بیجندی خبر داد:

تدوین سند توسعه مشاغل کوچک و خانگی استان‌های کشور با همکاری جهاددانشگاهی

۱۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۵ کد : ۲۴۴۴۳ مرکز رشد، تجاری سازی فناوری و اشتغال تاپ خبر
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان مرکزی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی گفت: امید است تا پایان آبان ماه کتابچه یا سند توسعه مشاغل خانگی هر استان توسط جهاددانشگاهی استان‌ها نهایی و تحویل مدیران کل تعاون استان‌ها شود، در صورت تایید اسناد تهیه شده توسط ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اسناد به ستاد طرح ارسال می‌شود، ستاد پس از بررسی نهایی آن ها را در قالب کتابچه‌های ملی سند توسعه مشاغل خانگی تحویل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اقدامات بعدی خواهد داد.
تدوین سند توسعه مشاغل کوچک و خانگی استان‌های کشور با همکاری جهاددانشگاهی

محمدصادق بیجندی با حضور در آئین افتتاح دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در شهرستان محلات که به صورت ویدئوکنفرانس انجام شد، با بیان اینکه این طرح مصوب ستاد اقتصاد مقاومتی کشور است، افزود: یکی از مصوبات این ستاد، طرح اشتغال فراگیر و یکی از بخش های اشتغال فراگیر توسعه مشاغل خرد و کوچک و خانگی است. در دورانی که کشور تحت ظالمانه ترین و سخت ترین تحریم هاست، این مشاغل می توانند در سال جهش تولید بهترین ابزار برای تحقق اهداف کشور در حوزه توسعه اشتغال باشند.

وی گفت: بر این اساس وزارت تعاون به عنوان کارفرمای اصلی این حوزه الگویی را در دبیرخانه ملی مشاغل خانگی تصویب کرد که الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی نام گرفت و از سال 96 در 9 استان کشور پایلوت شد و بعد از دو سال که برای 20 هزار نفر اجرایی شد و نتایج بسیار ارزشمندی داشت، نتایج توسط جهاد دانشگاهی به وزارت تعاون تحویل شد و پس از آن تصمیم بر این شد که این طرح به تمام استان های کشور با ظرفیت 54 هزار و 300 نفر تعمیم داده شود و از شهریور امسال بخش عملیاتی و ورود میدانی در تمام استان ها آغاز شد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری علیرغم شرایط کرونایی، فاز مطالعاتی و یافتن مزیت های استان ها انجام شد و امید است تا پایان آبان کتابچه یا سند توسعه مشاغل خرد و کوچک و خانگی هر استان توسط جهاد دانشگاهی استان ها نهایی و تحویل مدیران کل تعاون استان ها شود و در صورت تایید آنها به ستاد ارسال می شود که ستاد آنرا در قالب کتابچه های ملی تحویل وزارت تعاون می دهد.

بیجندی گفت: آنچه در این طرح به صورت ویژه دیده شده است این است که در قالب این طرح سایر طرح های مشابه را آسیب شناسی کرده ایم و نقاط قوت و ضعف آنها مشخص شده است، ضمن اینکه مطالعه تطبیقی خوبی هم با 9 کشور که چنین طرحی را اجرا کرده اند، انجام داده ایم و بحث بومی سازی نتایج حاصل شده بر اساس این مطالعات انجام شد.

وی با بیان اینکه در استان مرکزی ظرفیت دو هزار نفری برای این طرح در نظر گرفته شده که از این تعداد 1206 نفر در سامانه ثبت نام کرده اند، خواستار همکاری مجمع نمایندگان استان برای اجرای کامل این طرح در استان و فعال شدن تمامی ظرفیت در نظر گرفته شده در استان شد و گفت: یکی از مشکلات عمده مشاغل خرد، کوچک و خانگی، فروش محصولات است، بر این اساس در این طرح از سمت بازار حرکت را آغاز کرده ایم و به سمت تولید پیش می رویم به این معنا در جهاد دانشگاهی به عنوان مجری طرح مزیت ها و ویژگی های بازار شناسایی می شود، مخاطبان توان سنجی می شوند و آموزش های لازم به آنها داده می شود و مشاوره های تخصصی و عمومی با نظارت ادارات کل تعاون دریافت می کنند تا در نهایت اهداف مشخص شده به خوبی عملیاتی شود.

وی اظهار کرد: از دیگر نکاتی که به صورت ویژه توجه شده فروش محصولات در شبکه های مختلف است و در طرح زنان سرپرست خانوار هم که ذیل همین الگو با کارفرمایی معاونت زنان ریاست جمهوری انجام شد، در دوران کرونا توانستیم با تغییر جهت تولیدات این افراد تولید ماسک و مواد ضد عفونی داشته باشیم و در استان مرکزی موفق عمل کنیم.

بیجندی اظهار کرد: مشاوره و آموزش شرکت کنندگان در این طرح و حضور آنها در نمایشگاه های داخلی و خارجی رایگان است و برای هر 50 نفر از این افراد یک تسهیلگر فعال شده که آنها را در طول مسیر همراهی می کند تا این افراد به هدف برسند.

ضرورت توجه ویژه به فرهنگ سازی در مسیر اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان نیز در این آئین خواستار استفاده از تجربیات گذشته کشور در جریان اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی شد و گفت: یک بسته مشخص شفاف و روشن شامل ویژگی های طرح و معرفی کمک ها، مشوق ها و حمایت های مختلفی که از شرکت کنندگان در طرح صورت می گیرد به مجمع نمایندگان ارائه شود تا این مجمع بر اساس آن بتواند به خوبی به مجریان طرح در اجرای هرچه بهتر آن کمک کند.

وی تصریح کرد: مشوق ها همیشه مالی نیستند، بخشی از مشوق ها علمی، حمایتی و کاربردی هستند و باید بیان شود که در مجموع چه مشوق هایی از این افراد صورت می گیرد.

سلیمی همچنین با تاکید بر لزوم توجه به فرهنگ سازی در خصوص اجرای این طرح اظهار کرد: از رسانه ها در بخش اطلاع رسانی این طرح نباید غفلت کرد. این ایده نوآورانه است و اگر تکمیل شود حتما موفق خواهد بود. از طرفی جلساتی در سطح کشور با مدیران بانک ها برگزار شود تا بتوان تسهیلاتی به شرکت کنندگان در طرح ارائه شود.

وی تاکید کرد: در حوزه قانونگذاری نیز مجلس آماده همکاری است، هرچند اینگونه اقدامات نیاز به قانون ندارند و در واقع به اقدام جدی و عملیاتی در بخش اجرا نیاز دارند.

مشاغل خانگی جای خود را در حوزه اشتغال کشور باز کرده اند

بر اساس این گزارش، محمدتقی آبایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در این آئین گفت: در سال 89 که قانون مشاغل مصوب شد، طرح مشاغل خانگی به عنوان یک طرح کمک معیشتی برای خانوارها مطرح بود ولی به گونه ای در این سال ها دنبال و اجرا شد که در حال حاضر مشاغل خانگی به عنوان مشاغلی پایدار مد نظر قرار گرفته اند و این امر نشان می دهد که این مشاغل جای خود را در حوزه اشتغال کشور باز کرده اند.

وی با بیان اینکه طرح زنان سرپرست خانوار نیز در استان به خوبی اجرایی شد و قول می دهیم که سهمیه استان مرکزی در طرح مشاغل خانگی نیز پوشش داده شود، گفت: الان در کشور جایگاه پنجم را داریم و یقینا ظرف یکماه آینده ظرفیت دو هزار نفری این طرح در استان تکمیل خواهد شد.

جهاد دانشگاهی می تواند سهم مشاغل خانگی در اقتصاد کشور را توسعه دهد

مسعود شهرجردی رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: بر اساس قانون مشاغل خانگی، ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی یکی از سیاست های توسعه اشتغال در کشور است که هر ساله با صدور مجوزهایی اقداماتی در این زمینه صورت می گیرد.

وی افزود: با توجه به تجربیات حاصل از اجرای طرح های گذشته و آسیب شناسی هایی که انجام شد و مطالعات تطبیقی که صورت گرفت، توجه به مزیت های نسبی و رقابتی استان ها در جریان اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی مورد توجه جدی قرار گرفت. در این زمینه الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی با توجه به ظرفیت های فراوان این مشاغل که شامل پایین تر بودن هزینه راه اندازی، انعطاف پذیری و امکان اشتغال برای اقشار گوناگون است، تدوین شد.

شهرجردی گفت: در این زمینه جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای در کنار وزارت تعاون، برنامه های مناسبی در زمینه پایدارسازی مشاغل، اتصال به بازار و جلوگیری از هدررفت منابع تدوین کرد و سعی شد در فاز اول با تمرکز بر مزیت هایی که در استان بود، برای اجرای موفق طرح برنامه ریزی و اقدام شود.

وی افزود: با مشارکت اداره کل تعاون و حمایت های فرمانداری محلات انتظار می رود بتوانیم افزایش سطح مشاغل خانگی در اقتصاد شهرستان، حضور پایدار کسب و کارهای خانگی در بازارهای منطقه ای و ملی در شهرها و روستاها و اتصال آنها به بازارهای هدف و توانمندی متقاضیان و در نهایت کاهش وابستگی آنها به تسهیلات را محقق کنیم.

شهرجردی گفت: تلاش می شود طرح به گونه ای پیش برود که متقاضیان به دنبال وام نباشند و طوری به بازار متصل شوند که تقویت اشتغال آنها محقق شود، در این راستا کلیه ظرفیت های جهاد دانشگاهی استان از جمله خبرگزاری های ایسنا و ایکنا، مرکز افکارسنجی دانشجویان و معاونت پژوهشی واحد به کمک اجرای این طرح آمده اند.

شهرجردی خاطرنشان کرد: طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار نیز پیش از این در استان با ظرفیت 130 نفر با موفقیت اجرایی شد.

وی با اشاره به شرایط استان و کشور با توجه به شیوع کرونا، گفت: سهم مشاغل خانگی در این شرایط بسیار بزرگ شده و نهادهایی مثل جهاد دانشگاهی می توانند این سهم را افزایش داده و تقویت کنند و در این راستا، نسبت به ارائه مشاوره های عمومی و تخصصی، اتصال شرکت کنندگان به بازار و آماده سازی و مهیاسازی مکان بازارها برای اجرای این طرح اقدام شده است.

به گزارش ایسنا، در این آئین دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در محلات راه اندازی شد، این دبیرخانه شهرستان های محلات، دلیجان و خمین را پوشش می دهد.


نظر شما :