/جهاددانشگاهی، نمادعبور از موانع با باور توان ایرانی/(۹)معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی استان مرکزی:

تعیین جایگاه جهاددانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور/محول کردن ماموریت به جهاددانشگاهی یک بُرد دو طرفه است

۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۸ کد : ۳۴۷۳۶ معاونت پژوهشی تاپ خبر
معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان مرکزی با اشاره به مسئولیت هایی که دولت جدید می تواند به جهاددانشگاهی محول کند، اضافه کرد: بهتر است شورای عالی انقلاب فرهنگی به این مهم توجه کند که جهاددانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور چه جایگاه و چه وظیفه ای دارد و در نهایت با مشخص کردن یک ماموریت مشخص برای این نهاد، جهاد دانشگاهی موظف به حرکت در مسیر این ماموریت شود که این یک برد دو طرفه برای کشور است.
تعیین جایگاه جهاددانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور/محول کردن ماموریت به جهاددانشگاهی یک بُرد دو طرفه است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ محسن مرادی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی استان مرکزی به مناسبت سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، اظهارکرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد برگرفته از بطن انقلاب اسلامی است و همین رویش از دل انقلاب اسلامی مهمترین ویژگی برای این نهاد محسوب می‌شود، در واقع این نهاد به منظور رفع مشکلات بر زمین مانده و ارائه خدمات ایجاد شده است

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی یک نهاد عمومی و غیردولتی است، افزود: همین ماهیت سبب چابکی و تسریع در ارائه خدمات این نهاد شده است و به عنوان یک نهاد دانش بنیان مسائل مختلف را بر مبنای علم و دانش طرح و بررسی می‌کند.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان مرکزی با تاکید بر نقش جهاد دانشگاهی در رفع سریع‌تر مسائل و مشکلات نسبت به سایر نهادها تصریح کرد: این نقش آفرینی قابل مقایسه با نقش آفرینی هیچ دستگاه دیگری نیست چراکه این نهاد غیردولتی است و از سوی دیگر، از استعداد نخبگان جوان استفاده می‌کند و در نهایت، ویژگی انقلابی بودن این مجموعه در به ثمر رسیدن این فعالیت ها و رفع مسائل و مشکلات تاثیر بسزایی دارد.

مرادی ویژگی دیگر جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش را علاوه بر پرداختن به حوزه علمی، تبدیل علم به ثروت از سوی این نهاد دانست و ادامه داد: این نهاد تنها به دنبال علم نیست بلکه در تلاش است علاوه بر فعالیت در حوزه علمی، از علم حاصل شده ثروت نیز تولید کند و به نوعی در قالب این روند در زندگی روزمره مردم تاثیرگذار باشد که این رویکرد یکی از ویژگی های مهم جهاددانشگاهی است و سبب تمایز این نهاد با سایر نهادها و مراکز دانشگاهی شده است.

وی بیان کرد: جهاددانشگاهی با توجه به ماهیت شبکه ای بودن خود و استقرار واحدهایش در سراسر کشور و اتصال این واحدها به یکدیگر، توان بالایی در هم افزایی توانمندی های واحدهای خود در عرصه های مختلف بویژه در زمینه پژوهش دارد که در نهایت به افزایش قدرت این نهاد منجر شده است.

این مقام مسوول در خصوص میزان بهره مندی کشور و استان از ظرفیت های متعدد جهاد دانشگاهی، معتقد است، این نهاد در استان هایی که توانسته اند از ظرفیت های بالقوه و بالفعل جهاد دانشگاهی در راستای رفع نیازهای استان استفاده کنند، رشد و ارتقای بیشتری را تجربه کرده است و مردم آن استان ها نیز از توانایی ها و ظرفیت های این نهاد در جهت رفع مشکلات شان بیشتر استفاده کرده اند و قطعا ظرفیت های جهاددانشگاهی در این استان ها به خوبی مورد توجه و استفاده دستگاه‌های استان نیز واقع شده است ولی برخی استان ها در این بحث چندان جدی نبوده اند که یا استان اراده و عزم استفاده از این ظرفیت ها را نداشته یا تعامل دوطرفه به خوبی شکل نگرفته است.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان مرکزی با بیان اینکه استان مرکزی از استان هایی است که این تعامل و شناخت به خوبی بین جهاد دانشگاهی و دیگر دستگاه های آن شکل نگرفته است. در واقع شناخت استان از ظرفیت‌های این نهاد هنوز آنچنان که باید نیست و یکی از دلایل آن اینست که جهاددانشگاهی نتوانسته توانمندی ها و ظرفیت های خود را در حوزه های مختلف آنچنان که باید به نمایش بگذارد و نوعی عدم شناخت نسبت به این ظرفیت ها سبب شده نهادهای حاکمیتی و مدیران ارشد استان شناخت کافی نسبت به این نهاد نداشته باشند.

وی همچنین تاکید کرد: از طرفی هرگز برنامه مدونی نیز وجود نداشته که مسائل و مشکلات استان در قالب آن به صورت ویژه شناسایی شده و در راستای رفع آنها یک ماموریت مشخص به جهاددانشگاهی محول شود در نتیجه تاکنون از این ظرفیت به خوبی در استان استفاده نشده است.

مرادی با اشاره به مسئولیت هایی که دولت جدید می تواند به جهاددانشگاهی محول کند، اضافه کرد: بهتر است شورای عالی انقلاب فرهنگی به این مهم توجه کند که جهاددانشگاهی در نقشه جامع علمی کشور چه جایگاه و چه وظیفه ای دارد و در نهایت با مشخص کردن یک ماموریت مشخص برای این نهاد، جهاد دانشگاهی موظف به حرکت در مسیر این ماموریت شود که این یک برد دو طرفه برای کشور است چراکه هم توان این نهاد بر یک یا چند هدف متمرکز شده و هم یک یا چند نیاز اساسی کشور رفع می شود. دولت جدید باید نقش جهاددانشگاهی را در کشور مشخص کند تا این نهاد با حرکت در این مسیر با بکارگیری ظرفیت های خود، به رفع مشکلات کشور کمک کند.

وی بیان کرد: جهاددانشگاهی استان مرکزی علاوه بر اینکه در حوزه علوم انسانی ورود کرده و فعالیت های خوبی داشته در حوزه صنعتی و کشاورزی نیز باید ورود کند که البته این مهم نیازمند مطالعه است تا دریابیم مزیت های رقابتی استان چیست تا جهاد بتواند نیازها و خلاءها را رفع کند.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی استان مرکزی در خصوص بودجه های پژوهشی ادامه داد: با توجه به اینکه جهاددانشگاهی نهادی است که باید هزینه هایش را خود تامین کند، در چندسال اخیر به سبب نوسانات اقتصادی پیش آمده، جهاد دانشگاهی در حوزه بودجه متضرر و دچار کمبود شده است. البته در چند سال اخیر از سوی سازمان برنامه و بودجه، در بودجه های خرد برای مباحث پژوهشی برای دستگاه‌های مختلف به صورت متمرکز عمل می‌شود، اما مشکل اینجاست که این بودجه زیاد نبوده و نیازمند تقویت است و بودجه های پراکنده باید تجمیع شوند.

این مقام مسوول در پایان با بیان اینکه مشکل بعدی این است که اولویت بندی مسائل استان به خوبی انجام نمی‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر فرآیند مربوطه صحیح نیست و بسیاری از موارد پژوهشی که انجام می شود، اولویت استان نیست که این مهم نیازمند اصلاح است.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :