمعیت استان مرکزی با اشاره به وجود سه مرکز درمان ناباروری در استان، اظهارکرد: ابر مسئله ای که قطعا در آینده با آن مواجه خواهیم بود مسئله جمعیت است که قطعا مابقی مسائل را تحت تاثیر قرار خواهد داد و اگر بخواهیم به الگوی مناسب جمعیتی برسیم باید نرخ باروری را به عدد سه برسانیم. ما کمتر از ۱۰ سال فرصت داریم که فکری به حال پنجره جمعیتی استان که در حال بسته شدن هست بکنیم و پس از آن امکان جبران وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه درمان ناباروری می تواند در تغییر نرخ جمعیت تاثیر داشته باشد، گفت: نرخ ناباروری در استان از میانگین کشوری پایین تر است اما در مجموع وضعیت مناسبی نیست و از هر ۵  زوج یک زوج در استان نابارور است.

غفاری زاده افزود: در استان مرکزی زیرساخت های کاملی برای درمان ناباروری وجود دارد. سه مرکز کاملا پیشرفته در استان وجود دارد و از این نظر مشکلی نداریم. خوشبختانه از سال ۱۴۰۱ همراهی بیمه های پایه را داشتیم و از شهریورماه امسال ابلاغ شد که بخشی از هزینه ها را بیمه های پایه جبران می کنند و بیمه های تکمیلی هم حمایت می کنند و تیم تخصصی استان نیز بسیار خوب است و از نظر میزان موفقیت درمان در شرایط بسیار خوبی هستیم.

وی اظهار کرد: در این مراکز از روش های نوین نیز برای درمان استفاده می شود، ولی یکی از مهمترین چالش های موجود در مسیر حرکت این مراکز کمبود نیروی فلوشیپ نازایی است. در استان مرکزی در حال حاضر تنها یک فلوشیپ دائم و مقیم وجود دارد در حالی که در هر مرکز باید دو فلوشیپ وجود داشته باشد و این شرایط کار مراکز را سخت کرده است. دو فوق تخصص دیگر در استان مقیم نیستند.

غفاری زاده افزود: نبود متخصص برای دیگر بخش های درمانی از جمله اندومتریوز مشکل بعدی است که البته در حال حاضر درصدد رفع آن در مرکز درمانی جهاددانشگاهی هستیم اما نیازمند همکاری علوم پزشکی در این زمینه هستیم. عدم وجود مرکز جراحی محدود در حوزه جراحی های زنان و ناباروری از دیگر مشکلات است و یکی از مطالبات ما ارائه مجوز ارتقای مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی به مرکز جراحی محدود در حوزه زنان و نازایی است. با اخذ این مجوز ما می توانیم بسیاری از درمان های تکمیلی در حوزه درمان ناباروری را در این مرکز جراحی محدود به انجام برسانیم و درصد موفقیت درمان به شدت افزایش می یابد.
وی اظهار کرد: علیرغم وجود این سه مرکز در استان هنوز ۵۰ درصد بیماران برای درمان از استان خارج می شوند و این یکی دیگر از مشکلات است.

غفاری زاده بر لزوم رصد تمامی شهرستان های استان در حوزه بررسی آمار ناباروری تاکید کرد و گفت: دانش افزایی و تبیین بحث جمعیت و ناباروری با استفاده از ظرفیت های جهاددانشگاهی، از اقداماتی بوده که توسط این نهاد انجام شده است.

وی با بیان اینکه در جهاددانشگاهی راه اندازی کلینیک تخصصی پشتیبان را در بحث اهدا، رحم جایگزین و اندومتریوز پیگیری کرده ایم، گفت: این خدمات در حوزه سلامت مادر و درمان ناباروری بسیار مهم هستند و با رایزنی فراوانی که با تهران انجام شده تلاش کرده ایم که اینگونه خدمات را به استان بیاوریم. در این عرصه نیاز است که اولین مرحله که مرحله شناسایی بیماران است از ابتدای آبان آغاز می شود.

وی راه اندازی داروخانه تخصصی، آزمایشگاه ژنتیک و بانک ذخیره سازی سلول های جنسی و جنین برای افرادی که شیمی درمانی می کنند را از دیگر اقدامات انجام شده توسط جهاددانشگاهی عنوان کرد و گفت: یکی از متخصصان زنان استان را نیز برای گذران دوره فلوشیپ به تهران اعزام کرده ایم ولی اگر خواهان ادامه خدمات درمان ناباروری در استان هستیم باید تا باید حتما یک یا دو فلوشیپ نازایی به استان اضافه شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰۰۰ تولد زنده در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی استان داشته ایم.

این مقام مسئول در پایان به نقل از ایسنا پیشنهاداتی را شامل اجرای طرح رویش امید با محوریت غربالگری رایگان ناباروری، ایجاد کارگروه های تخصصی بررسی نحوه رفع مشکل مالی و غیر مالی بیماران، بهره گیری از ظرفیت تبلیغات و اطلاع رسانی دستگاه های ذیربط برای اطلاع رسانی در خصوص ظرفیت های سه مرکز درمان ناباروری موجود، در سطح شهرستان های استان، اضافه شدن دو نفر فلوشیپ به استان در ۶ ماهه دوم سال جاری، اعطای مجوز مرکز جراحی محدود به جهاددانشگاهی و امکان بهره گیری از متخصصین ضریب K دانشگاه علوم پزشکی در مراکز درمان ناباروری استان مطرح کرد که همگی به تصویب این ستاد رسید.

کلید واژه ها: استان مرکزی مرکز درمان ناباروری


نظر شما :