سرپرست مرکز فوق تخصص درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی خبر داد:

ثبت ۱۹۱ مورد بارداری مثبت پس از انجام عمل های IUI و IVF در سال ۹۷

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۱:۲۸ کد : ۷۹۹۵ معاونت پژوهشی تاپ خبر
سرپرست مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: در سال گذشته از مجموع فرایندهای درمان ناباروی این مرکز، ۱۹۱ مورد باروری مثبت پس از انجام عمل های IUI و IVF در این مرکز به ثبت رسیده است.
ثبت ۱۹۱ مورد بارداری مثبت پس از انجام عمل های IUI و IVF در سال ۹۷

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی به نقل از ایسنا، منطقه مرکزی، محمد طالبی در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن روز ملی جمعیت، با بیان اینکه مرکز درمان ناباروری مجموعه جهاد دانشگاهی استان، در راستای تحقق سیاست های کلی جمعیت و حل مشکلات ناباروری زوجین به متقاضیان خدمت رسانی می کند، افزود: با توجه به اینکه استان مرکزی به نسبت سایر استان های کشور، از موضوع ناباروری زوجین رنج می برد، این مرکز آمادگی کامل دارد تا با ارائه خدمات باکیفیت و تلاش های بیش از پیش، مشکلات زوجین را در این زمینه مرتفع کند.

وی با بیان اینکه این مرکز در سال 1393 و با رویکرد حل مشکلات ناباروری زوجین فعالیت های خود را به صورت رسمی شروع کرده است، خاطر نشان کرد: علیرغم همه مشکلات و موانعی که ما در سال گذشته با آن روبرو بودیم، خوشبختانه با تلاش کارکنان این مجموعه توانسته ایم اتفاقات خوبی را در حل مشکل ناباروری زوجین رقم بزنیم و امیدواریم با تجهیزات به روز و ایده های نوآورانه خود، بتوانیم در آینده نیز خدمات مطلوبی را به مراجعه کنندگان ارائه دهیم.

طالبی با بیان اینکه در سال گذشته از مجموع فرایندهای درمان ناباروی این مرکز، 191 مورد باروری مثبت به ثبت رسیده است، گفت: برخی از این موارد، در همان مراحل اولیه درمانی و بوسیله مصرف داروهای مورد نیاز یا خدمات مشاوره به نتیجه رسیده اند و درصد دیگری نیز، پس از انجام عمل های IUI و IVF توانسته اند مشکل ناباروی خود را حل کنند که به اعتقاد ما با توجه به ظرفیت های موجود در این مجموعه، آمار بسیار خوبی به حساب می آید.

وی با اشاره به کمک های مادی و معنوی مجموعه استانداری و دانشگاه علوم پزشکی اراک در راستای پیشبرد اهداف این مرکز، اظهار کرد: با وجود اینکه تعرفه های مالی این مرکز کاملا مناسب هستند و به نسبت سایر مراکز مشابه، هزینه های درمانی کمتری را متوجه مراجعه کنندگان می کنند، اما ما همچنان با مشکلات متعددی مواجه هستیم و بسیاری از مراجعه کنندگان، توان مالی لازم را برای پرداخت هزینه های درمان ندارند.

سرپرست مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی ادامه داد: در شرایط کنونی و با توجه به مشکلات مالی موجود، کمک دستگاه های مرتبط، سازمان های بیمه گر و بانک‌ها، بیش از گذشته می تواند مشکلات مراجعه کنندگان را حل و فصل کند و روند درمانی آنها را سرعت ببخشد. هم اکنون موضوع ناباروری می تواند آسیب های اجتماعی زیادی را برای خانواده ها بهمراه داشته باشد و رفع این مشکل، می تواند این آسیب ها را در بسیاری از حوزه های اجتماعی، از جمله طلاق، با کاهش چشمگیری رو به رو کند.

طالبی افزود: امروزه یکی از عمده دلایلی که باعث رنجش زوجین نابارور می شود، ناتوانی در پرداخت هزینه های درمان است و این موضوع باعث شده است تا بعضا زوجین روند درمانی خود را به تاخیر بیندازند و شرایط درمانی خود را دچار پیچیدگی خاصی کنند. استفاده از ظرفیت های خیرین می تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد و شاید یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث شده است تا در شرایط کنونی، جای خالی خیرین بیش از هر زمان دیگری احساس شود، ناتوانی این مجموعه در انعکاس دغدغه های زوجین نابارور به خیرین بوده است.

سرپرست مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: ما در ادامه روند خدمت رسانی صادقانه خود و به مناسبت فرا رسیدن روز ملی جمعیت، در صدد هستیم تا بر اساس پیش بینی های انجام شده، تا سوم خرداد ماه سال جاری، فرایندهای ابتدایی درمان و مشاوره مراجعه کنندگان را به صورت کاملا رایگان انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، مسئول آزمایشگاه جنین شناسی مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز در این جلسه، با بیان اینکه ایران در سالهای اخیر توانسته موفقیت های چشمگیری را در دستیابی به فناوری و تکنولوژی درمان زوجین نابارور بدست بیاورد، گفت: وجود نیروهای متخصص و هزینه های پایین درمان، باعث شده است زوج هایی از خارج کشور برای طی کردن مراحل درمان ناباروری خود، به ایران سفر کنند. مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز به عنوان مرکزی پیشرو توانسته است با بکار گیری نیروهای زبده و استفاده از شیوه های نوین درمان، خدمات خوبی را در سالیان گذشته به مراجعه کنندگان ارائه دهد.

غفاری زاده با تاکید بر اینکه امروزه بیش از 95 درصد فرایندهای درمانی به صورت کاملا مستقیم در این مرکز انجام می شوند اظهار کرد: صفر تا صد این فرایندهای درمانی در این مرکز انجام می شوند و بررسی نتایج بدست آمده از فرایندهای درمانی نیز، نشان از عملکرد مثبت این مرکز دارند. وجود چنین مرکزی در استان مرکزی، نعمتی برای مردم استان به شمار می آید و سبب شده است تا بسیاری از افراد ساکن در این منطقه با صرف کمترین هزینه های درمانی بتوانند، روند درمان خود را به اتمام برسانند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در این مرکز آزمایشگاه های جنین شناسی، آندرولوژی، تشخیص طبی، اتاق های عمل پیشرفته و مرکز مشاوره تخصصی، برای تکمیل فرایندهای درمانی فعال هستند و در فرایندهای اهدا، از جمله اهدای جنین یا رحم جایگزین، مددکارانی مشغول ارائه خدمات درمانی به مراجعین هستند. خوشبختانه برای اولین بار در استان، ما توانستیم درمانی را با استفاده از رحم جایگزین که منجر به بارداری شده است، به انجام برسانیم و در حال حاضر نیز 2 مورد به این شیوه در حال طی کردن مراحل بارداری خود هستند.

غفاری زاده انجام فرایندهای درمانی پیشرفته را مستلزم داشتن تکنولوژی و فناوری های نوین دانست و اضافه کرد: خوشبختانه ما هم اکنون این توانایی را داریم که پیشرفته ترین خدمات درمان ناباروری را به زوجین مراجعه کننده ارائه دهیم و در آینده نزدیک نیز در نظر داریم با تامین زیرساخت های مورد نیاز و راه اندازی بخش ژنتیک، قسمت دیگری از این فرایندهای درمانی را بر عهده بگیریم.

وی با بیان اینکه فرایند فریز و نگه داری گامت و جنین، به عنوان فرایندی پیچیده، نیازمند وجود فضاهای لازم برای این امر هستند، گفت: بیش از 90 درصد کسانی که وارد فرایندهای پیچیده درمان می شوند، نیازمند فریز و نگهداری جنین خود هستند که خوشبختانه این فضای نگهداری هم اکنون در مرکز جهاد دانشگاهی وجود دارد و از این بابت نیازی به مراجعه به سایر مراکز درمانی نیست.

مسئول آزمایشگاه جنین شناسی مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی، عوامل زیست محیطی، شرایط شغلی، افزایش سن ازدواج و بارداری، تغذیه نامناسب و... را از مهم ترین دلایل افزایش ناباوری در بین زوج های ایرانی دانست و افزود: عوامل بسیاری امروزه موجب شده اند که میزان ناباروری در کشور ما از میانگین جهانی بیشتر باشد و با توجه به نتایج تحقیقات بدست آمده در سطح کشور، هم اکنون از هر 5 زوج، یک زوج نابارور هستند. با توجه به شرایط خاص استان مرکزی، از جمله وجود آلودگی های شیمیایی، آمار ناباوری در استان اندکی از میانگین کشوری بیشتر است و بر این اساس باید عوامل بروز ناباروری در استان بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: طبق ابلاغیه وزارت بهداشت، مرکزی در زمینه درمان ناباروری موفق است که بتواند حداقل 20 درصد از مراجعین خود را به سمت بارداری مثبت هدایت کند که خوشبختانه از این حیث، مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی، توانسته است در حدود 30 تا 40 درصد از مراجعین خود را به نتایج مطلوب برساند.

غفاری زاده با بیان اینکه تسهیلات در نظر گرفته شده برای مراجعین، شامل افرادی که تابعیت ایرانی ندارند، نمی شود، اضافه کرد: مجموعه درمانی جهاد دانشگاهی استان مرکزی از چند سال پیش سعی داشته است تا فرایندهای درمانی خود را در حوزه های مختلف از جمله ناباروری، بیماری های پوستی و... به وسیله سلول های بنیادین انجام بدهد، اما از آنجاکه به دلیل برخی از مشکلات موجود، روند استفاده از این سلول ها در سطح کشور با کندی همراه شده است، این مرکز نیز در این زمینه فعالیت های چشمگیری نداشته است.

مسئول آزمایشگاه جنین شناسی مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی با تاکید بر اینکه در حدود 30 تا 40 درصد از مراجعین، ناباروری ثانویه دارند، گفت: در بیش از 80 درصد موارد، با ممارست و انجام فرایندهای درمانی لازم، مشکلات ناباروری برطرف می شود. 10 درصد از موارد با اهدا و 10 درصد دیگر نیز با استفاده از درمان های ژنتیکی می توانند به نتیجه برسند. در واقع بیش از 80 درصد از مراجعین، سخت بارور هستند که با اتمام فرایندهای درمانی خود می توانند به نتایج مطلوب دست پیدا کنند.


نظر شما :