در وبینار زنان موفق در عصر تحریم عنوان شد:

عوامل موفقیت زنان کارآفرین به اشتراک گذاشته شود

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: ابتکار عملی که توسط زنان موفق صورت گرفته و توانسته اند ضمن حفظ کسب و کار خود در دوران تحریم، اشتغال سایر افراد زیرمجموعه شان را نیز حفظ کنند بسیار ارزنده و مایه افتخار است و این تجربیات باید به اشتراک گذاشته شود تا سایرین نیز در این مسیر تقویت شده و موفق باشند.
عوامل موفقیت زنان کارآفرین به اشتراک گذاشته شود

زهرا کسایی پور در وبینار زنان موفق در عصر تحریم که با حضور تعدادی از پیشرانان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در جهاد دانشگاهی اراک برگزار شد، اظهار کرد: بدنبال شیوع بیماری کرونا و مشکلاتی که در پی آن ایجاد شد، بساری از مسائل از جمله مسائل اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفت و طبق برآوردهایی که انجام شده در این میان مشاغل زنان آسیب بیشتری دیدند.

وی با بیان اینکه برخی بانوان توانستند در این شرایط کسب و کار خود را حفظ کنند، اظهار کرد: برخی بانوان موفق توانستند با روش های منحصر به فرد و پویایی و با تکیه بر تجربه، راهکارهایی را به کار گرفته و کسب و کار خود را از این بحران جهانی عبور داده و توانمندی خود را به روش های مطلوبی را عرضه کنند.

کسایی پور بر لزوم به اشتراک گذاری این نمونه های موفق با دیگر بانوانی که در حوزه مشاغل خانگی فعال هستند یا دچار مشکلاتی در عرصه تولید و بازاریابی هستند، تاکید کرد و گفت: امید است انگیزه هایی که عامل موفقیت این بانوان در روزگار فعلی بوده به خوبی تبیین شود و پیشرانان طرح های توسعه مشاغل خانگی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بتوانند راهگشای دیگر بانوان در این عرصه باشند.

وی با بیان اینکه کرونا جز آسیب زدن به سلامت جسمی، روحی و فکری افراد، به پیچیده شدن بخش اقتصادی منجر شده است، گفت: ابتکار عملی که توسط زنان موفق صورت گرفته و توانسته اند ضمن حفظ کسب و کار خود در دوران تحریم، اشتغال سایر افراد زیرمجموعه شان را نیز حفظ کنند بسیار ارزنده و مایه افتخار است و این تجربیات باید به اشتراک گذاشته شود تا سایرین نیز در این مسیر تقویت شده و موفق باشند.

کسایی پور تاکید کرد: جهاد دانشگاهی همواره در حوزه های مختلف فعال بوده و استان از تلاش های علمی و عملیاتی این نهاد بهره برده است.

به اشتراک گذاری تجربیات زنان کارآفرین چراغ راهی برای دیگر بانوان

مسعود شهرجردی رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز در این جلسه ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری و کمک به مجموعه استان در مسیر پیشبرد اهداف در حوزه های مختلف، اظهار کرد: با برگزاری چنین جلساتی تلاش می شود که تجربیات کارآفرینان در عصری که با سختی های تحریم و شیوع بیماری کرونا و آسیب هایی که از این ناحیه به اقتصاد وارد می شود روبرو هستیم، توسط دیگر فعالان اقتصادی بکار گرفته شود.

وی افزود: در این میان به اشتراک گذاری تجربیات زنان کارآفرین می تواند چراغ راهی برای دیگر بانوانی باشد که به نوعی به عرصه اشتغال بویژه اشتغال خانگی و خرد ورود کرده و نیازمند راهنمایی های بانوان موفق برای پیشبرد کسب و کار خود علیرغم سختی های عصر تحریم هستند.

شهرجردی با بیان اینکه طرح های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و توسعه ملی مشاغل خانگی که توسط وزارت تعاون و تسهیل گری جهاد دانشگاهی اجرایی می شود، گام هایی در مسیر توسعه اقتصادی خانوارها هستند و فعالان این حوزه را در مسیر تولید و بازاریابی و فروش یاری می کنند، اظهار کرد: بانوان بخش مهمی از جامعه هدف این طرح ها هستند و امید است زنان ایران اسلامی همواره الگوی موفقی برای زنان در سراسر دنیا باشند.

انگیزه، پشتکار و هدف، کلیدهای موفقیت

فاطمه دهقان عضو و مشاور undp و پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی و طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در این وبینار مهمترین ابزارهای موفقیت را انگیزه، پشتکار و هدف عنوان کرد و گفت: حرکت با انگیزه و پشتکار در مسیر دستیابی به اهداف کوتاه مدت یا بلندمدت موفقیت بدنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه قطعا در مسیر دستیابی به موفقیت سختی هایی وجود دارد و اگر انسان عاشق باشد حتما پیشرفت می کند، گفت: بنده در مسیری که تاکنون پیموده ام رابطه ای عاشقانه همچون رابطه شیرین و فرهاد با شغلم داشته ام، کار فرهاد برداشتن سنگ های سخت و البته لذت بردن از اینکار سخت بود و همین روحیه است که به کامیابی ختم می شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی پازیریک که تولیدکننده انواع فرش دستباف و دیگر دستبافته هاست، گفت: از سال ۱۳۴۸ از سن ۱۵ سالگی وارد اینکار شده و با کار در شرکت زیگلر، در کنار تحصیل، فعالیت خود را در صنعت فرش دستباف آغاز کرد.

وی با تاکید بر آمادگی اش جهت ارائه تجربیات چند ساله شغلی به کارآفرینان جوان و کمک به توانمندسازی و آموزش جوانان گفت: هنر بافت فرش دستباف امروزه مختص افراد روستایی یا فقیر نیست، در واقع این هنر شناخته شده در سطح دنیا مورد توجه و علاقه عموم است، بویژه اینکه فرش دستباف ایران جایگاه نخست را در سطح دنیا داشته و این دستبافته ارزشمند آرامش‌بخش در تمام دنیا به نام ایران شناخته می شود.

دهقان با بیان سختی هایی که در مسیر موفقیت در این رشته تحمل کرده اظهار کرد: بانوان باید با تیزهوشی و برنامه ریزی علاوه بر اداره زندگی و رسیدگی به همسر و فرزندان، مسیر موفقیت را طی کرده و موانع را کنار بزنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه فرش دستباف بسیار ضربه دیده و باید احیا و رشد و توسعه این صنعت با استفاده از نیروی جوان دوباره مد نظر قرار گیرد، گفت: در حال حاضر ۵۰ زن سرپرست خانوار به صورت متمرکز تحت پوشش شرکت پازیریک در این صنعت فعالیت می کنند و ۲۰۰۰ نفر نیز به صورت غیرمتمرکز در سراسر کشور با این شرکت همکاری کنند.

دهقان گفت: شیوع کرونا و متوقف شدن صادرات باعث شد فرش هایی که باید در بهمن ماه صادر می شد روی دستمان بماند و تا فروش فرش نباشد پولی هم در کار نیست، ولی ما امیدمان را از دست ندادیم و با کمک جهاد دانشگاهی، بنیاد برکت و اداره کل زنان و خانواده استانداری مرکزی توانستیم راهمان را ادامه دهیم.

مشکل افزایش قیمت مواد اولیه

بر اساس این گزارش، "شایسته" تولیدکننده لوازم آشپزخانه که ۵ سال است در زمینه تولید اینگونه لوازم کار می کند، نیز در این جلسه گفت: مشاهده یک سطل حصیری بافته شده چینی این جرقه را در ذهن من ایجاد کرد که ساخت و تولید چنین محصولی را در پیش بگیرم و خوشبختانه توانستم با مهندسی معکوس چنین محصولاتی و ایجاد تغییراتی در این محصولات و با استفاده از خلاقیت فردی به کارآفرین در این حوزه تبدیل شوم.

وی افزود: وقتی تصمیم به گسترش اینکار گرفتم با خداوند عهد کردم که با کسانی به عنوان نیروی کار همکاری کنم که زنان سرپرست خانوار باشند و در حال حاضر که به عنوان پیشران دو طرح توسعه مشاغل خانگی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با جهاد دانشگاهی همکاری می کنم، حدودا ۳۵ نفر از این زنان تحت پوشش کارگاه بنده هستند.

شایسته گفت: با کمک طرح ملی توسعه مشاغل خانگی قرار است برای فروش محصولاتم فروشگاه اینترنتی نیز راه اندازی شود. خوشبختانه مواد اولیه مورد نیاز اینکار در دسترس است، هرچند تغییرات قیمتی گاهی مشکلاتی را در حوزه قیمت تمام شده محصول و خرید مواد اولیه ایجاد می کند.

باید سختی های کار کیفی را به جان خرید

"زهره نیکی ملکی" کارآفرین حوزه میناکاری نیز که از سال ۹۴ فعالیت در این عرصه را آغاز کرده و از سال ۹۷ کارگاه مستقلی برای خود براه انداخته است، در این جلسه گفت: موفقیت مترادف پشتکار است و این بدان معناست که نباید در مسیر دستیابی به موقیت از کار و تلاش خسته شد.

وی افزود: اگر به کار عشق داشته باشی با پشتکار تمامی مشکلات رفع می شود. روزهایی که از فروش و درآمد خبری نیست نباید برای یک کارآفرین ناامیدی بهمراه بیاورد چرا که این روزها می گذرند.  

نیکی ملکی صنعت میناکاری را به عنوان یک شغل خانگی به بانوانی که در پی حضور در عرصه اشتغال خانگی هستند پیشنهاد کرد و گفت: این پیشه در کنار درآمدی که بهمراه دارد فضایی آرامش‌بخش را نیز برای فعالان این حوزه فراهم می کند.

وی بر لزوم دقت هرچه بیشتر در تولید محصولات و حفظ کیفیت تاکید کرد و گفت: باید سختی های کار کیفی را به جان بخریم تا در نهایت به موفقیت دست پیدا کنیم.  

نیکی ملکی همچنین با بیان اینکه تامین مواد اولیه بسیار سخت شده چون قیمت ها بالا رفته و در نهایت قیمت تمام شده محصول افزایش می یابد گفت: در این شرایط میزان فروش کاهش پیدا می کند و در نهایت با کم شدن میزان فروش مشکلاتی در روند کار ایجاد می شود.

وی اظهار کرد: راه اندازی فروشگاه اینترنتی که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی برای عرضه محصولات تولیدی مش اغل خانگی در دستور کار خود قرار داده اند، قطعا در افزایش فروش موثر خواهد بود. بویژه اینکه در شرایط کرونا فروش اینترنتی رشد کرده و جای خود را در استان و کشور باز کرده است.

نیکی ملکی بر لزوم آموزش این هنر به کودکان تاکید کرد و گفت: کودکان این توانایی را دارند که در این هنر ورود پیدا کنند و می توان آنان را به سمت این هنر هدایت کرد.

وی محصولات تولیدی در اراک را قابل رقابت با محصولات اصفهان و حتی در مواردی جلوتر از محصولات اصفهان دانست و گفت: اساتید اراکی این هنر را با کیفیتی بسیار خوب به هنرآموزان آموزش می دهند. طرح توسعه مشاغل خانگی و طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار می تواند در کنار هنرمندان باشد تا به رشد و ارتقای هرچه بیشتر در رشته های مختلف، مخصوصا صنایع دستی برسیم.

قیمت بالای مواد اولیه مشکل بزرگ عصر تحریم

"فراهانی" کارآفرین جوان در حوزه میناکاری که به عنوان پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با جهاد دانشگاهی همکاری می کند، نیز در این جلسه با بیان اینکه از ۱۶ سالگی به فراگیری هنر قلمزنی پرداختم، گفت: جان بخشیدن به مس با سرانگشتان قلم های فولادی بسیار لذت بخش است.

او که در رشته مترجمی زبان تحصیل کرده و مدتی مدرس زبان بوده است، گفت: علیرغم فعالیت در حوزه تدریس، اما علاقه و هدفم چیز دیگری بود و در واقع آنچه می خواستم معلمی نبود، آنچه دوست داشتم کارآفرینی بود و اینکه بتوانم علیرغم اینکه سن زیادی ندارم افرادی را تحت پوشش قرار داده و برای خود و آنان فرصت اشتغال فراهم کنم.

وی که به عنوان پیشران، حدود ۱۲ زن سرپرست خانوار را در حال حاضر تحت پوشش کارگاه خود دارد، غیر از سرپرستان خانوار، هنرآموزان بسیاری را در این سالها در رشته های فیروزه کوبی و میناکاری  آموزش داده است.

فراهانی وجود بازار فروش مطلوب را ضرورتی انکارناپذیر در حوزه موفقیت کسب و کار تولید مینا عنوان کرد و گفت: در صورتی که علاقمندان به ورود به این رشته کمی پشتوانه مالی داشته باشد و بازار فروش مناسبی هم برای این آموزش ها وجود داشته باشد، وررد به این عرصه را جهت اشتغال و کسب درآمد به آنان پیشنهاد می کنم.  

وی اظهار کرد: شیوع کرونا تمامی اصناف را تحت تاثیر قرار داد و وخامت شرایط اقتصادی آسیب هایی را به فعالیت های اقتصادی و اشتغالزایی وارد کرد. در این شرایط، فروش بسیار کاهش پیدا کرده است و اگر مشکل فروش رفع شود، مینا کسب و کار بسیار خوبی برای اشتغال است.

فراهانی که در حوزه آموزش مجازی رشته تخصصی اش فعال است، گفت: زمانی خود را موفق می دانم که در سطح جهان دیده شوم و در حال حاضر تلاش می کنم این مهم را عملیاتی کنم. رسیدن به موفقیت سختی های بسیاری را بویژه برای بانوان بهمراه دارد و باید جسارت مواجهه با سختی ها را داشت و مشکلات را با هوشمندی و درایت کنار زد.

وی اظهار کرد: مواد اولیه این صنعت بسیار گران است و وجود تحریم ها مشکلاتی را در حوزه تامین مواد اولیه ایجاد کرده است به همین دلیل مجبور به دریافت تسهیلات ۱۸ درصدی شدم که قطعا تسهیلات گرانقیمتی است ولی با توجه به هدفی که در پیش دارم تحمل این سختی ها بسیار ارزشمند است.

فراهانی اظهار کرد: قیمت مس تقریبا دو برابر شده و هنرآموزان مجبورند هزینه هنگفتی را فقط برای تهیه مواد اولیه هزینه کنند. در واقع قیمت بالای مواد اولیه مشکل بزرگ عصر تحریم برای فعالان اقتصادی است.


نظر شما :