به همت گروه پژوهشی توسعه کالبدی شهری :

دوره آموزشی "کاربرد GIS در برنامه ریزی شهری و منطقه ای" برگزار گردید

۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۹ کد : ۱۱۳۲۰ معاونت پژوهشی
با توجه به اتمام طرح تحقیقاتی با عنوان "ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی در محیط GIS برای اراضی در حریم و خارج از حریم شهرهای استان مرکزی" توسط گروه پژوهشی توسعه کالبدی شهری و لزوم یادگیری کاربران پایگاه مذکور، دوره آموزشی "کاربرد GIS در برنامه ریزی شهری و منطقه ای" به منظور آشنایی با توانمندی ها و قابلیت هایGIS ، معرفی محیط های کاری این نرم افزار و آموزش نوار ابزارهای آن با محوریت بهره برداری از پایگاه اطلاعات مکانی، تدوین شد.
دوره آموزشی "کاربرد GIS در برنامه ریزی شهری و منطقه ای" برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی ، از مرداد ماه ۹۸ دوره آموزشی "کاربرد GIS در برنامه ریزی شهری و منطقه ای" در استانداری مرکزی برگزار گردیده و تا مهرماه ادامه خواهد داشت.

مصطفوی مدیر گروه کالبد شهری معاونت پژوهشی در گفت وگو با روابط عمومی در این خصوص عنوان کرد: یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری و برنامه ریزی مدیران و متخصصان شهری برای اداره امور شهرها، داشتن اطلاعات دقیق می باشد که جمع آوری، ذخیره سازی، بازیابی و پردازش حجم وسیعی از اطلاعات و داده ها بدون بهره گیری از فناوری اطلاعات را به امری اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است.

مدیر گروه کالبد شهری در ادامه گفت ؛ گسترش روزافزون شبکه کاربران این سیستم ها همچون سیستم اطلاعات جغرافیایی از جمله نکات اساسی است که می تواند به قابلیت ها و توانایی های این سیستم بیفزاید. در حال حاضر از این سیستم در بخش های مختلف مانند مطالعات زیست محیطی، برنامه ریزی شهری، خدمات ایمنی شهری، مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهری، مدیریت کاربری اراضی، خدمات بانکی، خدمات پستی، مطالعات جمعیتی و مدیریت تأسیسات شهری مثل برق، آب،گاز، و... استفاده می شود و با گذشت زمان و توسعه سیستم ها، کاربرد آن به کلیه بخش های مرتبط با زمین گسترش یافته است.

وی افزود: GIS در برنامه ریزی شهری و منطقه ای دارای امتیازهای فراوانی است نظیر امکان مدیریت حجم زیادی از داده ها، امکان تغییرات داده ها، قابلیت نمایش در فرمت ها و اشکال گوناگون به صور مختلف نظیر نقشه های کاغذی، رقومی و ، استفاده آسان برای کاربران مختلف و قابلیت یکپارچه کردن داده ها با سایر داده ها مانند اطلاعات کاداستری، اکولوژیکی، داده های اقتصادی، اجتماعی و... . فناوری GIS با جمع‌آوری و تلفیق اطلاعات پایگاه های داده، به وسیله تصویرسازی و استفاده از تحلیل های جغرافیایی، اطلاعات جامع و مفیدی را برای تهیه‌ و تحلیل اطلاعات و استخراج نقشه‌های موضوعی و موضعی فراهم می‌سازد.

مصطفوی در پایان بیان کرد ؛ با توجه به اتمام طرح تحقیقاتی با عنوان "ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی در محیط GIS برای اراضی در حریم و خارج از حریم شهرهای استان مرکزی" توسط گروه پژوهشی توسعه کالبدی شهری و لزوم یادگیری کاربران پایگاه مذکور، دوره آموزشی "کاربرد GIS در برنامه ریزی شهری و منطقه ای" به منظور آشنایی با توانمندی ها و قابلیت هایGIS ، معرفی محیط های کاری این نرم افزار و آموزش نوار ابزارهای آن با محوریت بهره برداری از پایگاه اطلاعات مکانی، تدوین شد. 


نظر شما :