/چهل سال با جهاددانشگاهی/

اقدام جهاد دانشگاهی استان مرکزی ایجادکننده فصلی نوین در توسعه اجتماعی کشور

۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۵ کد : ۲۱۴۲۷ اخبار عمومی تاپ خبر
رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: شاید بتوان شاخص­ ترین رویداد پژوهشی جهاددانشگاهی واحد استان مرکزی که باعث افزایش سطح اعتبار علمی و پژوهشی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی استان مرکزی نیز شده است را اجرای موفقیت آمیز طرح ملی "بررسی وضعیت شاخص ­های توسعه اجتماعی در استان­ های کشور" دانست که به نظر می­ رسد این پژوهش می تواند با توجه به بازخوردها، به عنوان یک صحیفه معتبر، فصل نوینی در زمینه توسعه اجتماعی پیش­ روی سیاستگذاران و برنامه ­ریزان ارشد و صاحبنظران کشور قرار دهد.
اقدام جهاد دانشگاهی استان مرکزی ایجادکننده فصلی نوین در توسعه اجتماعی کشور

به گزارش روابط عمومی جها دانشگاهی استان مرکزی، مسعود شهرجردی در آستانه فرا رسیدن سالروز تاسیس جهاددانشگاهی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در پی فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، ستاد مزبور در جلسه ۱۶ مرداد ۱۳۵۹ به منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی، جهاددانشگاهی را به عنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی تاسیس کرد. پس از اینکه ستاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی، تغییر پیدا کرد  اساسنامه این نهاد در یازدهم آذرماه ۱۳۶۵ مورد تجدید نظر قرار گرفت و با حذف وظیفه مشارکت در مدیریت اداره دانشگاه ها و تاکید بر انجام فعالیت های فرهنگی و تحقیقاتی به منظور اسلامی شدن دانشگاه ها به تصویب رسید.

وی افزود: بار دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنایت به شرایط جدید دانشگاه ها در ۲۲ آبان ۱۳۶۹ مصوبه ای را به تصویب رساند که در آن جهاددانشگاهی به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی‌خدماتی کشور معرفی شد. در این مصوبه دو وظیفه عمده انجام تحقیقات علمی و فعالیت های فرهنگی همچنان بعهده این نهاد است.

شهرجردی گفت: جهاددانشگاهی  به عنوان یک نهاد عمومی و غیردولتی، دارای شخصیت مستقل و از لحاظ اداری، استخدامی و مالی تابع مقرراتی است که در چارچوب اختیارات قانونی به تصویب هیات امنای جهاددانشگاهی می‌رسد.

وی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز تقریبا بلافاصله پس از تشکیل جهاد دانشگاهی کشور تشکیل شد و بر مبنای روحیه جهادی و با کمترین امکانات و با تحمل سختی ها و مشکلات فعالیت های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی خود را به تدریج توسعه و گسترش داد.

شهرجردی اظهار کرد: هویت جهاد دانشگاهی و رسالت ها و نقش آن در سند بیست ساله نظام جمهوری اسلامی ایران تعریف شده و در سایه ایمان و کوشش جهادگران دانشگاهی سراسر کشور، در مسیر تحقق آرمان ها و اهداف والای انقلاب اسلامی، قانون اساسی و انقلاب فرهنگی، تلاش خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در این سند آمده است که "جهاد دانشگاهی نهادی انقلابی با هویت اسلامی، برخوردار از منابع انسانی متعهد و کارآمد، الهام بخش و موثر در کشور، پیشگام در توسعه علم، فناوری و فرهنگ با تعامل سازنده در عرصه ملی و بین المللی است" افزود: رویکرد جهاد دانشگاهی بر همین مبنا، حفظ و ارتقا روحیه انقلابی و هویت اسلامی، تربیت منابع انسانی کارآمد و تاثیرگذار و پیشرو بودن در شناسایی و رفع نیازهای استان و کشور است.

جهاد دانشگاهی ذاتا یک نهاد فرهنگی است

وی در خصوص تاثیرات جهاد دانشگاهی در سطح استان و کشور اظهار کرد: جهاد دانشگاهی  ذاتا یک نهاد فرهنگی است و آنچه از کار فرهنگی انتظار می رود، تاثیر تدریجی است. کار فرهنگی در بستر زمان و شرایط اجتماعی – اقتصادی – سیاسی و مذهبی معنا پیدا می کند، بنابراین برای بررسی تاثیراتی که جهاد دانشگاهی در سطح استان و کشور داشته باید تاریخ چهل ساله این نهاد را مورد مطالعه قرار داد و دستاوردهای آن را به نمایش گذاشت.

شهرجردی اظهار کرد: آنچه از مطالعه تاریخ فعالیت این نهاد و بررسی دستاوردهای آن به دست می آید  در دو جمله " الهام بخش در نواندیشی و پویایی علمی و فرهنگی در جهت نیل به خودباوری، خوداتکائی و تقویت هویت ایرانی – اسلامی" و " مؤثر در تشخیص چالش‌ها، مسائل و نیازهای علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور، ارائه راه حل های هوشمندانه و تأثیرگذار در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور" قابل مشاهده است.

خدمت رسانی جهاد دانشگاهی برای کاهش معضل پیرسالی

وی با بیان اینکه به عنوان مثال پیرسالی جمعیت کشور یک چالش بزرگ منطقه ایست و جهاد دانشگاهی به عنوان پرچم دار و موسس پژوهش های مرتبط با سلول های بنیادی و درمان ناباروری در کشور مطرح و در دنیا نهادی شناخته شده در این عرصه است، گفت: جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز با ورود به این عرصه، تنها مرکز درمان ناباروری در غرب کشور را تاسیس کرده و با فعالیت این مرکز نه تنها بار بزرگی از دوش متولیان امر در این استان در حوزه درمان ناباروری برداشته شد، بلکه خدمات رسانی به بیمارانی از استان های همجوار تاثیرگذاری مثبت این اقدام را در حوزه کمک به بخش بهداشت و درمان کشور بیش از پیش هویدا کرد .

تربیت سرمایه انسانی کارآمد، مهمترین دستاورد

وی درخصوص مهمترین دستاوردهای جهاددانشگاهی واحد استان مرکزی در این سال ها با توجه به همه فراز و نشیب هایی که داشته گفت: مهمترین دستاورد این نهاد نه تنها در استان بلکه در کشور سرمایه های عظیم انسانی آن است. کارشناسان، مدیران و متخصصینی که در سایه خوداتکایی، تلاش، توکل و علم، بدون درگیر شدن در پیچ و خم های زندگی کارمندی و رفتارهای بروکراسی همیشه آماده خدمت هستند، را می توان بزرگترین دستاوردی دانست که در سایه فعالیت این نهاد در این سال ها پرورش داده شده است.

وی تاکید کرد: در واقع همان چیزی که باعث شده است جهاد دانشگاهی در میان این همه رقیب قدر در بسیاری از زمینه ها همچون فرهنگی، پژوهش ، درمان، صنعت و اشتغال حرفی برای گفتن داشته باشد همان ویژگی هم باعث شده است که این نهاد نیروی انسانی خاص خود را هم داشته باشد.

ایجاد فصلی نوین در توسعه اجتماعی کشور

وی در خصوص فعالیت های شاخص پژوهشی این نهاد در استان مرکزی گفت: فعالیت­های شاخص علمی و پژوهشی متعددی در حوزه معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد استان اتفاق افتاده است که از جمله آنها تولیدات علمی و پژوهشی شامل تحقیقات سیاست­پژوهانه کاربردی، چاپ و انتشار کتب، مقالات و گزارش های مدیریتی، برگزاری نشست های تخصصی برآمده از فعالیت های پژوهشی، راه­اندازی مرکز دیده­بان اجتماعی و ... است.

شهرجردی گفت: شاید بتوان شاخص­ ترین رویداد پژوهشی جهاددانشگاهی واحد استان مرکزی که باعث افزایش سطح اعتبار علمی و پژوهشی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی استان مرکزی نیز شده است را اجرای موفقیت آمیز طرح ملی "بررسی وضعیت شاخص ­های توسعه اجتماعی در استان­ های کشور" دانست که به نظر می­ رسد این پژوهش می تواند با توجه به بازخوردها، به عنوان یک صحیفه معتبر، فصل نوینی در زمینه توسعه اجتماعی پیش­ روی سیاستگذاران و برنامه ­ریزان ارشد و صاحبنظران کشور قرار دهد.

وی افزود: این پژوهش برای اولین بار توسط اعضای هیات علمی گروه پژوهشی توسعه اجتماعی واحد و به سفارش سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شده است.

مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی خدمتی فراگیر در غرب کشور

شهرجردی در خصوص خدمات این نهاد در حوزه سلامت نیز گفت: علاوه بر استمرار موفقیت آمیز کمی و کیفی خدمات تخصصی در زمینه درمان ناباروری به هم­ استانی­ ها، می توان به ارتقای کمی و کیفی فعالیت­های صورت گرفته در آزمایشگاه تشخیص طبی حکیم واحد و خدمات نمایندگی دفتر بانک خون بند ناف در این واحد اشاره کرد که به عنوان تنها مرکز ارائه خدمت در این حوزه در استان مرکزی فعالیت می کند.

شهرجردی با اشاره به توسعه دفتر انتقال تکنولوژی جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: البته برنامه هایی همچون راه اندازی کلینیک دیاب، کلینیک زخم، کلینیک اهدای جنین و امثال آنها از برنامه های پیش روی واحد است که در بعضی موارد در شرف راه اندازی هستند، از سوی دیگر آزمایشگاه معتمد محیط زیست جهاددانشگاهی استان مرکزی با استفاده از مدرن­ترین تجیهزات و ابزار، خدمات ارزنده­ای را در راستای سنجش و پایش آلاینده­های محیط زیستی در زمینه­های هوا، صدا، فیزیکوشیمیایی و بیولوژی با هدف کمک به بهبود شرایط زیستی و طبیعی و نهایتا سلامت جامعه انجام داده ­است.

ارائه آموزش های اشتغال محور برای درمان درد بیکاری

وی در ادامه با اشاره به مهم ترین فعالیت های این نهاد در حوزه آموزش نیز با بیان اینکه ارزیابی شایستگی مدیران استان در جهاد دانشگاهی از فعالیت های این حوزه است که مرحله سوم اینکار در حال انجام است، گفت: این خدمت برای استان بسیار حیاتی است، همچنین برگزاری آزمون های متمرکز استخدامی نهادهای دولتی به این حوزه واگذار شده و تاکنون دو ازمون در کمال سلامت و امنیت برگزار شده است

وی اظهار کرد: خدمات آموزشی که در حال حاضر از سوی معاونت آموزشی این نهاد به بیرون و درون سازمان ارائه می‌شود، پکیج متنوعی از فعالیت‌های مختلف آموزشی در حوزه آموزش‌های مهارتی و تخصصی کوتاه‌مدت است که در دو بخش آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت عمومی و آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت سازمانی ارائه می‌شود.

شهرجردی برگزاری دوره‌های کمک‌پرستاری و جذب فراگیران این دوره‌ها در بازار کار را از اقدامات انجام شده در حوزه آموزش این نهاد عنوان کرد و با رویکرد اشتغال محور اجرایی شده است و افزود: این نهاد در حوزه ارائه خدمات آموزشی به سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز فعالیت های متعددی را در سایه جلب اعتماد سازمان‌های مختلف در سایه ارائه آموزش‌های تخصصی و رعایت استانداردهای آموزشی به انجام رسانده و  می رساند.  

خدمات فرهنگی، متنوع و نوآور

وی در خصوص فعالیت های فرهنگی این نهاد نیز گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی، خبرگزاری های ایسنا و ایکنا به عنوان معتبرترین خبرگزاری های استان را در اختیار دارد که هر دو خبر گزاری به دلیل صحت و سلامت و سرعت در مخابره اخبار موثر و امیدبخش، رسانه های مطرحی در استان هستند. 

وی افزود: همچنین در حوزه فرهنگی برگزاری طرح ملی دانشجو متدبر قرآن، برگزاری هشتمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی و چهارمین دوره مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای پایان نامه‌های دانشجویی در مقطع ارشد و دکتری، برگزاری مجموعه اردوهای ایران مرز پرگهر، برگزاری مراسم بزرگداشت پروفسور قوم‌زاده پدر علم مغز استخوان ایران به همت خبرگزاری ایسنا و با مشارکت استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان میراث فرهنگی و دیگر دستگاه های استان، اجرای طرح های متعدد افکارسنجی توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران و چاپ و انتشار ۵۵ عنوان کتاب از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی از دیگر اقدامات انجام شده توسط این معاونت در سال ۹۸ عنوان کرد.

توجه به اشتغال دانش آموختگان یک ضرورت انکارناپذیر

وی با اشاره به اقداماتی که از سوی این نهاد در راستای کمک به اشتغال دانش آموختگان در قالب فعالیت سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی و مراکزی همچون مرکز رشد واحدهای فناور محلات و نیم ور انجام می شود، توجه به اشتغال دانش آموختگان یک ضرورت انکارناپذیر عنوان کرد که مورد توجه جهاد دانشگاهی قرار گرفته است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: حرکت در مسیر سوق دادن دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه به فعالیت های اشتغال محور و تسهیل امور برای آنان در این مسیر از اقدامات این نهاد در راستای کاهش معضل بیکاری در استان عنوان کرد.


نظر شما :