سرپرست جهاددانشگاهی استان مرکزی:

فعالان قرآنی با اتحاد و همدلی تحولات قرآنی درخشانی در کشور و بین الملل رقم زنند

۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۹ کد : ۲۹۰۵۲ معاونت فرهنگی تاپ خبر
غفاری‌زاده با بیان اینکه خبرگزاری ایکنا می‌تواند به فعالیت‌های خود گسترش بیشتری داده و زمینه‌ساز رفع مهجوریت‌زدایی باشد، اساتید و فعالان به نام قرآنی نیز در سایه اتحاد و هم‌دلی بیشتر روزهای بسیار درخشان برای قرآن در سطح کشور و حوزه بین‌الملل رقم زنند.
فعالان قرآنی با اتحاد و همدلی تحولات قرآنی درخشانی در کشور و بین الملل رقم زنند

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ خبرگزاری ایکنا به مناسبت روز جهانی قرآن، گزارشی در قالب مصاحبه با حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب اراک، مجتبی دانش‌فر، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، مجید احمدی، استاد دانشگاه و مدیر مؤسسه مشرق انتظار اراک، ابراهیم فتحی، روانشناس و علی‌اصغر غفاری‌زاده، سرپرست جهاد دانشگاهی استان انجام داده است.

دکتر علی‌اصغر غفاری‌زاده، سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی، نامگذاری روز بعثت نبی‌مکرم اسلام(ص) به نام روز جهانی قرآن از سوی آستان مقدس امام حسین(ع) را بهترین فرصت برای نشر هرچه بیشتر مبانی قرآنی دانست و اظهار کرد: این ابتکار بسیار هوشمندانه است و با کنار هم قرار گرفتن دو صقل مهم قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌توان برای گسترش هرچه بیشتر معارف دینی گام برداشت.

وی با اشاره به اینکه پرداختن به ابعاد مختلف قرآن در دوره کنونی که دشمن کمر به ضربه زدن به جامعه اسلامی بسته، ضروری است، تصریح کرد: گرایش نوجوانان و جوانان به رشته‌های مختلف قرآن به ویژه ترجمه و مفاهیم باید با برنامه‌ریزی کارشناسی شده همراه باشد و برای رسیدن به نتیجه دلخواه نیازسنجی دقیق اولویت دارد.

غفاری‌زاده با بیان اینکه خبرگزاری ایکنا از این فرصت می‌تواند به فعالیت‌های خود گسترش بیشتری داده و زمینه‌ساز رفع مهجوریت‌زدایی باشد، اساتید و فعالان به نام قرآنی نیز در سایه اتحاد و هم‌دلی بیشتر روزهای بسیار درخشان برای قرآن در سطح کشور و حوزه بین‌الملل رقم زنند.

برنامه‌ریزی قرآنی در حوزه کودکان و نوجوان

وی تأکید کرد: برای داشتن جامعه قرآنی به هیچ‌وجه نباید از انجام اقدامات و خدمات حرفه‌ای قرآن در حوزه کودک و نوجوان غفلت کرد. دشمن روی نوگلان ما برنامه‌ریزی کرده تا در موقع شکفته شدن بچیند و این وظیفه همه ما متولیان امر فرهنگ و قرآن است که دست اجانب و دشمنان را از کودکان خود کوتاه کنیم.

شناخت الفاظ قرآن؛ پیش شرط رسیدن به عمق

حجت الاسلام سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک، با ابراز خرسندی از نامگذاری روز ۲۷ رجب، سالروز بعثت پیامبر(ص) به نام روز جهانی قرآنی، اظهار کرد: برای پرداختن به اینکه جامعه قرآنی دارای چه ویژگی‌هایی است باید در گام اول نیازهای جامعه را مورد بررسی قرار داد و متناسب با آن پیش رفت و قطعاً قرآن لازمه هر زندگی است و باید آموزه‌های آن در بطن جامعه نهادینه شود.

وی ضرورت تبیین معارف قرآنی در جامعه را ضروری توصیف کرد و با استناد به آیه ۴۲ سوره مبارکه «فصلت»: «لَا یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ ۖ تَنْزِیلٌ مِنْ حَکِیمٍ حَمِیدٍ، که هرگز از پیش و پس (گذشته و آینده حوادث عالم) باطل بدان راه نیابد (و تا قیامت حکومت و حکمتش باقی است) زیرا آن فرستاده خدای (مقتدر) حکیم ستوده صفات است»، بیان کرد: وقتی قرآن را هدیه‌ای از سوی خدا دانستیم برای تحقق آن در زندگی فردی و اجتماعی تلاش خواهیم کرد.

میرمهدی گام بعدی برای تحقق مبانی الهی در جامعه را شناخت مفاهیم قرآنی برشمرد و بر ضرورت آگاهی‌بخشی آموزه‌های دینی در جامعه توصیه کرد و گفت: مقدمه و پیش شرط آشنایی با مفاهیم عمقی قرآن، شناخت الفاظ ظاهری است و مشکل اینجاست که این مفاهیم در جامعه فعلی ترویج نمی‌شود و حتی مردم از قرائت قرآن سرباز می‌زنند، در صورتیکه همه افراد جامعه باید تسلط لازم بر قرائت و فصیح‌خوانی الفاظ داشته باشند. چراکه تسلط بر روخوانی و روان‌خوانی لازمه ورود به درک مفاهیم و کاربردی کردن احکام قرآنی در زندگی است.

وی تصریح کرد: برخی از مردم ادعا دارند چون قرآن عربی است از قرائت آیات خودداری کرده و تنها ترجمه را ملاک قرار می‌دهند، خواندن ترجمه هم خوب است، اما باید توجه کنند که آشنایی با الفاظ عربی و ترجمه در کنار یکدیگر هستند و نمی‌توان یکی را از دیگری متمایز کرد. در واقع آشنایی با روخوانی و الفاظ و ترجمه معرفت ابتدایی است و پس از آن لازم است این مفاهیم به عنوان معرفت دینی در جامعه پیاده‌سازی شود.

حجت‌الاسلام میرمهدی ادامه داد: در جامعه از قرآن استفاده می‌شود، اما در کنار آن می‌بایست از علوم اهل‌بیتی(ع) نیز استفاده شود. پیامبر(ص) بر دو اصل مهم قرآن (صقل اکبر) در کنار اهل‌بیت(ع) (صقل اصغر) تأکید داشتند. برای رسیدن به معارف قرآن، راهی جز مسیر اهل‌بیت نداریم و معارف را آنگونه که ایشان می‌فرمایند استفاده کنیم. رسیدن به معارف قرآن راهکار دارد و بزرگان دینی همچون معصومان برای بیان معارف قرآن تلاش دارند و ما نیز وظیفه داریم برای قرآنی بودن جامعه اعتقاد خود به آیات را تقویت کنیم، مشکل داریم که برخی از افراد با شبه‌افکنی بسیار ضعیف قصد دارند اصل قرآن را زیر سؤال برند، اگر قرآن کلام حق نیست، چرا هیچ‌گاه کهنه نشده و برای هر عصر و دوره‌ای برنامه دارد و این تازگی نشان از پویایی قرآن تا قیامت دارد و خداوند از آن مراقبت می‌کند. همه باید تلاش کنند و متأسفانه همه دنبال قرائت الفاظ هستیم، تلاوت‌هایی با صوت زیبا را شاهد هستیم و جلسات نیز برگزار می‌شود، اما زیباتر از قرائت، مفاهیم الهی است که ما را به معارف می‌رساند و مورد غفلت قرار گرفته است که باید در این زمینه تلاش بیشتری شود.

وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت قرآن در حوزه علمیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اظهار کرد: بنده به وضعیت و فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته در حوزه علمیه گلایه دارم. چراکه آن درجه از اهمیت در مورد قرآنی شدن طلاب که باید مورد توجه باشد، نیست. البته چندی قبل براساس انتقادات حرکت‌ها و جریانات قرآنی توسط معاونت تهذیب صورت گرفته است که نتیجه آن در آینده قابل مشاهده است.

حجت‌الاسلام میرمهدی به سؤال آیا پیامدهای دوری از قرآن برای نوجوانان و جوانان تبیین می‌شود نیز بدین گونه پاسخ داد: دستگاه‌ها همه موظف هستند وظیفه خود در قبال قرآن را انجام دهند، هیچ دستگاهی نباید شانه خالی کرده و خود را کنار کشد، اما انتظار فعالیت قرآنی از دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش و اوقاف که بنده به عملکرد آنان نیز بسیار گلایه دارم، بیشتر است. نبود معلمان متخصص قرآن در مدارس ضعف بزرگی است و چند سال قبل اقدامی برای جذب انجام شد، اما جدی گرفته نشد. اوقاف نیز در حوزه تقویت موقوفه‌های قرآنی تلاش ندارند و در برابر همان موقوفه‌های موجود نیز وظیفه خود را به درستی نشان نمی‌دهند. از سایر سازمان‌ها همچون ارشاد و تبلیغات اسلامی نیز انتظار بیشتر از این است و نمی‌توان ادعا کرد قدم‌های خوب و تأثیرگذار برداشتند.

وی ضرورت تشکیل قرارگاه و یا ستاد قوی قرآنی در استان را خواستار شد و اظهار کرد: همه دستگاه‌های متولی در این قرارگاه عضو باشند و در سایه اتحاد و همدلی ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل تبدیل کرده و استان را در سطح کشور مطرح کنیم. تأسیس مدارس قرآنی اقدام خوبی بود که باید با کار کارشناسی بیشتر پیش می‌رفت، اما متأسفانه ابتر ماند و درست عمل و پیگیری نشد. قرآن در بین مردم بسیار ضعیف و مهجور است و روز قیامت هیچ‌یک جوابی در پیشگاه خداوند نداریم.

تقویت امکانات اقتصادی و رفاهی زمینه‌ساز جامعه‌ای قرآنی است

مجتبی دانش‌فر، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، هم گفت: جوامع در حالت کلی نیاز به ثبات، پایداری و عدالت دارند و حاکمیت‌ها بایستی شرایطی را ایجاد کنند که مردم راحت‌تر بتوانند با فرائض دینی و قرآنی ارتباط عمیق برقرار کنند. هرچه شرایط اجتماعی برای ارتباط با کلام وحی بیشتر مهیا شود، گویا وظیفه سیستمی و حاکمیتی انجام شده و انس با خدا راحت‌تر و در سایه امنیت، آرامش و آسایش ایجاد می‌شود. ازاین رو برای ایجاد ارتباط و انس با قرآن باید مقدمه‌هایی همچون تقویت امکانات اقتصادی، رفاهی، اجتماعی و ... را لحاظ کرد تا جامعه‌ای قرآنی و الهی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ردپای قرآن در تاریخ معاصر ملموس است، ادامه داد: فعالیت در حوزه قرآن و ترسیم جامعه‌ای منطبق با مبانی قرآنی دارای فراز و فرودهای بسیار بوده است و در حال حاضر فرودها شدت بیشتری دارد و نیازدارد که بازنگری در اهداف جامعه ایجاد شود.

دانش‌فر اضافه کرد: اگر دوران قبل از انقلاب و سال‌های اول انقلاب را بررسی کنیم متوجه فرازهای قرآنی خواهیم شد و این سیر صعودی در چند سال بعد از دوران دفاع مقدس نیز ادامه داشت. ولی از وقتی که منافع اقتصادی به نفع عده گروهی انجام می‌شود فعالیت‌های قرآنی به عقب رانده شده است و دولت وظیفه دارد که عدالت اجتماعی را در جامعه حاکم کند. چراکه اعتمادسازی یکی از اساسی‌ترین کارهایی است که اجتماع به لمس آن نیاز دارد، وقتی مردم عدالت را در زمینه رفاهی، اقتصادی شاهد نیستند اعتماد به دین و قرآن نیز تاحدی دستخوش افول قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: نظام ما نظامی اسلامی است و هیچ یک از مردم و اقشار تأثیرگذار با این مهم نه تنها مشکلی ندارند، بلکه شاهدیم در عرصه‌های مختلف از نظام و مقام معظم رهبری حمایت کردند، اما دولتمردان باید مراقب نظام باشند و اعتماد اجتماعی را در جامعه حاکم کنند، وقتی اعتماد اجتماعی نباشد، احساس و استفاده از اسم اسلام به نفع مسئولان بین مردم تقویت می‌شود و همین عامل زمینه دوری و فاصله‌گرفتن از مبانی دینی و قرآنی را فراهم می‌کند. اما اگر اعتماد باشد و مسئولان در سایه اسلام و قرآن به وظایف خود به درستی عمل کنند، ارتباط مردم نیز با قرآن بیشتر خواهد شد.

محافل قرآن به جریانات درست اجتماعی تبدیل نشدند

دانش‌فر ادامه داد: برای ایجاد جذابیت قرآنی در جامعه زیرساخت‌ها همچون مساجد، محافل و جلسات قرآن، مؤسسات و خانه‌های قرآنی در شهرها و روستاها فعال هستند، محافل قرآن باید به مکانی برای ایجاد همبستگی و هم‌افزایی تبدیل شوند، اما در این محافل حرکت‌های درست اجتماعی تعریف نمی‌شوند. همه اینکه قرآن رهنمون هست را قبول دارند، اما مکانی برای این همبستگی وجود ندارد و لازم است برای برنامه‌ها و رفع مشکلات اجتماعی در زمینه‌های مختلف مکانی همچون جلسات قرآن وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پیامدهای دوری از قرآن برای نوجوانان و جوانان تشریح می‌شود؟ اظهار کرد: احساس می‌کنم در فضای آموزشی به دلیل وجود اجبار بیشتر زدگی ایجاد می‌شود. در دوران تحصیل جنبه‌های زیبای قرآن کمتر مورد توجه است و دانش‌آموز تنها به فراگیری الفاظ آنهم برای گرفتن نمره قبولی تلاش ‌کند. فضای اجباری مدارس زدگی می‌آورد و از سوی دیگر سیستم‌های معاندی هم هستند که اجبار را به عنوان نقطه ضعف حساب کرده و تبلیغات منفی خود در این زمینه را سم‌پاشی می‌کنند. لازم است اختیار و آزادی عمل در قالب برنامه‌های کمک آموزشی داده شود تا کسب نمره دروس دینی و قرآن از سیستم اجباری خارج و به درسی جذاب و مهم تبدیل شود.

این استاد دانشگاه در تشریح سؤال پیوست دینی و قرآنی کاهش آسیب‌های اجتماعی، بیان کرد: تصمیم‌گیری‌ها در قالب تئوری شاید با پیوست دینی و قرآنی باشد، ولی در قالب عمل کمتر دیده می‌شود. اگر بخواهیم تنها در قالب تئوری عنوان شود، قطعاً قرآن به صورت بهتر از ما بیان کرده است، اما در قالب عمل انسان‌ها و افرادی که در این حوزه موظف هستند باید وارد میدان شوند. مسئولیت‌ها کمتر انجام شده و فضایی برای حرکت اجتماعی دینی وجود ندارد. به طور مثال در حوزه اعتیاد فعالیت‌های مقابله‌ای می‌شود، اما فعالیت پیشگیرانه خیلی کمتر است و از طرفی هم بستری در فضای اجتماعی فراهم نکرده‌ایم تا اجتماع و مردم این فضا را ایجاد کنند و همین عامل باعث شده شاهد آسیب‌های اجتماعی در جامعه باشیم. برای داشتن جامعه قرآنی تنها به معنویت که البته خیلی هم مهم است تنها نباید بسنده کرد. چراکه باید در کنار ان فضای شاد و بانشاطی برای کودکان و نوجوانان ایجاد کرد.

عمل به آموزه‌های قرآنی به کاهش پرونده‌های قضایی می‌انجامد

عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب اراک، هم بر ضرورت انسجام جامعه قرآنی استان در سایه تعامل و هم‌فکری تأکید کرد و افزود: لازم است برای داشتن جامعه قرآنی از قاریان و فعالان قرآنی برتر در کنار قاریان و حافظان نوجوان استفاده شود. توجه به مفاهیم آیات الهی نیز از اهمیت بسیاری برخورداراست و لازم است اساتید در این حوزه با نگاه ویژه به نوجوانان وارد عمل شوند.

وی تأکید کرد: همه آیات قرآن دارای ارزشی بی‌نظیرست، اما برخی از آیات کاربردی‌تر و برای عموم قابل درک‌تر است، این آیات باید سرلوحه امور در زندگی فردی و اجتماعی قرار گیرد. اگر نوجوان از سن پایین با آیات صبر همچون آیه ۴۵ سوره مبارکه «بقره»: «وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ» و ۱۵۳ همین سوره: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» توجه داشته باشد قطعاً در سن بزرگسالی کمتر در معرض آسیب و ورود به حوزه خشونت، نزاع و درگیری قرار خواهد گرفت.

قاسمی با این بیان که افراد مسجدی بسیار کمتر از دیگران درمعرض آسیب هستند به آیه ۴۵ سوره مبارکه «عتکبوت»: «اتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ ۖ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ ۗ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ ۗ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ» استناد کرد و افزود: اقامه نماز جماعت به ویژه اقامه در مساجد بسیار تأکید شده است و ما والدین موظف هستیم این نکات را در زندگی خود عملیاتی کرده و از حضور مداوم فرزندان خود حتی برای بازی کردن کودکان در مساجد مراقبت کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب اراک اضافه کرد: تمام امورات از عمرانی تا اقتصادی باید دارای پیوست فرهنگی و اجتماعی باشد که متأسفانه نیست. اگر حوزه منابع طبیعی و میراث فرهنگی دارای پیوست فرهنگی و دینی بود، امروز شاهد دور شدن از معماری ایرانی - اسلامی در ساخت و سازها نبودیم. جامعه قرآنی به این معنا نیست که همه مردم قاری و حافظ و یا مفسر قرآن باشند، جامعه قرآنی یعنی اینکه در همه ابعاد زندگی آموزه‌های قرآنی را حاکم کرده و از لذت‌ها حلال و بدون گناه و ناهنجاری استفاده کند. همچنین ساخت و سازهای مدرن با معرفت دینی ما سازگاری ندارد و هیچ آرامشی را به همراه نداشته است.

قاسمی با اشاره به معرفی خانواده‌های قرآنی و الگوسازی از آنان برای مردم، تصریح کرد: فضای اخلاقی حاکم بر جامعه اگر قرآنی باشد، دادگستری ما خالی از رفت و آمد خواهد بود و یا این ترددها بسیار کاهش خواهد داشت. بدون تردید اگر مردم میل و ذائقه خود را به سمت درک مفاهیم قرآن هدایت و از فرهنگ غرب فاصله بگیرند، قطعاً شاهد تحولی عظیم در جامعه و اشاعه فرهنگ قرآنی خواهیم بود.

جامعه ای قرآنی است که تمام کنش‌ها و واکنش‌هایش مبتنی بر احکام قرآن باشد

مجید احمدی، مدیر مؤسسه مشرق انتظار و مدرس دانشگاه، گفت: در میزگرد مجازی «بررسی نقش انقلاب در احیای مفاهیم قرآن در تاریخ معاصر در خصوص جامعه قرآنی مفصل توضیح داده‌ام که در این فرصت خلاصه‌ای از آن را بیان می‌کنم. در تاریخ معاصر تحولات دارای پیش فرض قرآنی و دینی بود و حضور پررنگ روحانیون را شاهدیم. اوج اثرپذیری از قرآن در پیروزی انقلاب خودنمایی کرد.

وی با اشاره به اینکه از تأثیرگذاری انقلاب در منطقه و جهان بین‌المللی نباید غافل شد، افزود: کشورهای همسایه از انقلاب ما حداکثر استفاده را برده است، اما دستاوردهای این انقلاب درکشور خودمان و نزد نوجوانان و جوانان ناشناخته مانده است.

احمدی شاخصه جامعه قرآنی را استکبارستیزی، مقاومت، مجاهدت، ایثار، فداکاری و شهادت طلبی بیان کرد و افزود: در طول ۴۲ سال اخیر خصایص اخلاقی همچون معنویت‌گرایی، برپایی عدالت اجتماعی، حکومت و جامه دینی بنا شده است و برای تقویت آموزه‌های دینی باید تلاش بیشتر کرد.

وی تصریح کرد: جامعه قرآنی تعریف دارد که باید به ابعاد مختلف آن توجه کرد. باید دید در طول ۴ دهه اخیر چقدر تصمیم‌گیری‌های ما منطبق با آموزه‌های الهی بوده است. اصل نظام، اسلامی است و شبه‌ای در این امر وجود ندارد. برای داشتن جامعه‌ای منطبق با آیات و مضامین الهی نباید تنها به ظاهر توجه کرد. چراکه این جامعه باید دارای سطح و عمق باشد تا اثرگذاری مناسب در جامعه داشته باشد.

احمدی توجه و اطاعت از اوامر رهبری در حوزه‌های مختلف قرآنی همچون تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را ضروری برشمرد و بیان کرد: باید افرادی را تربیت کنیم که هم به بعد ظاهری (حفظ) و هم بعد باطنی (معنا، تدبر و عمل) توجه کافی داشته باشند. اگر فکر کنیم که صرف مشخصات اسمی، رسمی، ظاهری، رعایت اداب و رسوم قرآنی جامعه‌ای قرآنی می‌شود، اشتباه است.

وی تصریح کرد: جامعه‌ای قرآنی است که تمام اجزا، عناصر، ساختار، قوانین و مقررات، مدیران، کنش‌ها و واکنش‌ها، مناسبت‌ها و رفتارهای اجتماعی، ارزش‌ها و هنجارها مبتنی و منبعث از قرآن و معارف اهل‌ بیت(ع) باشد. برای ساخت جامعه قرآنی باید به نکاتی همچون شناخت درست از قرآن و معارف اهل‌ بیت(ع) و تبیین ساختارها، هنجارها و... براساس مبانی الهی شکل گیرد. هرچه شناخت درست‌تر و بناهای قرآنی مستحکم‌تر باشد به جامعه قرآنی نزدیک‌تر شده‌ایم. در واقع در این بخش به نظام‌سازی قرآنی نیازمندیم.

احمدی اضافه کرد: برای اینکه بدانیم تا چه اندازه آموزه‌های قرآنی در جامعه محقق شده است، باید بدون تعصب، بدون نگاه‌های مغرضانه، غیرمنصفانه و شعاری شرایط جامعه را در ابعاد سیاست، اقتصاد، فرهنگ و ارزش‌های انسانی و اخلاقی، اجتماعی را با ارزش‌های قرآنی و معارف اهل‌ بیتی(ع) سنجید و بررسی شود اقدامات انجام شده چه میزان با این ارزش‌ها منطبق، چه میزان نزدیک و یا دور است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: با وجود اینکه تلاش‌ها و مجاهدت‌های بسیار برای تحقق جامعه قرآنی انجام شده است، اما متأسفانه در برخی از امور از جامعه قرآنی فاصله گرفته‌ایم و با تحلیل درست و منصفانه و با استفاده از نگاه نخبگان و دیدگاه صاحب‌نظران متدین و دلسوز باید ساختارهایی منطبق با قرآن و معارف اهل‌ بیت(ع) شکل گیرد.

سلامت روانی جامعه در سایه پیاده‌سازی آموزه‌های قرآن

ابراهیم فتحی، روانشناس و کارشناس خانواده، با بیان اینکه اسلام دینی کامل است و برای هر بخشی از بخش‌های پیچیده زندگی برنامه و راهکار پیشرفت دارد، اظهار کرد: اقامه مبانی دینی ریشه در تمام ادیان دارد، اما در اسلام کامل‌تر و جامع‌تر به آن پرداخته شده است. میل به سوی خالق میلی فطری است و همه در ضمیر خود به پروردگار عشق می‌ورزند و بی‌تعارف او را محرم هر نوع سخنی می‌داند.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی زمینه ایجاد جامعه‌ای قرآن را فراهم کرده است و باید از این مهم به خوبی بهره برد. ما برای پیروزی و تداوم این نهضت و مکتب حسینی خون‌های زیادی داده‌ایم و بزرگانی را از دست داده‌ایم که بنا به فرمایش امام راحل نباید اجازه دهیم به دست نااهلان بیفتد.

فتحی بیان کرد:  پیاده‌سازی آموزه‌های قرآنی در جامعه به تقویت سلامت روانی مردم کمک می‌کند. پایبندی به اصول دینی و قرآنی زمینه بروز آسیب و مکلات روانی را تا حد بسیار کاهش می‌دهد. ارتقای سلامت دینی به پایین آمدن امار جرم و جنایت نیز کمک می‌کند و لازم است پیامدهای دوری از قرآن برای نوجوانان تبیین و به درستی تشریح شود.

 وی با بیان اینکه تاکنون اقدامات خوبی در حوزه قرآنی انجام شده است، اما کافی نیست، ادامه داد: برای داشتن جامعه قرانی باید در گام اول مدارس وارد عمل شده و کودکان را زیرچتر حمایتی خود بگیرند. سرمایه‌گذاری روی کودکان نتیجه مطلوب در آینده را رقم می‌زند، اگر برنامه‌ریزی مدارس کارشناسی شده باشد، می‌توان از همین راهبرد برای به میدان آوردن خانواده‌ها نیز استفاده کرد.

این روانشناس خانواده در پایان گفت: قرآن و اهل‌بیت(ع) فصل‌الخطاب هستند و راهکارهای رفع مشکلات خانواده‌ها را در دل خود جای دادند، اما مهم ایجاد جذابیت برای استفاده است که مغفول مانده است و هنوز نمی‌دانیم کدام جذابیت می‌تواند اثرگذاری بهتری داشته باشد. خانواده‌ها با پیامد دوری و فاصله گرفتن از قرآن و معارف اهل‌بیتی(ع) آشنا نیستند و با گرفتار شدن در دام فتنه دشمن خود و فرزندانشان را در معرض خطر قرار می‌دهند، بدون تردید اگ خانواده‌ها با این پیامدها به درستی و به صورت مصداقی آشنا شوند شاهد توسعه قرآن در جامعه و کاهش آسیب‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی و خانواده هستیم.

منبع: ایکنا مرکزی


نظر شما :