رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی بیان کرد:

ذخیره سازی ۱۵۰ نمونه خون بند ناف در استان مرکزی/شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان؛ محل انجماد خون بندناف

۲۱ مهر ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۴ کد : ۳۶۷۷۴ معاونت پژوهشی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی از ذخیره سازی ۱۵۰ نمونه سلول بنیادی خون بند ناف نوزادان استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.
ذخیره سازی ۱۵۰ نمونه خون بند ناف در استان مرکزی/شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان؛ محل انجماد خون بندناف

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر علی اصغر غفاری زاده رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی، گفت: شیوع کرونا تاثیر زیادی بر کاهش میزان ذخیره سلول بنیادی خون بندناف نوزادان داشته است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵۰ نمونه سلول بنیادی خون بند ناف نوزادان استان مرکزی دریافت شده و به‌ منظور استفاده در شرایط خاص در شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان تهران ذخیره شد.

غفاری زاده تصریح کرد: زوج‌ های متقاضی برای ذخیره سلول بنیادی خون بندناف هنگام قرارداد باید ۴۹ میلیون ریال و سالانه سه میلیون ریال بابت هزینه نگهداری از نمونه پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه استان مرکزی فاقد مرکز پیوند اعضاست و افراد برای استفاده از ذخیره سلول‌های بنیادی بند خون باید از امکانات استان‌ های دیگر استفاده کنند، افزود: از سلول‌های بنیادی خون بندناف جهت بهبود بیماری‌های سخت‌ درمان استفاده می‌شود اما، کار تحقیقاتی برای استفاده از این ظرفیت در درمان بیماری‌هایی همچون آلزایمر، پارکینسون و دیابت در حال انجام است.

وی اضافه کرد: ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف استان مرکزی از سال ۸۹ تاکنون در حال انجام است و بیش از ۲ هزار نمونه از متقاضیان استان ذخیره شده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی با بیان اینکه زنان باردار متقاضی برای ذخیره خون بند ناف در سی و چهارمین هفته حاملگی مشاوره شده و با انجام آزمایش‌های مورد نیاز قرارداد با آنان نهایی می‌ شود، افزود: انجام ندادن هرگونه تتو، خالکوبی و نداشتن بیماری خاص از جمله شرایط فیزیکی برای انعقاد قرارداد با زوج‌ های متقاضی برای استفاده از خون بندناف است.

وی اظهارکرد: کارشناس خون‌گیری با انعقاد قرارداد هماهنگی لازم با متقاضی را انجام می‌دهد و فلاکس مخصوص در اختیار مادر باردار گذاشته شده تا در هنگام زایمان مراحل عملیاتی ذخیره خون بندناف انجام شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان ادامه داد: هنگام درد زایمان و انتقال زن باردار به مرکز درمانی، متقاضی کارشناس خون‌گیری را مطلع و در اتاق زایمان خون بندناف نوزاد به میزان ۱۰۰ تا ۲۵۰ سی‌سی  به کیسه منتقل و در داخل فلاکس مخصوص با برچسب مشخصات مهر و موم می‌ شود.

غفاری‌ زاده یادآور شد: محل نگهداری و انجماد خون بندناف در شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در تهران است و در تانکرهای ازت و در دمای ۱۹۶ درجه سانتی‌گراد زیر صفر حفظ می‌شود.

این مقام مسوول در پایان خاطرنشان کرد: این نمونه‌ ها در صورت بروز بیماری سخت درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین خواهر و برادرهای نوزادی که خون بند ناف او ذخیره شده نیز در صورتی که نوع خون آنان سازگار باشد از آن بهره‌مند می‌ شوند.

منبع: ایرنا مرکزی


نظر شما :