اکران دانشجویی فیلم تنگه ابوقریب در دانشکده علوم پایه دانشگاه اراک

۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۲۱ کد : ۶۰۱۰ معاونت فرهنگی
اکران دانشجویی فیلم تنگه ابوقریب در دانشکده علوم پایه دانشگاه اراک

فیلم تنگه ابوقریب یکی از متفاوت‌ترین آثار دفاع مقدس سینمای ایران در روز یکشنبه 19 اسفند 97 در سالن شهید چمران دانشکده علوم پایه به همت کانون فیلم و عکس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان مرکزی اکران شد.

سینمای دفاع مقدس ایران در چند سال اخیر آثار قابل توجهی را پیش چشم خود دیده که خوشبختانه خبری از آن ملی گرایی اغراق شده فیلم‌های دهه ۷۰ و ۸۰ در آن به چشم نمی‌خورد. موج این گونه آثار با فیلم‌هایی چون دوئل شروع شد و حالا هم کارگردانان نسل جدید سینما که شاید در زمان جنگ نوجوانی بیش نبودند، رو به ساخت فیلم‌های جنگی آورده‌اند. زاویه نگاه این نسل جدید واقع گرایانه‌تر هست و از آنجایی که دیگر نیازی به پروپاگاندا در فیلم‌های جنگی حس نمی‌شود، نگاه معقول تری در بطن داستان و روایت فیلم‌ها به چشم می‌خورد.

اکران های دانشجویی یکی از راه هایی است که می توان نسل جدید به خصوص دانشگاهی را با واقعیت های روز جامعه و همچنین تاریخچه انقلاب اسلامی آشنا کرد، و به نوعی سیاه نمایی ها را خنثی و در تداوم حفظ آرمان های انقلاب و شهدا تلاش نمود تا در تنگه تحریف قرار نگیرند.

فیلم تنگه ابوقریب داستان سرراست و ساده‌ای دارد و روایتگر گردانیست که در روزهای پایانی جنگ ایران و عراق، در برابر ارتش بعثی‌ها در نقطه‌ای به نام تنگه ابوقریب ایستادگی کردند و در نهایت توانستند کاری کنند تا عراقی‌ها عقب نشینی کنند. ایستادگی این افراد در روزهای واپسین جنگ موضوع مهمی است که تا امروز کمتر به آن پرداخته شده چرا که شاید در صورت شکست این مقاومت، جنگ ادامه می‌یافت و شاهد آتش بس بین دو کشور نبودیم و یا از همه گزینه‌ها بدتر احتمال از دست دادن خوزستان را داشتیم. متاسفانه همانطور که در عنوان بندی پایانی فیلم هم به آن اشاره می‌شود، مقاومت این گروه سربازان آنطور که سزاوارشان بودند دیده نشد و شهدای این گردان هم مظلوم ماندند. شادمانی آتش بس باعث گم شدن اخبار این نبرد سهمگین شد و حالا توکلی و تیم‌اش یادواره‌ای برای تمام رزمنده‌ها و شهدای ایرانی حاضر در تنگه ابوقریب ساخته‌اند تا فیلم‌شان شمعی روشن باشد برای زنده ماندن یاد آن ها.


نظر شما :