مرکز رشد محلات و نیم وردر پی راه‌اندازی صندوق حمایتی خطرپذیر/فعالیت ۸ واحد فناور در این مرکز

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۲۵ کد : ۷۵۰۳ مرکز رشد، تجاری سازی فناوری و اشتغال تاپ خبر
معاون فناوری مرکز رشد واحدهای فناور محلات و نیم‌ور گفت: مرکز رشد محلات به دنبال راه اندازی صندوق حمایتی خطرپذیر جهت حمایت از صاحبان ایده است.
مرکز رشد محلات و نیم وردر پی راه‌اندازی صندوق حمایتی خطرپذیر/فعالیت ۸ واحد فناور در این مرکز

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی ، قاسم براتی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه مرکزی، اظهار کرد: مرکز رشد واحدهای فناور محلات و نیم‌ور در سال 1393 با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهر نیم‌ور تأسیس شد و در اسفند ماه سال 1396  با افتتاح دفتر این مرکز در شهر محلات فعالیت خود را گسترش داد.

وی افزود: این مرکز ارائه دهنده خدمات و ابزارهای مطمئن به کارآفرینان، واحدهای فناور نوپا و جوان در طول دوره شروع فعالیت آن­ها برای تبدیل نوآوری ­ها و دستاوردهای تحقیقاتی‌شان به محصولات دارای توجیه اقتصادی در زمینه های مختلف است.

براتی گفت: استراتژی اصـلی مرکز رشد، ارائه دامنــه وسیـع و متنوعی از امکانات، خدمات و فرآیندهایی اسـت که به افزایش ضریب موفقیت واحدهای فناور در آغاز فعالیت آنها کمک می‌کند و رشد واحدهایی را که دارای پتانسیل لازم برای تبدیل به مولدهای کار هستند، تسریع می‌ کند.

وی تصریح کرد: بازار هدف و مخاطبین مرکز رشد شخصیت‌های حقیقی و حقوقی فعال در زمینه‌های مرتبط با صنایع معدنی(با تاکید بر صنعت سنگهای تزیینی و نما)، صنایع کشاورزی (با تاکید بر گل و گیاهان زینتی و پرورش ماهیان زینتی) و فناوری اطلاعات(از قبیل نرم افزار، سیستم‌های اطلاعاتی، شبکه، نرم افزارهای فرهنگی، هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک) هستند.

وی با اشاره به عملکرد مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان محلات بیان کرد: در سال گذشته با اعمال تغییراتی در شورای فناوری مرکز، فعالیت‌ها با هدف معرفی خدمات و امکانات مرکز به شهرستان و ذینفعان برگزار شد.

وی برگزاری 4 دوره آموزشی در قالب افزایش توانمندی واحدهای مستقر در مرکز، برگزاری سه کارگاه آموزشی با همکاری دانشگاه دولتی با هدف ارتقای سطح کیفی افراد دارای ایده و طرح، برگزاری سه همایش بزرگ همچون اولین رویداد استارتاپی شهرستان با حضور 90 شرکت کننده، همایش معجزه ارتباط موفق در دلیجان و برگزاری نخستین همایش بانوان نوآفرین با حضور 20 بانوی مطرح در سطح ملی را از جمله فعالیت های ویژه انجام شده در مرکز در سال 97 دانست.

براتی افزود: در حاشیه همایش بانوان نوآفرین نمایشگاه عکس از توانمندی‌های بانوان در 4 محور بانوان کارآفرین، هنرآفرین، نقش‌آفرین و نوآفرین برگزار شد که در سطح استان و حتی کشور برگزاری چنین همایشی جدید بود.

وی با اشاره به عقد 6 تفاهم‌نامه با دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه دولتی، پژوهشکده گل و گیاه، مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای، کمیته امداد و دانشگاه آزاد اسلامی و حضور موفق در دو نمایشگاه سنگ و گل و گیاه شهرستان محلات گفت: یکی از خلاءهای مرکز در بحث اطلاع‌رسانی بود که با آغاز فعالیت مجازی و راه‌اندازی وب سایت مرکز که کاملا به روز است این خلاء جبران شده است.

براتی اظهار کرد: در سال گذشته 3 بازدید از مرکز رشد استان قم، خرم‌آباد و مرکز سامسونگ امیرکبیر با حضور نخبگان انجام گرفت. بازدید از مرکز سامسونگ امیرکبیر با هدف آماده‌سازی نخبگان به لحاظ تشکیل صندوق حمایت از نوآفرینان و صاحبان فکر و ایده انجام گرفت، همچنین در کنار این بازدیدها 5 شماره مجله الکترونیکی تولید و پرورش گیاهان آپارتمانی نیز در کشور منتشر شد.

 وی اضافه کرد: در سال گذشته 6 واحد فناور جدید در این مرکز جذب شد و 2 واحد دیگر مستقر در مرکز از مرحله پیش رشد به مرحله رشد وارد شدند. در حال حاضر 8 واحد فناور در حوزه های گل، سنگ، فناوری اطلاعات، فروشگاه اینترنتی، طراحی و ساخت نمونه اسباب بازی و انیمیشن در مرکز مستقر هستند که حمایت هایی همچون واگذاری فضای فیزیکی و ملزومات اداری، مشاوره و کارگاه آموزشی و معرفی این واحدها به بازارهای هدف انجام می شود و در این راستا برای 30 نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.

براتی توسعه فضای فیزیکی مرکز و تبدیل مرکز رشد شهرستان به مرکز جذب ایده در حوزه سنگ و گل در سطح ملی را از اهداف تعیین شده در سال 98 دانست و گفت: همچنین مرکز رشد شهرستان به دنبال تشکیل صندوق حمایتی خطرپذیر با حضور سازمان های غیردولتی و اشخاص حقیقی است تا از این طریق بتوان از واحدهای فناور حمایت کرد.

معاون فناوری مرکز رشد واحدهای فناور محلات و نیم‌ور در ادامه در معرفی واحدهای فناور  گفت: این واحدها دارای هویت حقوقی مستقل از مرکز رشد بوده و با توجه به اساسنامه یا سایر اسناد قانونی در زمینه تحقیقات کاربردی و توسعه ای، طراحی، مهندسی، انتقال فناوری، ارائه خدمات تخصصی و فعالیت در جهت تجاری کردن نتایج تحقیقات فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه غالبا سه مرحله برای یک واحد فناور (هسته یا شرکت) شامل مرحله پیش رشد، مرحله رشد و مرحله بلوغ وجود دارد، عمده ترین اهداف مرکز رشد را بستر سازی جهت تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی،  ایجاد زمینه کار آفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان،  کمک به رونق اقتصاد محلی مبتنی بر فناوری،  ایجاد فضای لازم جهت گسترش و رشد واحدهای کوچک و متوسط دانش مدار و فناور فعال در زمینه های فناوری،  بستر سازی ایجاد فرصت های شغلی مناسـب جهت جذب کارآفـرینان و دانـش آمـوختگان دانشـگاهی در زمینه فناوری و  تولید و توسعه محصولات و فرایندهای فناوری قابل عرضه به بازار عنوان کرد.

وی در ادامه به معرفی و تشریح قابلیت های واحدهای فناور فعال در این مرکز به شرح ذیل پرداخت:

واحد فناور دیجی باغ:

این واحد با برخورداری از نیروی انسانی متخصص و با تجربه و با تکیه بر یکی از مزیت های شهرستان محلات یعنی گل و گیاهان زینیتی اقدام به آموزش آنلاین تولید و پرورش گل و گیاه در زیر نور مصنوعی کرد.

انتشار اولین مجله تمام الکترونیک در زمینه گل و گیاه به صورت فصلنامه، اقدامی در امتداد مباحث آموزشی دیجی باغ است. این واحد در ادامه با ایجاد یک فروشگاه آنلاین اقدام به ارسال گل و گیاهان آپارتمانی به سراسر کشور کرد. این امر با ابتکار و خلاقیت به کار رفته در بسته بندی صورت گرفته میسر شده است، همچنین ارسال نشاء و قلمه برای اولین بار در کشور از دیگر فعالیت های این واحد فناور است .

واحد فناور نگاه نو :

این واحد فناور با تولید محتوای دیجیتالی در بخش های تولید سینک، انیمیشن، موشن گرافی، تدوین و ... توانسته است نه تنها نیاز منطقه و بخش های خصوصی و دولتی را پوشش دهد بلکه با فعالیت در فضای مجازی و انتشار نمونه کارهای خود توانسته در جذب سفارش از دیگر نقاط کشور و حتی مواردی از کشورهای همسایه موفق عمل کند.

همچنین این واحد در سال گذشته جهت تامین نیروی انسانی متخصص برای خود اقدام به برگزاری دوره های آموزشی تخصصی کرد .

واحد فناور پاپیتال :

این واحد با مدیریت یکی از دانشجویان رشته مکانیک مرکز آموزش عالی محلات اقدام به طراحی و تولید نمونه اولیه از اسباب بازی کودکان (ماشین کنترلی) کرده است. کلیه مراحل طراحی اجزای این وسیله و نیز تهیه نمونه اولیه از طریق چاپ سه بعدی توسط این دانشجوی خلاق صورت پذیرفته است. طراحی و تولید این نمونه از اسباب بازی ها علیرغم حجم بزرگ بازار، به صورت بسیار محدود در کشور صورت می گیرد و اغلب از نمونه های خارجی به صورت واردات عمده استفاده می شود. این واحد در حال رفع نواقص جزیی نمونه اولیه خود است.

واحد فناور کالامکو :

واحد فناور کالامکو قصد دارد به عنوان اولین فروشگاه اینترنتی در سطح شهر محلات کار خود را ابتدا از ارسال آنلاین غذاهای رستورانی آغاز کند. زیرساخت های نرم افزاری این فروشگاه تامین شده و در حال تولید محتوا هستند و نزدیک به یک ماه دیگر راه اندازی خواهد شد. این واحد در برنامه آتی خود قصد دارد سطح خدمات دهی آنلاین خود را به عنوان یک فروشگاه کامل و در ادامه در زمینه ارائه خدمات گسترش دهد .

واحد فناور نویدگستر :

این واحد با تیم برنامه نویسی خود اقدام به تولید نرم افزار پلاک خوان کرد. این نرم افزار قابلیت نصب بر روی دوربین های ترافیکی و امکان ثبت ترددهای وسائط نقلیه را در تمام شبانه روز داراست و علاوه بر کاربرد در مباحث ترافیکی، امکان استفاده از آن در تمامی فضاهایی که نیاز به اعمال نظارت و ثبت ترددها وجود دارد، از جمله مجتمع های اداری و تجاری، فروشگاه ها و حتی مجتمع های مسکونی وجود دارد. از دیگر کاربردهای این نرم افزار پلاک خوان نصب آن در بزرگراه ها و عوارضی های سراسر کشور است که هم اکنون نیز در حال بهره برداری است .

واحد فناور تتیس کاو پارس :

این واحد فناور که در حال ثبت به عنوان یک شرکت دانش بنیان است با همکاری متخصصین علوم نرم افزاری و همچنین زمین شناسی اقدام به تولید نرم افزاری با عنوان " تلفیق داده های زمین مکانی" با استفاده از منطق فازی IDS و هوش مصنوعی جهت اکتشاف فلزات پایه و گرانبها کرده اند. این نرم افزار می تواند کمک بسیار شایانی جهت کاهش هزینه های اکتشاف و مطالعات زمین شناسی داشته باشد .

واحد فناور پاندورا :

استفاده از ضایعات سنگ تزئینی و تبدیل آن به محصولی هنری و کاربردی و ایجاد ارزش افزوده، حاصل خلاقیت و ابتکار صاحب این ایده است. سنگ مرمر دارای ارزش اقتصادی بالایی است در عین حال استفاده از ضایعات آن در صنعت معماری با چاشنی هنر و سلیقه توانسته است محصولی زیبا و مخاطب پسند تولید کند.

در این واحد تلاش شده است با تامین فضای کارگاهی و جلب مشارکت بخش خصوصی  ارزش افزوده ایجاد شود.

تولید پایه های گل رز به روش قلمه پیوند :

این واحد که از مرحله پیش رشد به رشد راه یافته است با استفاده از دانش و تجربه خود اقدام به تولید پایه های گل رز به روش قلمه پیوند کرده است. این روش علاوه بر افزایش طول عمر گل در بالا بردن کفییت آن نیز موثر است


نظر شما :