به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای؛

منش پهلوانی؛ میراث ماندگار ایرانی

۰۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۸ کد : ۳۱۳۰۳ اخبار عمومی تاپ خبر
هفدهم شوال روز فرهنگ پهلوانی و آیین زورخانه‌ای است. روز فرهنگ پهلوانی و ورزش های زورخانه ای فرصت خوبی است برای پرداختن به موضوع ارزشمندی که خصایل گرانبهای انسانیت را در خود نهادینه کرده است.
منش پهلوانی؛ میراث ماندگار ایرانی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ به مناسبت روز جنگ دلاورانه مولا علی(ع) با عمروبن عبدود در هفدهم شوال، این روز در تقویم رسمی کشور به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و آیین زورخانه‌ای گنجانده شده است. فرهنگ پهلوانی تاریخی چند هزار ساله دارد و اصل و منشأ آن در روزشمار تاریخ پیدا نیست. پهلوان به واقع تربیت شده مکتب زورخانه است. زورخانه، خانه نیرومندی، شجاعت، آیین همت، پرورش روحیه سخاوت، جوانمردی میهن دوستی، و ترکیبی از هنر و ادب است.

ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی ورزش ارزش هاست، ارزش های نیک که مردمان را به سوی صلح و نوع دوستی و ظلم ستیزی فرامی خواند. این ورزش آمیخته با فرهنگی است که در خون ایرانیان عجین گشته و ریشه در خاک پاک سرزمین ایران دارد. میراث فرهنگی و معنوی از ارکان تحکیم هویت ملی و خودباوری این سرزمین است و شناساندن آن به جهانیان موجب شناخت ارزش های حاصل از حیات طولانی و انتقال ارزش های نهفته  این دیار کهن به سرتاسر دنیا است که امروزه توسط فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در 85 کشور دنیا گسترش یافته است.

فرهنگ پهلوانی میراثی است که امروزه جوامع از هر لحاظ نیازمند آن می باشند و در تمامی دنیا ستوده می شود. این گوهر گرانبهای زورخانه نماد سخاوت، ایثار، ازخودگذشتگی، جوانمردی، شجاعت، و افتادگی است و نباید فراموش کرد «آنجا که آه مظلومی است بر دل پهلوان است».  مرام پهلوانی ورزش را از یک امر کاملا جسمی و فیزیکی بیرون آورده، چرا که زورخانه مکتب تربیت جسم و روح است.

ورزش پهلوانی در ایران همچون آیین حکیمانه است که در آن پهلوان تربیت می شود نه قهرمان، پهلوانانی که فقط به زور بازو شهرت ندارند، پهلوانانی که دینشان را به هوای نفس خود نمی فروشند و خدمت به خلق را در سرلوحه کارهایشان قرار می دهند.


به امید اینکه این روز در فرهنگ تمامی کشورها به مناسبتی برای ساختن جهانی بهتر شناخته شود.


نظر شما :