رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی تاکید کرد:

برندسازی سنگ محلات در عرصه تجارت بین الملل/راه اندازی آزمایشگاه ارزیابی کیفیت سنگ در دستور کار جهاددانشگاهی

۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۱ کد : ۳۶۸۴۱ معاونت فرهنگی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: سنگ تراورتن محلات ثبت جهانی شده ولی باید برندسازی محصولات این منطقه در عرصه تجارت بین الملل محقق شود که این مهم را در دستور کار داریم.
برندسازی سنگ محلات در عرصه تجارت بین الملل/راه اندازی آزمایشگاه ارزیابی کیفیت سنگ در دستور کار جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر علی اصغر غفاری زاده رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی در حاشیه حضور جهاد دانشگاهی استان در سیزدهمین نمایشگاه سنک ایران در نیم‌ور محلات، اظهارکرد: جهاد دانشگاهی ۱۴ سال است که در شهرستان محلات حضور دارد و حضورش را با راه اندازی مرکز آموزش عالی علمی کاربردی نیم‌ور آغاز کرده است و همواره استقبال و کمک های بسیار خوبی از سوی خیرین و مسئولان منطقه از اقدامات این نهاد صورت کرفته است.

وی افزود: در اوایل دهه ۹۰ تصمیم جهاد دانشگاهی بر این بود که در کنار فعالیت های آموزشی، فعالیت در حوزه های پژوهشی و کاربردی و مراکز خدمات تخصصی و شرکت های دانش بنیان را نیز در محلات پیگیری کند.

رییس جهاددانشگاهی استان با بیان اینکه در آن زمان مهمترین چالشی که در منطقه وجود داشت در حوزه صنعت سنگ بود، گفت: به هر حال سنگ یکی از بخش های مهم اقتصادی شهرستان محلات است و در سال های اخیر پیشرفت های خوبی در این حوزه در منطقه اتفاق افتاده و تاثیرات اقتصادی مثبتی داشته ولی احساس کردیم که در این حوزه قابلیت انجام کار زیاد است و جای جهاد دانشگاهی با توجه به اینکه تنها مجموعه آموزش عالی در نیم‌ور بود در این عرصه خالی است.

غفاری زاده افزود: این شهر نسبتا کوچک نبض بازار سنگ را در دست دارد پس پیگیر ایجاد مرکز خدمات تخصصی در منطقه شدیم که در سال ۹۰ راه اندازی شد ولی آنگونه که انتظار می رفت موفقیتی که مد نظر بود اتفاق نیفتاد و پس از مدتی فعالیت های این مرکز ملغی شد ولی در دوره جدید مدیریتی جهاددانشگاهی با توجه به شناختی که از منطقه وجود داشت و از طرفی ظرفیت بسیار خوبی که منطقه و البته دیگر واحدهای جهاد دانشگاهی در بحث صنعت و معدن  کشور داشتند و دارند، بر آن شدیم  که این مرکز را احیا کنیم.

وی گفت: در اولین گام لازم بود که به فعالان عرصه سنگ منطقه در این زمینه اطلاع رسانی کرده و اعلام کنیم که در خصوص ارائه خدمات تخصصی در این حوزه آمادگی ارائه خدمت داریم.

غفاری زاده اظهار کرد: بهترین زمان و مکان برای اینکار شرکت در نمایشگاه تخصصی نیم‌ور بود که در این نمایشگاه اکثر افراد صاحبنظر و فعال صنعت سگگ منطقه و کشور حضور یافته اند، پس با هدف تجدید دیدار با این افراد و اعلام برنامه‌هایی که برای کمک به صنعت سنگ، از جمله برندسازی سنگ نیم‌ور و مسائل مربوط به بهبود کیفیت فراوری سنگ و استفاده از تکنولوژی روز برای کمک به این صنایع مد نظر داریم در نمایشگاه سیزدهم حاضر شدیم.

وی افزود: خوشبختانه چند نشست تخصصی در نمایشگاه برگزار کردیم و با دید خوبی که مسئولان تاثیرگذار در صنعت سنگ نسبت به جهاد دانشگاهی داشتند استقبال خیلی خوبی از شروع مجدد فعالیت مرکز خدمات تخصصی سنگ جهاد دانشگاهی در منطقه صورت گرفت و امید است مجموعه جهاددانشگاهی استان تمام پتانسیل خود در استان و سایر واحدها را بکار بگیرد تا پاسخ مناسبی به اعتماد ایجاد شده داده شود و ما بتوانیم قدمی در مسیر افزایش کیفیت محصولات تولیدی و برندینگ صنعت سنگ نیم‌ور داشته باشیم.

این مقام مسوول گفت: متاسفانه فعلا سنگ های صادراتی نیم‌ور توسط کشورهای دیگر فراوری شده و  به نام آنها در سطح دنیا به فروش می رسد و این مسئله می تواند یک ضربه به صنعت سنگ باشد، اگر ما بتوانیم در چنین مراکزی یک مطالعه و کار گروهی علمی مطلوب در این زمینه انجام دهیم عایدات مادی و معنوی خوبی برای کشور و فعالان این صنعت خواهد داشت.

غفاری زاده تاکید کرد: ما در حوزه آموزش های صنعت سنگ بدنبال موازی کاری با دیگر مراکز آموزشی مثل دانشگاه آزاد محلات نیستیم و قرار است هم افزایی و همپوشانی در این حوزه داشته باشیم. در حال حاضر تلاش می کنیم که مرکز خدمات تخصصی سنگ تمرکز خود را بر پروژه های تحقیقاتی کاربردی بگذارد و با شناسایی معضلات و مشکلات صنعت سنگ در این منطقه برای رفع آنها راهکار کاربردی ارائه دهد که البته شناسایی معضلات انجام شده است.

وی افزود: با توجه به برخورداری از آزمایشگاه معتمد محیط زیست بر آن هستیم که با تکیه بر توان مرکز خدمات تخصصی سنگ محلات در حوزه شناسایی مشکلات زیست محیطی صنایع و ارائه راهکارهایی برای رفع آنها با توجه به مقررات زیست محیطی تنظیم شده برای فعالیت معادن سنگ اقدام کرده و به رفع مشکلات صنعت سنگ در حوزه زیست محیطی کمک کنیم تا از آسیب هر دو کاسته شود.

رییس جهاددانشگاهی استان گفت: همچنین تلاش می کنیم راهکارهای علمی برای استفاده از باطله ها و ضایعات سنگبری ها ارائه دهیم تا بازیافت در این عرصه به خوبی محقق شود.

وی اضافه کرد: بحث برندسازی سنگ تراورتن نیم‌ور و بازپس گیری جایگاهی که کشورهای دیگر در حوزه این سنگ از آن خود کرده اند سومین هدفی است که در حوزه فعالیت این مرکز دنبال می شود بر این اساس کمک خواهیم کرد که سنگی که از نیم‌ور صادر می شود به نام همین منطقه در دنیا به فروش برسد.

غفاری زاده افزود: سنگ تراورتن محلات ثبت جهانی شده ولی باید برندسازی محصولات این منطقه در عرصه تجارت بین الملل محقق شود که این مهم را در دستور کار داریم و در واقع قصد ورود به این سه حوزه را داریم و قطعا در این مسیر دیگر معضلات موجود در این صنعت را نیز خواهیم شناخت و برای رفع آنها تلاش خواهیم کرد.

وی گفت: قصد داریم با انجام کار فرامنطقه ای از متخصصان سایر واحدهای جهاد دانشگاهی کشور که در عرصه سنگ فعالیت می کنند کمک گرفته و بتوانیم به  اهدافی که برای کمک به رسیدن صنعت سنگ به جایگاه حقیقی اش داریم با تمام توان دست پیدا کنیم.

غفاری زاده افزود: کشور ما در حوزه معادن سنگ جزو کشورهای برتر دنیاست ولی به دلیل عدم رعایت برخی پروتکل ها و قواعد و قوانین بین المللی رتبه مناسبی در  تجارت سنگ نداریم، همچنین باید از خام فروشی سنگ نیز رهایی پیدا کنیم. در این راستا می توان با استفاده از تکنولوژی روز میزان دستیابی به ارزش افزوده از سنگ کوپ را بالا برد. در حال حاضر عدم استفاده از این ابزار خام فروشی را محقق کرده است و امید است این مسئله نیز رفع شود.

این مقام مسوول در پایان خاطرنشان کرد: این مرکز یک بار در سال ۹۲ کار خود را آغاز کرد ولی مسیر را به درستی پیش نرفت که عوامل مختلفی در این مسئله اثرگذار بود. در حال حاضر احیای این مرکز در حال انجام است و در کنار طی بروکراسی اداری لازم، کار مطالعاتی در حوزه صنعت سنگ را آغاز کرده ایم و با دانشگاه ها و واحدهای دیگر جهاد دانشگاهی و افراد تاثیرگذار در صنعت سنگ نیم‌ور ارتباط برقرار شده و فضای مناسبی برای کار در نظر گرفته شده و امید است در کنار این مرکز، خدمات دیگری نیز همچون راه اندازی آزمایشگاه ارزیابی کیفیت سنگ را نیز که از خواسته های فعالان این صنعت است ارائه دهیم.

منبع: ایسنا مرکزی


نظر شما :