معاون جهاددانشگاهی عنوان کرد:

کرونا تهدیدی برای توسعه آموزش‌های تخصصی جهاددانشگاهی/لزوم بازنگری فعالیت‌ها برای رفع تهدیدها

۲۱ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰ کد : ۲۴۶۳۷ اخبار عمومی تاپ خبر
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی گفت: کرونا تهدیدی جدی برای توسعه آموزش‌های تخصصی جهاددانشگاهی است.
کرونا تهدیدی برای توسعه آموزش‌های تخصصی جهاددانشگاهی/لزوم بازنگری فعالیت‌ها برای رفع تهدیدها

مهدی باصولی امروز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه در دیدار با نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی و فرماندار ساوه که در دفتر نماینده مجلس برگزار شد، به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های آموزشی، تحقیقاتی، علمی، پژوهشی، درمانی، فرهنگی و ... اشاره کرد و افزود: عمده‌ترین فعالیت‌های جهاددانشگاهی در شهرستان ساوه بیشتر به حوزه آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت و آموزش عالی معطوف شده است.

وی با اشاره به تهدیدهایی که در نتیجه شیوع کروناویروس متوجه حوزه آموزش‌های کوتاه مدت و آموزش عالی شده است، گفت: برای برون رفت از این تهدیدها باید یک بازنگری در نحوه و نوع فعالیت‌های آموزشی صورت گیرد.

وی به برنامه‌های پیشنهادی از سوی نماینده مجلس، فرماندار و جهاددانشگاهی ساوه برای ارتقای فعالیت‌ها اشاره کرد و گفت: برنامه‌های پیشنهادی که در جهاددانشگاهی امکان اجرایی شدن آن وجود دارد مورد واکاوی قرار گرفت و پس از بازنگری در فعالیت‌ها امیدواریم بتوانیم ظرف مدت ۲۰ روز آینده به یک برنامه مدون عملیاتی در شهرستان ساوه دست یابیم.

معاون پارلمانی جهاددانشگاهی تصریح کرد: گستره خدمات متنوع جهاددانشگاهی در شهرستان ساوه در سایه حمایت همه جانبه مسئولان و هم افزایی بین بخشی دستگاههای اجرایی محقق خواهد شد و درصدد هستیم تا در قالب این برنامه پیشنهادی عمل کنیم.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی یک نهاد عمومی غیردولتی است که از سال ۱۳۵۹ فعالیت خود را آغاز کرده و با توجه به شرایط و اقتضائات در طول ۴۰ سال گذشته خدمات متنوع خود را به کشور ارائه داده است و به عنوان پلی بین جامعه و دانشگاه در چهار حوزه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تجاری سازی فعالیت می‌کند.

او آموزش‌های کوتاه مدت و آموزش عالی را دو حوزه خدمتی این نهاد انقلابی در بخش آموزش برشمرد و افزود: توانمندسازی گروه ها و اقشار مختلف جامعه با فعالیت بیش از ۱۰۰ مرکز تخصصی کوتاه مدت در سراسر کشور نظیر شهرستان ساوه، از اهداف جهاد دانشگاهی است و در این راستا به آحاد مختلف جامعه خدمات آموزشی ارائه می‌دهد.

باصولی به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه آموزش‌های بلندمدت از دهه ۷۰ اشاره کرد و گفت: ساختارهای متعددی نظیر دو دانشگاه، ۶ موسسه آموزش عالی و ۴۰ مرکز علمی کاربردی در مجموعه جهاددانشگاهی کشور فعال هستند.

وی به فعالیت جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهشی نیز اشاره کرد و گفت: پژوهش‌های توسعه‌ای و بنیادی دو ساختار تعریف شده برای فعالیت‌های جهاددانشگاهی است که در پژوهش‌های بنیادی حرکت بر مسیر دانش بنیان مورد تاکید قرار گرفته و با تشکیل گروه های مختلف پژوهشی در حوزه سلول‌های بنیادین، رویان، اصلاح نژاد دام، صنعت برق و ... خدمات لازم را ارائه می‌دهد و در پژوهش‌های توسعه‌ای نیز خدمات لازم تخصصی متناسب با مزیت‌ها و ظرفیت‌های هر منطقه‌ای با فعالیت بیش از ۱۴۰ مرکز خدمات تخصصی در سراسر کشور در حوزه های کشاورزی، پزشکی، علوم اجتماعی، علوم انسانی و ... انجام می شود که متاسفانه خدمات پژوهشی توسعه‌ای و بنیادی در ساوه ارائه نمی‌شود.

معاون جهاددانشگاهی کشور به فعالیت خبرگزاری ایسنا به عنوان بزرگترین خبرگزاری غیردولتی کشور و خبرگزاری ایکنا به عنوان تنها خبرگزاری تخصصی بین المللی قرآنی کشور در قالب فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: مراکز افکارسنجی و نظرسنجی جهاددانشگاهی نیز از دیگر فعالیت‌های زیرمجموعه فرهنگی است.

وی تبدیل کردن دانش به ثروت را از فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه تجاری‌سازی برشمرد و گفت: توانمندسازی افراد برای ورود به بازار کار و ایجاد بستری برای رونق کسب و کار از جمله اهداف فعالیت این حوزه است و راه اندازی دبیرخانه مشاغل خانگی در ساوه در امتداد فعالیت‌های جهاد در این حوزه است.

وی گفت: تمامی فعالیت های جهاد دانشگاهی در حوزه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تجاری سازی در تمام استان ها و شهرستان های کشور به صورت یکجا و متوازن ارائه نمی‌شود بلکه بستگی به ظرفیت‌ها و مزیت‌های هر منطقه ای برای اجرایی شدن دارد که امیدواریم بتوانیم با تعامل بیشتر و هم افزایی شاهد گسترش خدمات متنوع این نهاد در استان مرکزی و شهرستان ساوه باشیم.

در ادامه رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی نیز گفت: شیوع کرونا بسیاری از فعالیت‌های کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است و در استان مرکزی نیز شرایط به گونه‌ای شده که بسیاری از فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی تحت تاثیر تبعات منفی شیوع این بیماری است و ادامه این روند نیز آسیب جدی به این فعالیت ها وارد می‌کند.

مسعود شهرجردی بیان کرد: بیشترین فعالیت‌های جهاددانشگاهی ساوه در حوزه آموزشی و  برگزاری دوره‌های تخصصی کوتاه مدت بوده است و هم اکنون کرونا بیشترین تاثیر خود را بر روند تشکیل این دوره‌ها دارد.

شهرجردی تصریح کرد: درصدد هستیم تا با یک هماهنگی بین جهاددانشگاهی کشور، نماینده مجلس و فرماندار شهرستان بتوانیم فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی، دانش بنیان و توسعه‌ای را در مجموعه جهاددانشگاهی شهرستان ساوه توسعه دهیم.

وی توسعه فعالیت‌های جهاددانشگاهی ساوه را مطالبه نماینده مجلس و فرماندار شهرستان بیان کرد و افزود: راه اندازی دبیرخانه مشاغل خانگی از جمله اقدامات خوبی بود که در ساوه عملیاتی شده و کمکی برای اشتغال متقاضیان در اجرای این طرح ملی است.

بازدید از بخش های مختلف جهاددانشگاهی ساوه و نحوه ارائه خدمات این نهاد و دفتر خبرگزاری ایسنا مستقر در این شهرستان و نیز بازدید از زمین واگذار شده برای احداث ساختمان این نهاد از دیگر برنامه های معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی کشور در سفر به ساوه بود.


نظر شما :