به همت مرکز شکوفایی و نوآوری جهاددانشگاهی؛

رویداد صندلی تجربه با محوریت "فناوری اطلاعات" در استان مرکزی برگزار شد

۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۸:۱۳ کد : ۲۹۱۰۴ مرکز رشد، تجاری سازی فناوری و اشتغال
رویداد صندلی تجربه با محوریت فناوری اطلاعات(مهندسی معکوس) به همت مرکز شکوفایی و نوآوری جهاد دانشگاهی استان مرکزی برگزار شد.
رویداد صندلی تجربه با محوریت "فناوری اطلاعات" در استان مرکزی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ محمدرضا اسدی مدیرعامل شرکت دانش بنیان آریا فناوران آرتابینش در رویداد صندلی تجربه با محوریت فناوری اطلاعات(مهندسی معکوس) که به همت مرکز شکوفایی و نوآوری جهاد دانشگاهی استان مرکزی برگزار شد، اظهارکرد: اهمیت فناوری اطلاعات بر کسی پوشیده نیست، اگر فناوری اطلاعات در حوزه ای نفوذ کند آن حوزه را رشد می‌دهد، اگر کسب و کار و تکنولوژی با فناوری اطلاعات پیوند نخورد، تا ۱۰ سال آینده فاتحه کسب و کار خوانده شده است.

وی افزود: متاسفانه کشور ما یک کشور جهان سومی است و برخلاف شعارها به دانش های اولیه فناوری اطلاعات دست پیدا نکرده و پدید آورنده فناوری اطلاعات نبوده و نیست بلکه استفاده کننده از آن است. حوزه مهندسی معکوس در فناوری اطلاعات یک حوزه کاملا شناخته شده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان آریا فناوران آرتابینش تصریح کرد: بررسی کشورهایی که مانند کشور ما فناوری را به مرور زمان به دست نیاورده و در مقطعی از زمان سعی در احاطه یافتن بر آن داشته اند، نشان می دهد که در نخستین گام، اقدام به استفاده گسترده از روش مهندسی معکوس جهت درک اولیه محصولات و سپس ساخت و ارتقای آنها با توجه به نیازهای خود، روش مناسبی است.

اسدی ادامه داد: اشاعه و نظارت بر حسن اجرای فرآیند سیستاتیک مهندسی معکوس و بکارگیری ابزارها و تکنیک های مهندسی در این فرایند نیز می تواند تاثیر بسزایی در دستیابی به دانش فنی محصولات تولیدی در کمترین زمان و با حداقل هزینه داشته باشد.

وی اضافه کرد: اگر سابقه صنعت و چگونگی رشد آن در کشورهای جنوب شرقی آسیا را مورد مطالعه قرار دهیم به این مطلب خواهیم رسید که در کمتر مواردی این کشورها دارای ابداعات فن آوری بوده اند و  تقریبا  در تمامی موارد کشورهای غربی آمریکا و اروپا پیشرو بوده اند، پس چه عاملی باعث این رشد شگفت آور و فنی در کشورهای خاور دور شده است؟ بی شک شناخت محصول و درک عوامل موثر در مشخصه های آن، اولین پیش نیاز بهبود کیفیت و نوآوری است که لازمه آن درک مهندسی از مبانی عملکردی قطعه است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان آریا فناوران آرتابینش گفت: برای تولید یک خدمت یا محصول دو روند توسعه خواهیم داشت. یا برای تولید یک خدمت یا محصول، دنیا از قبل به پیشرفت رسیده یا قرار است محصول تولید شود، اگر دنیا قبلا به این موضوع رسیده شما پیش برنده یا توسعه دهنده این نوآوری هستتید.

اسدی با بیان اینکه رسیدن به روند توسعه مهندسی معکوس اهمیت بالایی دارد، بیان کرد: سخت می توان محصولی را پیدا کرد که دنیا به آن دست پیدا نکرده باشد، در عصر حاضر تمامی اختراعات و ابداعات به گونه ای است که از نظر کارشناسان، شما توسعه دهنده قبلی یک محصول هستید. برای ساخت یک وسیله، هزینه و تحقیق و توسعه زیادی نیاز است تا دریابیم روش ساخت و تولید چگونه و بر چه مبنایی است یا اینکه اصلا امکان ساخت یا زیرساخت تولید دارد؟ رسیدن به تکنولوژی و زیرساخت لازم، مقداری نیازمند تامل است.

این کارآفرین اضافه کرد: واردات یک دستگاه و برند خارجی خیلی بهتر از نمونه داخلی است، اما بهتر است اجازه داده شود نمونه های داخلی سنجش شوند و اگر جوانان داخلی نتوانستند نیاز داخل را برطرف کنند، آنوقت کشور حق دارد هر محصول با هر برندی را وارد کند. باید به شرکت های داخلی اجازه داد تا بتوانند محصول و تکنولوژی خود را توسعه دهند که این کار را می‌توان از داخل استان به عنوان پایلوت آغاز کرد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان آریا فناوران آرتابینش افزود: همانگونه که اشاره شد، استفاده از روش مهندسی معکوس برای کشورهای در حال توسعه روش بسیار مناسبی جهت دسترسی به فناوری و رشد و توسعه آن است.

اسدی با اشاره به موفقیت های کسب شده در شرکت خود بیان کرد: دل بستن به تم مدیریتی، برخی شرکت ها از جمله ما را چندین ماه از بازار دور کرد.

وی ادامه داد: با توجه به نیازی که سال گذشته در خصوص تولید ماسک در کشور احساس شد، این شرکت دستگاه خط تولید ماسک‌های سه لایه را با همکاری مجموعه جهاددانشگاهی طراحی و تولید کرد. این دستگاه تنها از روی فیلم ساخته شده و در ساخت آن از مهندسی معکوس استفاده شد. مهندسی معکوس ممکن است با یک نگاه یا تفکر صورت گیرد و مهم این است که شما حوزه تکنولوژی را چگونه با حوزه دانش فنی پیوند بزنید.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان آریا فناوران آرتابینش بیان کرد: البته این دستگاه نسبت به نمونه خارجی خیلی ضعیف تر، اما پاسخگوی نیاز داخل بود و توانست خروجی خوبی داشته باشد. باید به شرکت های نوپای دانش بنیان فرصت داده شود و اگر به آنها فرصت داده نشد نباید انتظار داشت که این افراد و نخبگان از کشور خارج نشوند. هیچکس تمایل به رفتن ندارد اما اگر شرایط همینگونه بماند باید به رفتن به خارج از کشور به چشم یک امیدواری نگریست.

اسدی افزود: به دلیل وجود برخی ساختارها، تولیدکنندگان داخلی برای فروش محصولات خود به خارج از کشور، نمی‌توانند ملاقات حضوری داشته باشند و محصول از طریق واسطه با قیمت پایین به فروش می‌رسد و سود اصلی به جیب همان واسطه می‌رود.

وی ایرانیان را از دید دنیا انسان هایی سخت کوش دانست و گفت: امیدواریم این سخت کوشی با پیوند به هوش نتایج خوبی را عرضه کند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان آریا فناوران آرتابینش اضافه کرد: در حوزه تولید یک روند زمانی وجود دارد تا در این دوره میزان رضایت مخاطب مشخص و باگ‌های محصول برسی و تغییر یابد. استراتژی تولید و رسیدن به مهندسی معکوس در حوزه های مختلف متفاوت است.

این کارآفرین در پایان خاطرنشان کرد: برای ورود به محیط کسب و کار باید ابتدا بدانیم که آیا ظرفیت پذیرش هر اتفاقی را داریم یا خیر؟ چراکه بارها پیش آمده که حتی ریالی در جیب ما نبوده و بارها مورد سرزنش خانواده قرار گرفته ایم، اما در نهایت از ارائه محصول احساس لذت داشتیم. نباید به جامعه نگاه کرد بلکه تنها هدف و رسیدن به آن مهم است.


نظر شما :