توصیه یک پژوهشگر برای افزایش بارآوری باغات انار

۱۷ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۴ کد : ۲۴۴۶۹ معاونت پژوهشی
بیشتر مردم فکر می کنند با شروع فصل سرما و دوران خفتگی درختان میوه، کار باغداری تعطیل می شود و باغات نیاز به رسیدگی ندارند، اما این طور نیست، در واقع بهترین فصل برای تغذیه و اصلاح خاک باغات پائیز و زمستان است و با تامین مواد مغذی در زمستان، درختان می توانند در بهار، گل دهی را ظرفیت بیشتری آغاز کنند.
توصیه یک پژوهشگر برای افزایش بارآوری باغات انار

نار محصول شاخص استان مرکزی و در واقع می توان گفت یکی از مزایای نسبی این استان در حوزه کشاورزی است و حفظ این برند شناخته شده بین المللی از طریق ویژه به باغات انار که برخلاف ظاهرشان بسیار حساس هم هستند، ضرورتی انکارناپذیر است.

اینکه تغذیه درخت در فصول مختلف و بویژه در فصل سرد سال به چه شکل انجام بگیرد تا بهترین بهره وری را از یک درخت حاصل کند، سوالی است که یک پژوهشگر حوزه انار به آن پاسخ می گوید.

معصومه نصیری‌مقدم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، چالکود درختان انار را مهمترین راهکار برای تغذیه درخت دانست و افزود: بهترین زمان برای اجرای چالکود، فصول پاییز و زمستان است. اگر مواد غذایی به طور صحیح در این فصول برای ریشه‌ها تامین شود درختان می‌توانند در بهار با پتانسیل بیشتری فصل رویشی خود را آغاز کنند.

وی اولین قدم برای اجرای چالکود را آزمایش خاک و رصد تغییر آن بیان کرد و افزود: از طریق آزمایش خاک کمبودهای موجود مشخص می شود. اگرچه باغداران در استفاده از چالکود تغییرات قابل ملاحظه ای را مشاهده نخواهند کرد، اما به مرور زمان سیستم ریشه تقویت شده و اینکار می‌تواند باعث افزایش درصد رشد شاخه‌های جدید در فصل بهار شود. چالکود پائیز و زمستانه باعث آماده شدن کود در زیر خاک برای استفاده درخت در اول فصل رشد گیاه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در چالکود از مواد آلی و معدنی استفاده می‌کنیم و در این روش در نزدیکی ریشه درخت، چاله‌هایی حفر می‌شود، تصریح کرد: به دلیل حضور آهک فعال در خاک‌های آهکی، میزان بالای بی‌کربنات در آب‌های آبیاری، کمبود مواد آلی، مصرف غیر صحیح (پخش سطحی) کود در سایه‌انداز درختان، کم تحرکی اکثر کودهای مصرفی بخصوص کودهای فسفاته و ریز مغذی‌ها و عدم رعایت مصرف بهینه کود و آب، درختان میوه در کشور عمدتا دچار انواع کمبودها هستند. بر این اساس راندمان و کارایی مصرف کود در روش چالکود به مراتب بیشتر از روش پخش سطحی است.

این پژوهشگر حوزه انار به مزایای چالکود اشاره کرد و با بیان اینکه چالکود مزایای فراوانی برای درخت دارد و موجب می‌شود که گیاه رشد بهتری پیدا کند و کیفیت میوه‌ها افزایش یابد، افزود: چالکود سبب توسعه و رشد ریشه و افزایش سطح برگ درختان میوه می‌شود و بهبود کیفیت میوه‌ها را به همراه خواهد داشت. با کندن حفره‌ها و پرکردن آنها با مواد عالی نفوذ پذیری آب به داخل خاک افزایش می‌یابد، مشکل علف‌های هرز تا حد زیادی کاهش می‌یابد و کودهای شیمیایی غیر متحرک به راحتی توسط جریان آب در دسترس ریشه قرار می‌گیرند و در واقع با روش چالکود کارایی مصرف کود افزایش یافته و مقدار مصرف کود در هکتار را می‌توان کاهش داد.

وی به محل حفر چاله برای اجرای چالکود اشاره کرد و گفت: برای اجرای چالکود باید چاله‌هایی در نزدیکی تنه درخت در فاصله ۱.۵ متری از تنه درخت در محل سایه انداز و یک سوم انتهایی درخت حفر شود.  قطر چاله برای درخت دو ساله انار ۲۵ سانتیمتر و درخت سه ساله ۳۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود و باید دقت شود که ریشه‌ها آسیب نبینند.


نظر شما :