از سوی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی بررسی شد؛

تاثیر گیاهان دارویی بر التهاب گلو

۰۹ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۲ کد : ۳۸۵۱۵ اخبار عمومی تاپ خبر
التهاب گلو به عنوان یک علامت در بسیاری از بیماری‌های عفونی و التهابی دستگاه تنفس فوقانی دیده می‌شود. این علامت بسیار شایع می‌باشد و بسیاری از عوامل ویروسی و باکتریال و حتی غیرعفونی باعث این التهاب می‌شوند و می‌تواند باعث ورم لوزه‌ها شود.
تاثیر گیاهان دارویی بر التهاب گلو

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی به نقل از روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، دکتر شمسعلی رضازاده متخصص شیمی دارویی و عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی این پژوهشکده، در خصوص التهاب و ورم گلو، عنوان کرد: التهاب گلو دارای دو حالت حاد و مزمن است که نوع حاد التهاب آن غالبا با التهاب مجاری فوقانی تنفسی همراه می باشد و علت آن عفونت های ویروسی یا میکروبی است و در نوع مزمن آن که فارنژیت نام دارد بر اثر دیابت، ورم مخاط بینی، افراط در سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی، سینوزیت و گاهی نیز بر اثر برگشت محتویات اسید معده پیش می آید.

رضازاده گیاهان دارویی موثر در رفع التهاب و ورم مخاط گلو و همچنین ناراحتی های ناشی از آن را برشمرد و اظهار کرد: گیاه انجبار  با نام علمی Polygonum  Bistorata L در التهاب دهان، گلو و همچنین در درمان آفت بسیار موثر است و جوشانده دو مشت ریزوم گیاه در یک لیتر آب به طوری که به مدت 15دقیقه بجوشد را توصیه کرد.

وی اظهار کرد: این جوشانده را پس از صاف کردن به صورت غرغره و شست و شوی مخاط دهان و حلق می توان استفاده کرد.

این مقام مسوول در ادامه گیاه بارهنگ را نیز در رفع التهاب مخاط دهان و حلق و حنجره موثر دانست و افزود: می توان  50 تا 100گرم برگ یا ریشه گیاه  را در یک آب جوشانده و در روز 3 فنجان مصرف شود.

یکی دیگر از گیاهانی که این عضو هیات علمی در درمان التهاب گلو موثر دانست مریم گلی می باشد. مریم گلی با اسم علمی Salvia officinalis قابض و دارای اثر درمانی در رفع آنژین، ورم مخاط دهان، حلق و زبان است و  می توان با شستشوی مخاط دهان و حلق به صورت غرغره کردن و یا مصرف جوشانده 5گرم برگ گیاه در یک لیوان آب از اثر درمانی این گیاه استفاده کرد.

عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی در پایان به خواص بی نظیر ختمی و ممرز بعنوان قابض، نرم کننده مخاط ها و دارای اثر رفع تحریکات مخاط دهان و حلق اشاره کرد و افزود: در حدود 10 گرم از قطعات ریشه این گیاهان را در یک لیتر آب به طوری که به مدت 10 دقیقه بجوشد، جوشانده و بعد از صاف کردن به صورت غرغره و شستشوی مخاط حلق و دهان مورد استفاده قرار دهید.

 


نظر شما :