دکتر ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان :

سلول های بنیادی پتانسیل درمان بیش از ۷۰ بیماری را دارا هستند

۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۹ کد : ۵۷۸۹ اخبار عمومی
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان وابسته به پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در حاشیه مراسم افتتاح دفتر نمایندگی بانک خون بندناف رویان در ساوه  گفت: پتانسیل درمان بیش از ۷۰ بیماری نظیر تالاسمی، مادرزادی، انواع بیماری های کودکان و ... با استفاده از سلول های بنیادی وجود دارد .
سلول های بنیادی پتانسیل درمان بیش از ۷۰ بیماری را دارا هستند

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی ، دکتر مرتضی ضرابی در کارگاه آموزشی خصوصیات و کاربردهای سلول های بنیادی در درمان بیماری‌ها که به همت جهاد دانشگاهی ساوه در دانشکده علوم پزشکی ساوه برگزار شد، به ظرفیت های سلول های بنیادی در حوزه مغز  استخوان و ذخیره سازی خون بندناف اشاره کرد و افزود: خون بند ناف به عنوان یکی از منابع سلول های بنیادی در درمان انواع بیماری ها کاربرد دارد .

وی افزود: خون بند ناف که به عنوان خون جفتی شناخته شده خونی است که در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد و پس از تولد نوزاد، خون باقی مانده در بند ناف و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی است به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می شود .

دکتر ضرابی  ادامه داد:  سلول های بنیادی که از بند ناف گرفته می شوند بسیار پرتوان و نامیرا هستند و همچنین در اثر تکثیرهای پی در پی دچار پیری نمی شوند به طوری که با تکثیر یا جایگزینی آنها در مناطقی که به صورت جدی آسیب دیده اند می توانیم به بهبودی این مناطق کمک کنیم .

وی بیان کرد: در پی موفقیت های به دست آمده به منظور درمان بیماری های لاعلاج با بهره‌مندی از ظرفیت سلول های بنیادی، تشکیل بانک های نگهداری خون بند ناف مورد توجه قرار گرفت به گونه ای که هم‌اکنون در سراسر دنیا بانک های متعددی به صورت عمومی و خصوصی به منظور ذخیره سازی خون بند ناف تاسیس شده و فعالیت دارند .

وی گفت: در ایران نیز در سال ۱۳۸۴ به همت پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و با همکاری شرکت گسترش صنعت علوم زیستی، شرکت فناوری بن یاخته های رویان فعالیت خود را آغاز کرده و از سال ۱۳۸۵ با اخذ مجوز از وزارت بهداشت اقدام به جمع‌آوری، جداسازی و ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف می کند .

وی اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات به دست آمده افزون ‌بر ۷۸۰ هزار نمونه خون بند ناف در ۱۳۴ بانک خصوصی سراسر دنیا ذخیره‌سازی شده و در کشورمان نیز بیش از ۱۰۵ هزار مورد نمونه گیری عمومی و 15 هزار مورد نمونه گیری خصوصی صورت گرفته است و بانک خون ایران هم اکنون به عنوان بزرگترین بانک خون بندناف در خاورمیانه شناخته می‌شود .

 


نظر شما :