با حضور رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی؛

برگزاری نشست مجازی روز وحدت حوزه و دانشگاه / خودباوری ریشه در علوم انسانی اسلامی دارد

۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۹ کد : ۲۵۹۱۲ معاونت فرهنگی تاپ خبر
رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی با تأکید براینکه خودباوری ریشه در علوم انسانی دارد، ادامه داد: برای تقویت مبانی باید در گام اول دولتی اسلامی تشکیل داد و برای داشتن دولت اسلامی باید علم اسلامی داشت.
برگزاری نشست مجازی روز وحدت حوزه و دانشگاه / خودباوری ریشه در علوم انسانی اسلامی دارد

حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌مقدم، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، عصر روز گذشته، ۲۷ آذر در نشست آنلاین با رؤسای دانشگاه، معاون فرهنگی دانشگا‌ها و اساتید که با همکاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و خبرگزاری ایکنا که به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد، گفت: بیش از ۴ دهه از انقلاب می‌گذرد و دهه اول انقلاب به جنگ، کودتای نوژه، ترور شخصیت‌های برجسته، تجزیه‌طلبی اقوام گذشت.

وی با بیان اینکه ایران در عرصه‌های علمی در سال‌های اخیر خوش درخشید، اظهار کرد: پرسش اینجاست آیا به اندازه پیشرفت در علوم تجربی و صنعتی در حوزه علوم انسانی و تحول در این علوم پیشرفتی داشته‌ایم؟ پیشرفت‌ها در این زمینه قطره چکانی بوده و شاهد پیشرفت ملموس نبوده‌ایم و یا به اندازه پیشرفت در حوزه صنعتی، رشد قابل توجهی را شاهد نبوده‌ایم.

ایمانی‌مقدم ادامه داد: البته در بعضی قسمت‌ها به صورت موردی در استانی همچون قم شاهد تحول بودیم، اما در کل دانشگا‌های کشور پیشرفت محسوس نبوده است. اقبال دانش‌آموزان و دانشجویان به‌ویژه نخبگان به سمت رشته‌های علوم انسانی کم است. مسئولان حل مشکلات خود را در دانشگاه علوم انسانی نمی‌بینند. به طور مثال بیش از ۸۰ درصد متقاضیان طلاق که دوره مشاوره را می‌گذرانند به طلاق مصمم‌تر می‌شوند و این امر نشان از عدم تأثیرگذاری مشاوره در جلوگیری از طلاق دارد و لازم است در مبانی علوم تربیتی، مشاوره و روانشناسی بازنگری داشته باشیم.

این مقام مسئول ضروت توجه به علوم انسانی را مورد تأکید قرار داد و افزود: آمایش سرزمینی برای ایجاد تحول در علوم انسانی مؤثر است، چراکه باید باور کنیم هر کشوری و حتی هر استانی حسب اقلیم، بوم و شرایط زمانی خود دارای روحیاتی است. حتی جوانان امروز را با ۲۰ سال قبل نمی‌توان قیاس کرد. از این رو نمی‌توان مطالعات علوم انسانی را تعمیم داد و لازم است آن را بومی‌سازی کرد. البته بومی‌سازی سکولار است و تعالی مهدوی در آن وجود ندارد، حداقل در گام اول باید بنا بر باورپذیری برای تغییر باشد. تحول در علوم انسانی ضروری است و به معنای این است که ناظر بر حقایق باشد. در چهل ساله دوم انقلاب باید برنامه‌های تحول‌ساز در حوزه علوم انسانی جدی گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه عمر مدیریت در کشور ما دو سال است و این مدت زمان برای ارائه برنامه‌ها کافی نیست و مدیران فرصتی برای تحولات بنیادین ندارند، تصریح کرد: تاریخ نشان داده است که گرفتاری بشر محصول دو جنگ جهانی اول و دوم است که در این بازه زمانی یکصد میلیون نفر کشته شدند. در قحطی ایران ناشی از جنگ جهانی بین ۴ تا ۹ میلیون نفر کشته شدند. پس از جنگ جهانی دوم رشد علمی منهای اخلاق ایجاد شده است و بعد از این بازه زمانی مکتب‌های اعتراضی و انتقادی همچون مکتب خودبودگی رشد کردند. ایران از ابتدای ورود اسلام تا قبل قاجار جزو سرامدان عرصه علم و تمدن جهان بوده است.

ایمانی‌مقدم با تأکید براینکه خودباوری ریشه در علوم انسانی دارد، ادامه داد: برای تقویت مبانی باید در گام اول دولتی اسلامی تشکیل داد و برای داشتن دولت اسلامی باید علم اسلامی داشت. وظیفه دانشگاه در این زمینه بسیار سنگین است و برای تحقق اهداف و رسیدن به جامعه مهدویت باید مبانی را به صورت گفتمان‌سازی درآوریم.

وی در پایان اسلامی‌کردن علوم را یکی از مباحث روز دنیا دانست و اظهار کرد: اسلامی‌شدن علوم ضرورت است. ایران مهد علم و اخلاق است. رهبری در سال ۹۱ در دیدار با دانشگاهیان کرمانشاه مطرح کردند که ایران مرحله انقلاب و تشکیل نظام اسلامی را پشت سر گذاشته است و باید مراحل دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی را محقق کنیم که برای تحقق آن نیاز داریم تا زبان فارسی به عنوان زبان علمی دنیا مطرح شود.


نظر شما :