ارزیابی شایستگی مدیران سه دستگاه اجرایی استان مرکزی توسط جهاد دانشگاهی

۲۵ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۹ کد : ۲۰۲۴۶ معاونت آموزشی تاپ خبر
ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران دستگاه های اجرایی استان مرکزی توسط ارزیابان حرفه ای کانون ارزیابی و توسعه شایستگی جهاددانشگاهی در واحد استان مرکزی انجام شد.
ارزیابی شایستگی مدیران سه دستگاه اجرایی استان مرکزی توسط جهاد دانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی ، سیدرفیع موسوی، عضو  کانون ارزیابی و توسعه شایستگی جهاددانشگاهی چهارشنبه ۲۵ تیرماه در حاشیه این برنامه با اشاره به اهمیت و ضرورت شایسته سالاری در سازمان ها، بویژه در دستگاه های اجرایی بخش عمومی و دولتی، گفت: با توجه به اهمیت جایگاه مدیریتی، بدیهی به نظر می رسد که سازمان ها نگاه ویژه تری را به سمت های مدیریتی داشته باشند و با وسواس بیشتری به انتخاب و پرورش مدیران آینده خود بپردازند.

وی افزود: با توجه به توسعه روش شناسی های علمی در حوزه منابع انسانی و مطرح شدن نظریه شایستگی در ادبیات تخصصی، امروزه جهت گیری اصلی سازمان های پیشرو و طراحی تمامی فرایندهای منابع انسانی بر مبنای شایستگی است، لذا امروزه  ابزارها و روش شناسی های سنجشی و پرورشی نیز با رویکرد شایستگی محور طراحی و پیاده سازی می شوند.

موسوی افزود: نیروی انسانی هر سازمان ارزشمندترین سرمایه آن محسوب می شود. در این بین مدیران سازمان از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند چراکه قدرت بهره برداری از منابع مالی و غیرمالی سازمان در اختیار آنها قرار گرفته است، به نحوی که با تصمیم گیری های آنها به صورت مستقیم در بهره وری و توسعه سازمان تغییراتی رخ می دهد، به همین دلیل دامنه تاثیرگذاری مدیران در مقایسه با کارکنان شاغل در سمت های کارشناسی بسیار گسترده و قابل توجه است.

وی افزود: در میان روش های ارزیابی و توسعه که انحصارا برای انتخاب و پرورش مدیران به کار گرفته می شود، مراکز ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران از قابل اطمینان ترین ابزارها در این حوزه محسوب می شوند، تا جایی که بر اساس نتایج برخی پژوهش ها این ابزار، بالاترین میزان اعتبار را در مقایسه با سایر ابزارهای ارزیابی است. کانون ارزیابی و توسعه شایستگی دلالتی بر یک مکان فیزیکی یا جغرافیایی خاصی ندارد، بلکه همانطور که اشاره شد یک روش یا فرایند ارزیابی جهت شایستگی های مدیران توسط ارزیابان حرفه ای با استفاده از تمرین های شبیه سازی شده است. در واقع، در روزهای برگزاری کانون، تعدادی ارزیاب حرفه ای با بهره گیری از تمرین ها و تکنیک ها در تلاش هستند تا به عملکرد رفتار، واکنش ارزیابی شونده ها و به قابلیت ها و شایستگی های عمومی و مدیریتی امتیازهایی را اختصاص دهند و بتوانند سطح افراد را با توجه به شایستگی ها و قابلیت ها و توانمندی های فرد مورد ارزیابی قرر دهند.

موسوی گفت: جهاددانشگاهی در سال ۹۲ طرحی به عنوان طراحی و تدوین مدل شایستگی های عمومی  مدیران دستگاههای اجرایی کشور به معاونت توسعه مدیریت رییس جمهور پیشنهاد کرد که اجرای همان طرح با موافقت این معاونت آغاز شد و اواخر سال ۹۴ به اتمام  رسید. نتایج این طرح تبدیل به بخشنامه و دستورالعمل شد و سازمان اداری و استخدامی کشور در اسفندماه سال ۱۳۹۶ این  بخشنامه را جهت ارزیابی و توسعه شایستگی های عمومی مدیران حرفه ای کشور به کلیه دستگاه های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ کرد.

وی افزود: جهاددانشگاهی با توجه به پیشینه تخصصی و درخشان خود در حوزه های پژوهشی و آموزشی و داشتن بزرگترین شبکه آموزشی کوتاه مدت تخصصی کشور، همچنین بهره گیری از متخصصین مستعد و باتجربه در حوزه های روانشناسی صنعتی سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت استراتژیک و روان‌سنجی و با اخذ مجوزهای لازم از سازمان اداری و استخدامی کشور  اقدام به طراحی و اجرای کانون های ارزیابی و توسعه در سطح کشور و در دستگاه های مختلف اجرایی و صنایع مختلف تولیدی و خدماتی کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از عوامل کلیدی در موفقیت کانون های ارزیابی، برنامه ریزی و مدیریت اجرایی کانون است که شاید توسط بیشتر مجریان مورد غفلت قرار گیرد. در واقع چینش مراحل و تمرین های مرکز ارزیابی به دلیل فشردگی بالا و محدودیت زمانی عامل بسیار مهمی محسوب می شود. با این حال تدوین برنامه زمانی کانون ارزیابی می بایست با اطلاع از محتوای تمرین ها، زمان مورد نیاز، میزان بار شناختی هر تمرین، برآورد خستگی ذهنی شرکت کنندگان و اعمال تنوع صورت پذیرد، لذا برای آرامش بیشتر ارزیابی شوندگان در این روزهای سخت کرونایی و پیشگیری از عوارض خستگی از سفر و استرس ناشی از تجربه حضور در محیط های خارج از استان، اجرای ارزیابی و توسعه مدیران را در استان محل سکونت مدیران برنامه ریزی و اجرا می‌کنیم.

 مسعود شهرجردی رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: شایستگی ها، مجموعه توانایی ها و ظرفیت هایی هستند که شخص را قادر می سازند تا در چارچوب محدودیت های درون و برون سازمانی در ایفای نقش و وظایف کاری خود عملکرد مطلوب داشته باشند به علاوه اینکه تضمین کننده موفقیت سازمانی نیز هستند . شایسته سالاری یکی از ارکان توسعه پایدار در کشورهای  مختلف است که به همین منظور مکانیزم های مختلف در کشورهای توسعه یافته مورد بهره برداری قرار می گیرد. وی افزود: طی دهه‌های اخیر، تغییرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فناوری، تاثیرات شگرفی بر سازمان‌ها داشته است. این تغییرات، همراه با افزایش رقابت جهانی، سازمان‌ها را به بازاندیشی در شیوه‌های انجام کار خود واداشته و باعث شده تا فعالیت‌های خود را مجدداً سازماندهی کنند. سرمایه انسانی در مرکز و قلب سازمان‌ها، نقشی حیاتی و تعیین کننده را در فعالیت های سازمان ها بر عهده دارند و مهمترین مزیت رقابتی در سازمان ها شمرده می‌شوند، از این‌رو شناسایی و ارتقاء مهارت، دانش، توانایی و در یک کلام، شایستگی‌های کارکنان و مدیران برای موفقیت یک سازمان، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. 

شهرجردی ادامه داد: ارزیابی و توسعه شایستگی یکی از کارآمدترین روش ها برای احراز شایستگی کارکنان و  مدیران است که در سال های اخیر برای سنجش شایستگی مدیران دولتی مورد استفاده قرار می گیرد، از این رو کانون ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران جهاددانشگاهی  کشور با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی، پژوهشی و روش‌های پیشرفته مدیریت منابع انسانی، همچنین توسعه فناوری های نوین سازگار با نظام منابع انسانی یکی از مراکز عهده‌دار ارزیابی مناسب شایستگی سرمایه انسانی سازمان ها و دستگاه های اجرایی کشور است که به ارزیابی تعدادی از مدیران پایه و میانی دستگاه هایی اجرایی استان با رعایت پروتکل های بهداشتی مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا با حضور ارزیابان حرفه ای و صاحب صلاحیت جهاددانشگاهی به ارزیابی مدیران ادارات از جمله استانداری، اداره کل استاندارد و اداره کل پزشکی قانونی استان در تاریخ های ۲۵ و ۲۶ تیرماه ۹۹ کرد.


نظر شما :